Betaal jij liever voor nieuws of tolereer je advertenties?

19 september 2014, 11:40

NU.nl versus Blendle: verslag van de Social Media Club Den Haag

Hoe komt het dat nieuwkomer Blendle mensen wél zo ver krijgt om te betalen voor nieuws? En hoe houdt oudgediende NU.nl zich al 15 jaar staande de online jungle? Bij de laatste bijeenkomst van de Social Media Club Den Haag gaven deze twee partijen een presentatie over hoe online nieuws écht andere koek is dan het krantje bij de koffie.

Blendle

Thomas Smolders van Blendle waagde zich als Belg voor het kritische Haagse publiek en vertelde geanimeerd over hoe deze nieuwkomer binnen zeer korte tijd toch al een heel aardig betalend publiek heeft opgebouwd.

Je kent het wel: je staat in de kiosk en bladert door tijdschriften en kranten, maar wil eigenlijk maar een paar artikelen lezen, en niet het hele blad kopen. Bij een online krantenabonement zit je voor een artikel gelijk vast aan een duur abonnement. Maar je wilt alleen dat ene artikel! Dat is dus Blendle. Een kiosk tot je beschikking, maar je betaalt per artikel.

Virtuele koeien

Blendle is gebaseerd op 3 dingen:

  1. Vrienden bevelen dingen aan.
  2. Zoveel mogelijk bladen en kranten in de kiosk.
  3. Personalisering: specifiek op jou gericht. Een algoritme voorspelt en leert van je interesses.

De vraag bij alle betaalde diensten is natuurlijk: betalen mensen wel voor online journalistiek? Mensen betalen voor virtuele koeien (Farmville), smurfenfruit (smurfenspel) of snoepjes die je niet proeft (Candy Crush), dus waarom niet voor de krant? Nou, kijk maar naar de betaalde Adformatie, waar veel kritiek op is, of de tegenzin om direct een heel abonnement af te nemen. Die drempel is gewoon te hoog.

Hoe verlaagt Blendle die drempel?

  • De artikelen via Blendle kosten tussen de 0,10 ct en 0,25 ct per artikel. Tikken is kopen, maar per ongeluk klikken is niet erg. dan krijg je gewoon je geld terug. Als mensen weten dat ze het geld terug kunnen krijgen, zijn ze eerder geneigd te betalen. Ongeveer 5 procent van de mensen doet dit en op misbruik wordt gelet.
  • De vormgeving online is hetzelfde als offline. Op die manier behoud je de beleving van het papieren blad. Het is veel werk om elke pdf naar vormgeving te vertalen, aanleveren in xml helpt daarbij.
  • Blendle biedt widgets aan: kranten kunnen via een plugin op hun website hun content aanbieden via Blendle. Veel uitgevers gaan nu ook hun eigen content delen via Blendle.

De cijfers

Blendle heeft sinds de start in juni progressie gemaakt. Momenteel hebben ze een team van 33 mensen. Het meeste werk zit in het omzetten van de pdf’s, dat kost 1 à 2 uur per magazine. De helft van het team bestaat uit ontwikkelaars. Onlangs ging Blendle over de 100.000 geregistreerde gebruikers, 20 procent daarvan heeft de gratis proef van Blendle opgewaardeerd en is dus betalende gebruiker. Momenteel staan er 55 titels (kranten en magazines) in de etalage. Het businessmodel van Blendle werkt zoals Itunes. 70 procent voor uitgever, 30 procent naar Blendle. Advertentie-inkomsten zijn nog minimaal.

Correspondent

En De Correspondent dan, dat andere online initiatief? Het verschil met De Correspondent is dat het publiek van Blendle iedereen is, ten opzichte van de toch wat meer links-elitaire Correspondent: van de Telegraaf tot Golf Magazine, van Viva tot NRC. Dat maakt het product ook moeilijker te vermarkten. De cross-over tussen de twee, iets waar al vaker naar is gevraagd, gaat er dus ook voorlopig niet komen. Ook omdat De Correspondent gratis is voor degenen aan wie een artikel wordt doorgedeeld.

Socials

Blendle’s sociale aspect zit vooral binnen het platform, door het bookmarken van artikelen waardoor je ze aanbeveelt aan anderen. De Facebook-pagina gaat vooral over Blendle zelf en minder over het pushen van de artikelen. Dat doen ze wel op Twitter. Het verkopen van artikelen via delen heeft een conversie van 1 op de 5.

Blijf Blendle volgen, want momenteel wordt (eindelijk!) de iOS-app ontwikkeld (door een 17- en een 21-jarige, ik voel me stokoud). Ook internationaal wordt er uitgebreid, met meer buitenlandse titels. De widgets zijn intussen te zien op meer en meer websites. Bekijk hieronder de presentatie van Thomas.

NU.nl scrumt

Brechtje de Leij nam het stokje over voor oudgediende NU.nl, dat al 15 jaar (!) bestaat. In 2003 startten ze al met mobiel en ze zijn altijd de grootste nieuwssite geweest. Momenteel ontwikkelen ze een responsive website ter vervanging van hun mobiele site. NU.nl is crossplatform en meer dan een website geworden: 71 procent wordt bekeken via de app, 5 procent via mobiel en 24 procent via de desktop. Het dagbereik is 2,75 miljoen mensen.

NU.nl wil een gids zijn in het woud van informatie en samen met lezers nieuwe dingen ontwikkelen. Gezamenlijk scrummen als het ware. Zowel met lezers als ontwikkelaars. Deze manier van openheid en communicatie met gebruikers zorgde er voor dat de Android-app tot beste app werd verkozen.

Koe in de sloot

Nieuw bij NU.nl is lokaal nieuws, als eerste gestart in Groningen. Groningen is, buiten de Randstad, de plek waar NU.nl het meeste wordt bekeken. Het biedt in samenwerking met lokale kranten, op basis van je locatie het nieuws over jouw omgeving in de app. En dat wordt gewaardeerd!

En voor wie net als ik dacht dat NU.nl gewoon de ANP-nieuwsfeeds doorplaatst: 50 procent van de content komt van het ANP, 50 procent is eigen nieuwsverrijking. Op Facebook kun je ook je posts targeten op locatie, zodat je alleen nieuws ziet uit je eigen omgeving. Dat werkt heel goed en zorgt voor veel interactie onder de berichten. Een koe in de sloot in Opdam is natuurlijk alleen interessant voor mensen daar in de buurt.

Tijdspecifieke content is een andere succesfactor. De ‘day-parting‘ om 17.00 (wat was nou het nieuws van de dag) zit in de top-15 best bekeken onderdelen van de app. Daarom is ook de week-parting geintroduceerd. Met ‘NU Weekend’ biedt NU.nl meer achtergrond en langere verhalen. Die langere artikelen waren spannend en blijken nog te werken ook: mensen blijven 2x zo lang op NU.nl. Dat kan dus alleen in het weekend, door de week is vluchtig nieuws meer succesvol.

Ook bij advertising wordt geotargeting ingezet. Omdat de meeste mensen nu lezen op hun mobiele device, worden advertenties voorzien van een lokaal aspect, bijvoorbeeld hoe ver de winkel bij jou vandaan is. Zo wordt commercie lokatie- en tijdspecifiek ingezet. Dit zorgt voor een 40 procent hogere click-through rate. Op mobiel wordt nog meer gepersonaliseerd door pushberichten met voor jou relevant nieuws.

Nu straks

Uit het verhaal van Brechtje bleek dat NU.nl niet stil zit en continu proefballonnetjes oplaat onder haar publiek. Wat werkt wordt uitgebouwd, wat niet werkt opzij geschoven.

Waar zijn ze momenteel mee bezig?

  • Trending topics binnen NU.nl.
  • Achtergrondartikelen bij het nieuws. ’10 dingen die je moet weten over Isis’: lijstjes werken!
  • Video’s inzetten: bewegend beeld om zaken verder uit te leggen: het kalifaat in 90 seconden.
  • Maatschappelijk relevante informatie inzetten: vermissingen en politieberichten, in jouw regio.
  • 3rd party content: samenwerking met Blendle. Verrijking van het nieuws met achtergrondverhalen en duiding, die doen het het beste. In de eerste maanden leidde dit tot 10.000-15.000 kliks per dag en 2.500 mensen werden Blendle-lid. 20 procent van de mensen die hebben doorgeklikt koopt ook artikelen.

Bekijk het verhaal van Brechtje over NU.nl op Slideshare.

Na de presentatie van Youssef Edini over de NOS-app was ik daar fan van geworden, maar ik bekijk NU.nl inmiddels in een nieuw licht. Bewonderingswaardig hoe relevant commercieel deze partij zich al 15 jaar staande weet te houden. We wensen nieuwkomer Blendle ook zo’n succesverhaal.

Tot de volgende Social Media Club Den Haag?

Tanja Jans
Online strateeg bij Freelance

Online communicatiestrateeg en social mediamanager. Spreker, dagvoorzitter en trainer. Oprichter Social Media Club Den Haag.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!