Blogs: overhyping of a marketing trend?
Alhoewel ik me had voorgenomen om deze weken eens echt vakantie te nemen lukt het me nog niet om mijn RSS-reader links te laten liggen. Zo struikelde ik zojuist over The Best & Worst Marketing Ideas of 2005 (pdf) van Brandweek. Een interessant document met de 25 beste en slechtste marketingideeen van 2005. Uiteraard staan weblogs ook in het lijstje maar toch iets anders dan menig blogger zich had voorgesteld.
Laat me raden: Overhyped! In een klein kringetje van early adapters/geeks in gebruik.
O! Nu ik het pdf-je bekeken heb blijkt dat wat je hier post’e ALLES was wat er over blogs werd geschreven. Wel erg mager vind ik.
Wat een tenenkrommende kolder, zeg. Overduidelijk geschreven door mensen die bang zijn hun hagje te verliezen in een wereld die niet meer door nietszeggende marketing blah blah, maar door eerlijke en gelijkwaardige communicatie geregeerd wordt.
Ook ’t stukje over Tivo is ronduit huiveringwekkend: [em]”If this TiVo technology takes of, expect more TV spots to look like infomercials (and we need more of those like a hole in the head).”[/em] Oftewel: oh jee, oh jee. Waar moet ’t heen met onze (marketing-)wereld als we die consument niet meer dom en stil mogen houden?
Is wel iets voor te zeggen toch? Waar lees je nou echt nieuw nieuws? Alles verschijnt binnen een etmaal op 10 duizenden weblogs tegelijkertijd .. Door kopieergedrag sluipen er behoorlijk wat fouten in, ze zijn vaak slecht geschreven en meestal nogal zwart wit…
@Ed: Koop voor de grap vandaag eens één exemplaar van elke Nederlandse krant, leg ze naast elkaar, en knip alle doublures eruit. Volgens mij hou je dan nog minder dan 10% origineel materiaal over.
Daarnaast is informatie voor weblogs geen doel, maar een middel. Om communicatie uit te lokken.
Maar natuurlijk is het overhyped. Weblogs zijn geen wondermiddel, maar gewoon een techniek waar je iets mee kan, of niet. Sommige bedrijven/mensen passen het goed toe, veel te veel totaal nutteloos. Er moet eens wat vaker (zeker in de marketingsfeer) een idee achter zitten ipv zomaar een weblogje hier en daar omdat het “the next big thing” is om “in contact te komen met de jeugd” of “interactiviteit te krijgen tussen bedrijf en klant”. Onzin, lees eens wat minder boeken, en doe eens wat beter je best een behoorlijk concept neer te zetten.
Paulo hits it right on the spot.
Met een paar heel erg nuttige logs daargelaten; over het algemeen zijn weblogs de nieuwe homepages. Een paar jaar geleden wilde iedereen een homepage, met een guestbook. Nu wil iedereen een weblog met een lijstje “who’s online” en “wie dit leest, leest ook dat”.. What’s new?
En Carl, natuurlijk brengt de TIVO of zoals we hier de DVR/PVR hebben, dat soort effecten teweeg. Mijn DVR skipt alle reclames voor mij, denk je nu echt dat de zenders en reclamemakers daarop zitten te wachten? Ik heb de eerste reclames tijdens de programma’s al gezien, inclusief tijdelijk “ip” icoontje in de rechterbovenhoek. Zeker te weten dat over een paar jaar er een constante scrollbalk met reclame onderaan het beeld zit. Ik kan niet wachten!
Het is niet of/of maar eerder en/en. Ja ze hebben gelijk dat weblogs enorm gehypted worden. Zoals Henk al aangaf: weblogs zijn de nieuwe homepages.
Maar de marketingtrend van weblogs zit hem niet in het middel maar in het bereikte effect. Weblogs zijn puur platformen voor consumenten om hun bevindingen te plaatsen. De discussie wordt opgezocht en het ‘stil en dom’ houden van klanten wordt bemoeilijkt.
Dus de schrijvers van Brandweek kunnen hun ogen sluiten voor de weblogteksten geschreven door ‘non-schrijvers’, maar het effect zal weldegelijk bedrijven bereiken.
Adverteren heeft überhaupt geen zin zolang het geen toegevoegde waarde aanbiedt dat de doelgroep aanspreekt op een originele manier. Daarnaast moet het aanwezig zijn on the right place at the right time.
Niet te vergeten: een advertentie is het meest effectief als het meer een uitnodiging is dan alleen het opbouwen van naamsbekendheid.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!