Piekte Black Friday ook in search?

4 december 2018, 14:00

Black Friday is weer achter de rug. Het zoekvolume van de term stijgt elk jaar flink, omdat Black Friday steeds aanweziger is in de media en steeds meer Nederlandse bedrijven meedoen aan het kortingsfestijn. De populariteit en de trends met betrekking tot de zoekresultaten en Black Friday werden al eerder onderzocht, maar hoe zit het met het zoekvolume en de verschillen in rankings?

Op SearchLove London 2018 raakte ik in gesprek met Tom Capper. Tijdens zijn presentatie had hij het over een onderzoek dat hij had uitgevoerd naar de invloed van piek-zoekvolumes op rankings. Hij had dit gedaan voor de term ‘mothers day flowers’ en zag daarin flinke verschillen in de rankings op Moederdag zelf, ten opzichte van twee weken eerder. Zoals hieronder te zien is, geeft het zoekvolume net voor en tijdens Moederdag een flinke piek.

De grote winnaars in het onderzoek van Tom waren de bekende merken. Op Moederdag hadden zij de belangrijke posities in handen. Tom’s hypothese was dat Google op die dag keek naar de klikfrequentie en dat bekende merken sneller aangeklikt worden door hun naamsbekendheid, en daardoor dus snel bovenaan kwamen te staan.

Black Friday

Tijdens ons gesprek ging het over de trend die te zien was en of Black Friday in Nederland een soortgelijke trend zou laten zien: veel zoekvolume in een zeer korte periode. Zoals in onderstaande grafiek te zien is groeit dit zoekvolume elk jaar flink, omdat Black Friday steeds meer in de media is en steeds meer Nederlandse bedrijven meedoen aan het kortingsfestijn.

De verwachting was dat op de term ‘Black Friday’ een soortgelijk resultaat te zien zou moeten zijn. Met webranking-tool AWR hebben we de posities gemeten van de eerste vijftien organische resultaten op deze term. Het idee was om het onderzoek van Tom te herhalen en hopelijk dezelfde resultaten te zien.

De resultaten

Helaas waren de resultaten niet zoals verwacht. De posities fluctueerden wel wat, maar lang niet zo heftig als in bovenstaande grafiek.

Daarnaast is er nog een kleine kanttekening en die ligt bij AWR, de tool die we gebruikt hebben. Rondom Black Friday is er natuurlijk een hoop nieuws, en een nieuwscarrousel die door Google rond Black Friday getoond werd omdat er meer nieuws was en de featured snippet met daarin de datum van Black Friday, worden ook mee gemeten als positie.

Conclusie

Geen resultaat is ook resultaat. De vraag rest alleen: waarom zien we andere resultaten dan Tom zag in zijn onderzoek? Wellicht is het zoekvolume niet hetzelfde als in de UK en heeft het daardoor minder impact. Google Trends geeft natuurlijk alleen een relatie in procenten aan en geen ‘echte’ cijfers. Het zou ook zo kunnen zijn dat de resultaten in de Nederlandse Google minder gevoelig zijn voor dit soort fluctuaties dan in de UK. Zeker weten zullen we het niet, maar we blijven de komende jaren dit soort testen uitvoeren om zo patronen te kunnen ontdekken en daar op in te spelen.

Sinds 2017 ben ik bij RIFF aan de slag als SEO-consultant. SEO is interessant omdat het elke dag zomaar kan veranderen en er niets vast staat. Dit betekent dat elke dag een uitdaging is om er voor te zorgen dat je zo veel mogelijk relevant en kwalitatief verkeer naar je website krijgt. Naast mijn werkzaamheden bij RIFF heb ik ook een aantal eigen websites in beheer.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!