Binden, boeien en activeren: de drie fasen van social media-marketing

4 mei 2012, 08:00

Zet deze fasen in voor een optimale social media-cyclus

Veel organisaties hebben social media-marketing omarmd. Helaas zien veel van deze organisaties social nog steeds als een one stop shop. Het blijft vaak bij een paar kleine acties, waarna het kanaal wordt vergeten. Hierdoor lijken veel bedrijfspagina’s op spooksteden. Duizendmaal zonde! De reden is veelal dat social op korte termijn niet rendabel is. Veel bedrijven kiezen de sluiproute naar succes, maar vergeten dat Social Media marketing gelijk staat aan relatiemanagement. Een gezonde en stabiele relatie opbouwen vergt nu eenmaal tijd en geduld.

Social media marketing is onder te verdelen in een drietal fases; binden, boeien en activeren. Elke fase dient doorlopen te worden om optimaal gebruik te maken van het social media als effectief marketing kanaal. In dit artikel wil ik met jullie door de verschillende fases lopen. Daarnaast wil ik illustreren hoe social advertising in de verschillende fases ingezet kan worden.

Binden, boeien en activeren

Het inzetten van social media in de marketingmix is op te delen in drie fases. Deze fases noemen we binden, boeien en activeren. Op dit moment zitten de meeste organisaties nog in de eerste twee fases. Het is belangrijk om een goede basis te leggen alvorens over te gaan op het verzilveren van de fanbase. Bedrijven die te snel commercieel worden binnen sociale netwerken stuiten op weerstand. Als je iets vraagt van jouw fans, moet je ook iets teruggeven.

Binden, het laten groeien van de fanbase

Gedurende de eerste fase ligt de focus op het laten groeien van de fanbase. Het binden kan onder andere door middel van acties, wedstrijden en deelbare content. Op de eerste plaats is dit het bereiken van een kritische massa en het zorgen voor een community die leeft.

Het inzetten van social als marketingkanaal is een strategische beslissing. Niet omdat het nieuw is, maar omdat je ervan overtuigd bent dat social van meerwaarde is voor de organisatie. Denk daarom van te voren na over een aantal cruciale zaken, zoals:

  • Wie is je doelgroep?

  • Waar zit je doelgroep?

  • Wat wil je doelgroep?

  • Wat heb ik de doelgroep te bieden?

Misschien is de volgende vraag nog wel belangrijker: Heb ik intern de mankracht en kennis om social succesvol in te zetten?

Door middel van bijvoorbeeld Facebook-adverteren kan je de doelgroep vinden en overtuigen fan te worden. De targeting-mogelijkheden zijn erg uitgebreid. Op het moment dat je de bovenstaande vragen hebt beantwoord, kan je deze gegevens gebruiken als targeting-instellingen voor je campagne. Lees hier acht waardevolle tips voor adverteren op Facebook.

Boeien, het behouden van de fanbase

De tweede fase is belangrijk, maar erg lastig. Hoe behoud je jouw fans? Deze fase wordt vaak overgeslagen door organisaties. Enerzijds omdat ze ongeduldig zijn en direct naar sales willen, maar anderzijds door het ontbreken van de knowhow om het gesprek aan te gaan met de fans. Organisaties zijn van origine gewend om te zenden, maar niet om te ontvangen. De moderne klant is heel goed op de hoogte van zijn of haar positie en heeft bepaalde verwachtingen. Streef er naar aan deze verwachting te voldoen.

De tweede fase is cruciaal in het proces. In deze fase werk je aan het vertrouwen van de fanbase. Weet je bijvoorbeeld wat jouw fans van jou verwachten? Wat willen ze horen? Hoe vaak willen ze updates ontvangen?

Door te werken met een communicatiescript en planning kun je efficiënt te werk gaan. De berichten die je plaatst kunnen met behulp van Sponsored Stories extra bereik genieten. Een onderzoek van Facebook in samenwerking met comScore toont aan dat bedrijfspagina’s gemiddeld maar zestien procent van hun fans bereiken als ze vijf keer per week posten. Door gebruik te maken van Sponsored Page Posts bereik je al snel meer dan zestig procent van je fans.

Niets werkt beter dan de aanbeveling van een goede vriend. Het inzetten van Sponsored Page Like Stories is dus aan te raden. Op het moment dat iemand fan wordt van een bedrijfspagina, ziet de achterban dit als een advertentie. Uit ervaring weten wij dat deze vorm erg effectief is. De kosten per fan zijn over het algemeen ook erg laag.

Activeren, het verzilveren van de fanbase

De laatste fase, ‘activeren’, is de reden waarom bedrijven starten met social. Er is slechts een handjevol bedrijven die op dit moment de stap kunnen en mogen maken naar deze fase. Denk hierbij aan bedrijven met een hoge ‘likability’, zoals goede doelen en andere ‘love brands’. Het is aan te raden om na te denken over wat activeren betekent voor jouw bedrijf. Is het een lead, een sale of bijvoorbeeld een merkambassadeur. Wat is eigenlijk de waarde van een lead of merkambassadeur? Het Forrester onderzoek 'The Facebook Factor' toont al aan dat Facebook-fans sneller overgaan tot aankoop, sneller aanbevelen en eerder overwegen tot aankoop over te gaan dan niet-fans. Dit is ook wat waard!

De activatiefase is wel het moment om kleine stappen te maken in het verzilveren van de fanbase. Denk hierbij wel aan een meertrapsraket. Van fan naar lead en van klant naar merkambassadeur.

Het Facebook Adcenter biedt in deze fase ook uitkomst. Denk bijvoorbeeld aan Domain Sponsored story of App Used Sponsored Story. Deze advertenties adverteren dat een persoon een bepaalde actie heeft gedaan aan hun achterban. Met als doel deze achterban te binden. Daarnaast kan je met reguliere advertenties jouw fans targeten met actiematige advertenties.

Facebook adverteren: Binden, boeien en activeren

Social marketing-cyclus

De verschillende fases zijn eerder een cyclus op het moment dat een organisatie in de laatste fase beland. Als merk zal je continu nieuwe fans moeten blijven werven, je huidige fanbase blijven boeien en constant naar manieren moeten zoeken om je fanbase optimaal te benutten. Niemand heeft ooit gezegd dat het makkelijk zou zijn en er bestaat geen sluiproute naar snel succes met social. Een solide strategie, kennis van zaken en de doelgroep, mankracht, tijd en een beetje geduld zijn de sleutel tot succes.

Sander Hof
Digital Marketeer / Ondernemer bij Harvest Digital

Eigenaar van Harvest Digital (strategy, data & technology), marketing automation partner. Daarnaast co-founder van het on-demand online marketing platform Zooport.co.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Jasper Runneboom

    Moet je niet eerst boeien om mensen aan je te binden? Je kan mensen namelijk niet aan je binden als ze je niet boeiend vinden.

    Meestal vind ik iets interessant (boeiend) en vervolgens ga ik er naar kijken en wil ik me er aan binden.

    Vanuit de tekst begrijp ik wat er wordt bedoelt. Toch vind ik de benoeming van de eerste 2 fases een beetje ongelukkig gekozen. Is dat boeiend?


    4 mei 2012 om 08:48
    Sander Hof

    @Jasper: Bedankt voor je reactie. Ik ben het met je eens dat je eerst mensen moet boeien, voordat ze zich verbinden aan de bedrijfspagina. Dit onderdeel zit verweven in de eerste fase en zit ‘m vooral in het concept. De eerste fase is gericht op het laten groeien van je fanbase, maar omvat logischerwijs meer dan alleen binden.

    Misschien zou je zelfs een fase voor ‘Binden’ kunnen plaatsen, namelijk de fase waarin je nadenkt over de strategie, concept, wie is je doelgroep, content, etc. Een fase waarin je nadenkt over waarom mensen zich moeten verbinden aan je bedrijfspagina.

    Je zou de drie fases ook “Groeien, inspireren en activeren” kunnen noemen. Welke vind jij beter?


    4 mei 2012 om 10:26
    Wendy de Haan

    Gave post! Ik ben sinds kort actief op facebook. Deze post geeft goeie tips voor verbetering. Bedankt!


    4 mei 2012 om 10:48
    Sander Hof

    @Wendy: Bedankt voor je compliment!


    4 mei 2012 om 14:22
    paul sijtsma

    Is dit niet het proberen te benoemen wat voor *alle* marketing geldt? en dan zou ik me of beperken tot het benoemen wat het is (kennis, houding, gedrag), of consequent zijn in de beginletters…Bereiken, Beraken en Bewegen.


    5 mei 2012 om 09:36
    Ferry

    Veel mensen beginnen gelijk over Facebook als het over Social media marketing. Ik zag laatst een onderzoek van TNS waaruit bleek dat Nederlandse Facebook gebruikers het minst likely waren om vriend te worden van een bedrijf. Ze zitten over het algemeen niet te wachten op bedrijfscommunicatie op Facebook.

    Het is dan ook niet verbazend dat ik maar weinig goede bedrijfscases op Facebook ken. Ik vraag me nog steeds af of Facebook wel het beste medium is.


    5 mei 2012 om 19:27
    Sander Hof

    @Paul: Je hebt gelijk dat dit voor alle marketing geldt. Het verschil zit ‘m alleen in het feit dat je hier naar mijn idee doelt op marketing campagnes. De “Binden” fase is verweven met een marketing campagne waar de door jouw genoemde fases gelden. Het verschil met Social is dat de “Boeien” fase een continu proces is. Deze fase wordt veelal overgeslagen door bedrijven die actief zijn op Sociale netwerken.

    @Ferry: Het klopt dat Facebook op dit moment het grootste Social netwerk is met meer dan 7 miljoen gebruikers en daarmee vaak de focus heeft in Sociale campagnes. Ook Nederlandse gebruikers verbinden zich aan bedrijven. Er zijn een aantal bedrijven die Facebook op een goede manier inzetten. Ik hoop op korte termijn een aantal bedrijfscases te mogen noemen om te laten zien dat Social wel degelijk een fantastisch medium is om op te nemen in de marketingmix. Niet alleen omdat het een hype is, maar dat het bijdraagt aan de bedrijfsdoelstellingen. Hiermee doel ik op sales, leads, maar misschien nog wel belangrijker “bereik”.


    6 mei 2012 om 10:52

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!