• Usability & design
    wordt gesponsord door

Beïnvloed gebruikersgedrag door middel van PET-design

Overtuig je bezoekers, beïnvloed hen emotioneel en zorg voor vertrouwen

Beïnvloed gebruikersgedrag door middel van PET-design

PET design; Persuasion, Emotion, and Trust wordt steeds belangrijker in de online wereld. In de reclame zien we elke dag verleiding. Hoe werkt dit online, waar de gebruikers steeds meer zelf bepalen. Kan marketing de gebruiker beïnvloeden en verleiden?

Wat is PET?

Ik heb een PET design training gevolgd van het Amerikaanse training instituut Human Factors International. PET staat voor Persuasion, Emotion, and Trust . Hoe breng je overtuiging, emotie en vertrouwen in e-commerce of een informatieve website? Met als doel beter begrijpen hoe de gebruikers tot een transactie of conversie komen.  Het voeren van druk op de gebruiker, het verleiden door middel van emotie en het wekken van vertouwen.

Persuasion

Persuasion (overtuigen en verleiden), is het proces van het begeleiden van mensen naar een idee, houding of actie op een rationele en symbolische wijze. Persuasion design is het ontwerpen naar die overtuiging. Het hele proces van het ontwerpen van een interface die overtuigend en bruikbaar is. Het heeft wat weg van usability, maar er bestaan wezenlijke verschillen. Bij usability kijken we naar het bruikbaar maken voor de eindgebruiker. Dat is er voornamelijk op gericht dat de gebruiker op een zo intuïtief mogelijke manier de site kan gebruiken. Met Persuasion design motiveren we de gebruiker tot het maken van bepaalde keuzes. Er wordt gekeken wat mensen willen en waarom ze dat willen.


Afbeelding: voorbeeld persuasion; één product, één aanbod, tijdslimiet, al x keer gekocht

Emotion

Als we het hebben over de emotie-component dan praten we over het oproepen of beïnvloeden van een mentale en fysiologische toestand. geassocieerd met een breed scala van gevoelens, gedachten en gedragingen. Emotional design is het opzettelijk en systematisch ontwerpen van prikkels, objecten en interacties om bepaalde emotionele effecten te creëren. Hierbij wordt een beroep gedaan op de behoeften van de mens. Dit wordt bijvoorbeeld gedaan door het gebruik van afbeeldingen van aantrekkelijke of bekende mensen samen met een product of merk.


Afbeelding: voorbeeld emotion; aantrekkelijke mensen in samenwerking met een product of merk


Afbeelding; voorbeeld emotion bekende mensen in samenwerking met een product of merk

Trust

Trust: het vertrouwen in een persoon, organisatie of product. Of in dit geval, het vertrouwen in het design. Dat vertrouwen kan door middel van een Trust score card worden gemeten. Vertrouwen is belangrijk tot een bepaalde hoogte, een hoge score is niet altijd beter.


Afbeelding: voorbeeld Trust; Veilig betalen, garantie, thuisbezorgd, retourservice.


Afbeelding: voorbeeld Trust; Veilig bestellen en logo Thuiswinkel waarborg.

Beginnen met PET design

PET design begint met een onderzoek naar het begrijpen van de ‘drivers’ en ‘blocks’ van een gebruiker, en de gebruikersverwachtingen. Baseer daarop de PET-gerelateerde elementen die je in de customer journey en het ontwerp wilt meenemen.  Bij PET design worden ontwerpen gemaakt die een specifieke actie oproepen. In de analyse worden motivaties en emotionele triggers van de gebuikers gemeten. De strategie wordt bepaald met behulp van het ontwerp proces van de PET elementen. Hiervoor zijn bepaalde specifieke tactieken voor het creëren van vertrouwen en overtuigende content.

Waarom PET?

Bij user experience gaat het om de ervaring van de gebruiker bij het doorlopen van de customer journey. Die is er voornamelijk op gericht om gebruikers het zo eenvoudig mogelijk te maken om te doen waar ze naar op zoek zijn. PET design belicht een wezenlijk andere component van gebruikersgedrag. Waar Usability als doel heeft te faciliteren, zijn persuasion, emotion en trust gericht op het sturen van gebruikersgedrag. Het doet je daarnaast beter begrijpen hoe en waarom mensen online beslissingen nemen.


Afbeelding:  Human Factors International, Inc. 2012 All rights reserved.

Blogafbeelding credits The Outsourcing Company


Delen

0
0


Er zijn 10 reacties op dit artikel

  • Geen disrespect, maar wat een slecht artikel zeg. Als emotie bestaat uit "het gebruik van afbeeldingen van aantrekkelijke of bekende mensen samen met een product of merk" dan valt mijn mond wagenwijd open.

    Kijk eens naar een site als de http://www.thefwa.com en zoek eens in het archief. Dan zul je zien dat de wereld van user experiences breder is dan alleen "mooie plaatjes" op een website.

    geplaatst op
  • Stephan, emotie bestaat zeker niet alleen uit "het gebruik van afbeeldingen van aantrekkelijke of bekende mensen samen met een product of merk". Maar om duidelijk uit te leggen wat PET design is heb ik eenvoudige en duidelijke voorbeelden gekozen. Als je meer voorbeelden wil over emotion in PET desing hoor ik graag van je. Ook kan je nog kijken op; http://www.humanfactors.com/training/PET.asp

    geplaatst op
  • Laat maar zien. Ben benieuwd! Het irriteert me voornamelijk dat PET als iets nieuws wordt gebracht terwijl dat eigenlijk al jaren oud is. Met de inhoud van dit artikel zou je kunnen zeggen dat de gemiddelde banner een schoolvoorbeeld is van PET :)

    geplaatst op
  • Stephan, kan je me je mail adres geven dan kan ik je wat doorsturen.

    geplaatst op
  • Sure; .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken). Misschien goed om links naar de voorbeelden te posten, kan iedereen meekijken?

    geplaatst op
  • Prima, ik heb HFI het trainings instituut om wat voorbeelden gevraagd (dat zullen wel Amerikaanse vb zijn ;). Qua eigen input zijn er vele sites, banners e.d. die verschillende emoties oproepen. Dat kan per steeds weer verschillen, daarom is het van belang een PET scan te doen.

    geplaatst op
  • Ok, niet om te blijven zeuren, maar ik zou aannemen dat je tijdens de cursus ook voorbeelden mee krijgt? Anyway waar bestaat volgens jou zo'n PET scan uit? Misschien een link naar een case o.i.d.? Het blijft nu allemaal zo in het luchtledige hangen :)

    geplaatst op
  • Dat klopt, je krijgt een heel boek met voorbeelden mee. Een PET scan is een analyse van Persuasion, Emotion, and Trust. Er zijn tegenwoodig veel analyse tools om van alles te meten; waar komt de gebruiker vandaan, waar klikt de gebruiker op, wanneer haakt de gebruiker af, etc. Maar het meten van emotie is moeilijk. PET is daarvoor een oplossing (met PET-Tools).

    geplaatst op
  • Ach we komen zo i.i.g. in de top van meeste reacties op een artikel :) Heb je voorbeelden van zulke tools die specifiek gericht zijn op het analyseren van de PET? Echt iets concreets waarmee je resultaten doormeet etc?

    geplaatst op
  • Haha, ja dat wel! Het artikel beschrijft algemeen wat PET design is. Ik heb voorbeelden in het boek staan van de PET training. Het UX team van Capgemini is nu bezig PET als onderdeel mee te nemen in ons werk. Wil je weten hoe PET design wordt toegepast met welke tools e.d. dan zal er een concreet project moeten zijn.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.