Bijzondere ontwikkelingen op het gebied van verpakkingen

23 juni 2021, 10:30

Over papieren flessen, bruisballen in knot wraps en vliegende AR-pompoenen op je Amazon-doos

Verpakkingen zijn een verlengstuk van de marketing geworden. Het kan je merk versterken of voor meer verkoop zorgen. Gelukkig is er ook steeds meer mogelijk met verpakkingen. Het is allang niet meer de saaie doos die je na ontvangst direct in de prullenbak gooit.

Zo werden consumenten bij Samsung uitgedaagd om televisiedozen creatief te hergebruiken. Er werd een wereldwijde ontwerpwedstrijd georganiseerd om zelf items te ontwerpen met de kartonnen doos. Daar kwamen bijzondere creaties uit: van een kattenhuis tot aan een krantenmand.

In dit artikel lees je meer bijzondere ontwikkelingen die gaande zijn binnen de verpakkingsbranche. Aan de hand van voorbeelden laat ik je zien waar verpakkingsproducenten en merken momenteel druk mee zijn.

De ontwikkeling van de papieren fles

Het klinkt nu misschien nog een beetje onrealistisch: ‘drinken uit een papieren fles’. Toch zijn er diverse bedrijven bezig met de ontwikkeling ervan. Zo zijn grote bedrijven als Coca-Cola, L’Oréal, Carlsberg en Pernod Ricard een samenwerking aangegaan met Paboco. De naam staat voor Paper Bottle Company.

Die (Deense) company wil de industrie veranderen door recyclebare papieren flessen te maken. De flessen worden op circulaire wijze geproduceerd door hernieuwbare materialen te gebruiken. Het langetermijndoel van Paboco is ervoor te zorgen dat wanneer een papieren fles per ongeluk in de natuur terecht komt, deze onschadelijk wordt afgebroken.

Het ultieme doel is een papieren fles die geheel vrij is van plastic

Momenteel werken de vier bedrijven aan diverse prototypes van biobased flessen op basis van houtvezel. De toepassingen van de prototypes lopen uiteen, van koolzuurhoudende dranken tot lotions.

Coca-Cola heeft nog niet zo lang geleden een prototype ontwikkeld. De fles heeft nu nog een plastic binnenlaag. Het ultieme doel van Coca-Cola is om een papieren fles te ontwikkelen die geheel vrij is van plastic. Hiermee verkent Coca-Cola een veelbelovend en nieuw type verpakking.

Voor voedselverpakkingen gelden strenge veiligheids- en kwaliteitsnormen. Voordat er daadwerkelijk een volledig papieren fles op de markt komt, moeten er nog wel wat stappen worden gezet. Gelukkig zijn er meer initiatieven en zijn meer bedrijven bezig met de ontwikkeling van een papieren fles. Frugalpac is bezig met de ontwikkeling van een papieren (wijn)fles.

De missie van Frugalpac is om producten op basis van gerecycled papier te creëren en leveren, waarbij een zo laag mogelijke CO2-voetafdruk wordt achtergelaten. Daarnaast moet de verpakkingen gemakkelijk gerecycled kunnen worden en niet op de stortplaats terecht komen.

Verpakkingsvrije winkels en herbruikbare verpakkingsconcepten

Diverse merken zijn aan het experimenteren met herbruikbare en navulbare verpakkingen. Dove is een initiatief gestart om de transitie naar een circulaire economie voor verpakkingen binnen de cosmeticasector te versnellen. Het heeft een navulbare deodorant geïntroduceerd. De verpakking van Dove heeft een roestvrijstalen behuizing. Het plastic van de navulling is met 54 procent teruggebracht ten opzichte van de Dove Zero-stick. Door het reduceren van de kunststof wordt op jaarbasis meer dan 20.000 ton nieuw plastic bespaard. Het plastic dat nog wel wordt gebruikt in de navulling bestaat voor 98 procent uit gerecycled materiaal.

Loop zorgt voor het ophalen, sorteren en schoonmaken van de containers

Deze pilot wordt geïntroduceerd als onderdeel van het Loop-initiatief; een uniek systeem met minimale afvalproductie, waarbij producten rechtstreeks aan de consument worden verkocht. Loop is een verpakkingenhergebruiksconcept van TerraCycle, dat in twee Franse Carrefour-winkels (Bizot en Beaupassage) een pilot is gestart met herbruikbare verpakkingen, van glazen yoghurtpotten tot vaatwastabletten in aluminium containers. Je kunt ook denken aan alledaagse producten van merken als Coca-Cola, Nivea, Danone en Nutella. In de loop van 2021 zal op basis van de pilots het initiatief verder worden uitgerold.

Hoe werkt het?

De consument betaalt statiegeld voor herbruikbare verpakkingen. Zodra het product is geconsumeerd, kan het worden teruggebracht naar de winkel. Vervolgens ontvangt de consument zijn statiegeld retour. Loop zorgt voor het ophalen, sorteren en schoonmaken van de containers. De schone verpakkingen (containers) gaan vervolgens terug naar brand owners. Zij vullen de verpakkingen opnieuw voor nieuwe consumenten en zo worden die verpakkingen dus opnieuw gebruikt.

Verpakkingsvrije winkels

Om het aantal verpakkingen terug te dringen zien we ook initiatieven ontstaan bij winkels. De zogenoemde ‘verpakkingsvrije winkel’. Het is de bedoeling dat consumenten hun eigen verpakking meenemen of een hervulbare verpakking aanschaffen in de winkel.

Een aluminium fles laten hervullen met shampoo, conditioners, handwashes en showergels

Lush opende in Milaan en Berlijn een verpakkingsvrije winkel onder de naam Lushed Naked Shop. Het woord ‘naked’ verwijst naar de verpakkingsvrije producten. Het merk heeft diverse verpakkingsvrije producten op de markt gebracht, waaronder de populaire shampoobars en bath bombs. De producten neem je bijvoorbeeld mee in knot wraps of in een duurzame, gerecyclede bakjes. Om te weten welke ingrediënten in de producten zitten, scan je het met de Lush Lens; een innovatieve app die alle informatie op je smartphone laat verschijnen.

Ook in Nederland zien en zagen we initiatieven met verpakkingsvrije (online) winkels. In Rotterdam opende The Body Shop in maart 2021 zijn eerste conceptstore met refill station. Klanten kunnen een hervulbare aluminium fles kopen en laten vullen met shampoo, conditioners, handwashes en showergels. Als het aan The Body Shop ligt, wordt het hervullen van verpakkingen de norm. Zodra de fles leeg is, kunnen consumenten hem terugbrengen en laten hervullen. De verwachting is dat er zo per jaar ruim 25 ton plastic bespaard kan worden.

Pieter Pot is een online supermarkt. Het maakt impact op twee manieren: reductie van verpakkingsafval en het verlagen van de CO2-footprint van consumenten. De ambitie van Pieter Pot is om toe te werken naar een verpakkingsvrije keten. Producten worden geleverd in weckpotten. Eigen onderzoek wees uit dat de weckpotten duurzamer zijn dan een verpakking van gerecycled karton, wanneer ze de potten tien keer rond hebben laten gaan. Er zijn steeds meer A-merken die hun producten ook in de herbruikbare potten willen aanbieden via Pieter Pot. De producten van Heinz, Haribo en Ecover worden inmiddels in de potten van de start-up aangeboden.

Digitalisering van verpakkingen naar een next level

Bij gamification worden gametechnieken en ‘gamedenken’ toegepast in niet game-omgevingen. Het omvat alle online en offline activiteiten waaraan een game-element is toegevoegd. Gamification van verpakkingen wordt gebruikt om meer betrokkenheid bij de consument te creëren, educatieve ervaringen te bieden, een beleving toe te voegen en om consumenten gefocust te houden op een product.

19 Crimes is een mooi voorbeeld van gamification en verpakkingen. Op de website van 19 Crimes worden de labels omschreven als ‘living wine labels’. Door het scannen van een label op de wijnfles komt het tot leven en vertelt iedere boef zijn eigen verhaal. 19 Crimes heeft een bijbehorende app ontwikkeld waarmee je in Augmented Reality de geschiedenis te horen krijgt.

Het bekende Australische wijnhuis Penfolds ontwikkelde de serie wijnen. Het veranderde de criminelen in kolonisten; in plaats van een doodstraf kregen deze Britse criminelen een verbanning naar Australië.

Augmented reality en verpakkingen

De inzet van digitale technieken op verpakkingen gebeurt al eventjes. Zo worden geregeld QR-codes ingezet op productverpakkingen. Meestal om extra productinformatie te leveren. Augmented Reality (AR) staat nog in de kinderschoenen waar het gaat om het gebruik bij verpakkingen. Het is een techniek waarbij een extra laag informatie over de werkelijkheid wordt gelegd. Het projecteren van die laag kun je zichtbaar maken door het dragen van een speciale Augmented Reality-bril of door een smartphone of tablet te gebruiken met AR-toepassingen.

In de app kun je de pompoen zelfs op iemands hoofd plaatsen

Grote bedrijven als Amazon experimenteren met AR om een extra klantbeleving aan hun verzendverpakkingen te geven. Klanten van Amazon kunnen de applicatie Amazon AR Player downloaden. De app is beschikbaar op iOS- en Andriod-apparaten en met de app konden gebruikers in de periode van Halloween een pompoen tot leven brengen.

Klanten werden uitgedaagd om zelf een gezicht te tekenen in de pompoen. Door de pompoen met de app te scannen, komt hij met AR tot leven. In de app kun je de pompoen vervolgens aankleden en zelfs op iemands hoofd plaatsen. Dit leverde een ware Halloweenbeleving; The SpooktaculAR! De augmented reality-ervaring werd aangeboden in samenwerking met de in Austin gevestigde innovatiestudio Subvrsive.

De AR-toepassingen werden ook ingezet voor een nieuwe tv-serie op Amazon: The Pack. Het was een uitgelezen kans om het publiek op een innovatie manier kennis te laten maken met de harige cast. Door het scannen van de doos kun je de 13 honden van de serie bekijken. De honden blaffen niet alleen, maar volgen ook je blik en je kunt ze zelfs virtueel aaien door op het scherm te tikken. Er is ook een optie waarmee je een foto kunt maken van een vriend die poseert naast een van de vierpotige reality-sterren.

Marthijn van Oostveen
Freelance online marketeer bij Marthijnvanoostveen.com

Marthijn van Oostveen is vanaf 2016 werkzaam als freelance online marketeer. Onderwerpen over verpakkingen, online marketing, SEO, content marketing, artificial intelligence, machine learning en robotics zijn voor hem niet vreemd. Hij heeft gewerkt voor diverse opdrachtgevers, waaronder Offerte.nl, Profile, PostNL, Vendrig Packaging, Mijnmotivatiebrief.com en TOI Opleidingen.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!