Beïnvloed gebruikersgedrag door middel van PET-design

16 maart 2012, 09:25

Overtuig je bezoekers, beïnvloed hen emotioneel en zorg voor vertrouwen

PET design; Persuasion, Emotion, and Trust wordt steeds belangrijker in de online wereld. In de reclame zien we elke dag verleiding. Hoe werkt dit online, waar de gebruikers steeds meer zelf bepalen. Kan marketing de gebruiker beïnvloeden en verleiden?

Wat is PET?

Ik heb een PET design training gevolgd van het Amerikaanse training instituut Human Factors International. PET staat voor Persuasion, Emotion, and Trust . Hoe breng je overtuiging, emotie en vertrouwen in e-commerce of een informatieve website? Met als doel beter begrijpen hoe de gebruikers tot een transactie of conversie komen. Het voeren van druk op de gebruiker, het verleiden door middel van emotie en het wekken van vertouwen.

Persuasion

Persuasion (overtuigen en verleiden), is het proces van het begeleiden van mensen naar een idee, houding of actie op een rationele en symbolische wijze. Persuasion design is het ontwerpen naar die overtuiging. Het hele proces van het ontwerpen van een interface die overtuigend en bruikbaar is. Het heeft wat weg van usability, maar er bestaan wezenlijke verschillen. Bij usability kijken we naar het bruikbaar maken voor de eindgebruiker. Dat is er voornamelijk op gericht dat de gebruiker op een zo intuïtief mogelijke manier de site kan gebruiken. Met Persuasion design motiveren we de gebruiker tot het maken van bepaalde keuzes. Er wordt gekeken wat mensen willen en waarom ze dat willen.

Afbeelding: voorbeeld persuasion; één product, één aanbod, tijdslimiet, al x keer gekocht

Emotion

Als we het hebben over de emotie-component dan praten we over het oproepen of beïnvloeden van een mentale en fysiologische toestand. geassocieerd met een breed scala van gevoelens, gedachten en gedragingen. Emotional design is het opzettelijk en systematisch ontwerpen van prikkels, objecten en interacties om bepaalde emotionele effecten te creëren. Hierbij wordt een beroep gedaan op de behoeften van de mens. Dit wordt bijvoorbeeld gedaan door het gebruik van afbeeldingen van aantrekkelijke of bekende mensen samen met een product of merk.

Afbeelding: voorbeeld emotion; aantrekkelijke mensen in samenwerking met een product of merk

Afbeelding; voorbeeld emotion bekende mensen in samenwerking met een product of merk

Trust

Trust: het vertrouwen in een persoon, organisatie of product. Of in dit geval, het vertrouwen in het design. Dat vertrouwen kan door middel van een Trust score card worden gemeten. Vertrouwen is belangrijk tot een bepaalde hoogte, een hoge score is niet altijd beter.

Afbeelding: voorbeeld Trust; Veilig betalen, garantie, thuisbezorgd, retourservice.

Afbeelding: voorbeeld Trust; Veilig bestellen en logo Thuiswinkel waarborg.

Beginnen met PET design

PET design begint met een onderzoek naar het begrijpen van de ‘drivers’ en ‘blocks’ van een gebruiker, en de gebruikersverwachtingen. Baseer daarop de PET-gerelateerde elementen die je in de customer journey en het ontwerp wilt meenemen. Bij PET design worden ontwerpen gemaakt die een specifieke actie oproepen. In de analyse worden motivaties en emotionele triggers van de gebuikers gemeten. De strategie wordt bepaald met behulp van het ontwerp proces van de PET elementen. Hiervoor zijn bepaalde specifieke tactieken voor het creëren van vertrouwen en overtuigende content.

Waarom PET?

Bij user experience gaat het om de ervaring van de gebruiker bij het doorlopen van de customer journey. Die is er voornamelijk op gericht om gebruikers het zo eenvoudig mogelijk te maken om te doen waar ze naar op zoek zijn. PET design belicht een wezenlijk andere component van gebruikersgedrag. Waar Usability als doel heeft te faciliteren, zijn persuasion, emotion en trust gericht op het sturen van gebruikersgedrag. Het doet je daarnaast beter begrijpen hoe en waarom mensen online beslissingen nemen.

Afbeelding: Human Factors International, Inc. 2012 All rights reserved.

Blogafbeelding credits The Outsourcing Company

Yura van Winden
UX Consultant bij Capgemini

Yura van Winden heeft als User Experience (UX) Consultant een uitgebreide kennis in het ontwikkelen van online concepten, welke ontstaan vanuit de behoeften van de eindgebruiker en de doelstelling van de klant. Zij is altijd bezig met de gebruikerservaring, de user experience. Ze heeft veel ervaring met online marketing, mobile en social media. Ze organiseert workshops, houdt presentaties en creëert draagvlak daar waar nodig.

Categorie
Tags

10 Reacties

    steph8080

    Geen disrespect, maar wat een slecht artikel zeg. Als emotie bestaat uit “het gebruik van afbeeldingen van aantrekkelijke of bekende mensen samen met een product of merk” dan valt mijn mond wagenwijd open.

    Kijk eens naar een site als de http://www.thefwa.com en zoek eens in het archief. Dan zul je zien dat de wereld van user experiences breder is dan alleen “mooie plaatjes” op een website.


    19 maart 2012 om 08:04
    steph8080

    Laat maar zien. Ben benieuwd! Het irriteert me voornamelijk dat PET als iets nieuws wordt gebracht terwijl dat eigenlijk al jaren oud is. Met de inhoud van dit artikel zou je kunnen zeggen dat de gemiddelde banner een schoolvoorbeeld is van PET 🙂


    21 maart 2012 om 08:35
    Yuravw

    Stephan, kan je me je mail adres geven dan kan ik je wat doorsturen.


    21 maart 2012 om 09:10
    steph8080

    Sure; stephan@pixelfarm.nl. Misschien goed om links naar de voorbeelden te posten, kan iedereen meekijken?


    21 maart 2012 om 09:16
    Yuravw

    Prima, ik heb HFI het trainings instituut om wat voorbeelden gevraagd (dat zullen wel Amerikaanse vb zijn ;). Qua eigen input zijn er vele sites, banners e.d. die verschillende emoties oproepen. Dat kan per steeds weer verschillen, daarom is het van belang een PET scan te doen.


    21 maart 2012 om 09:30
    steph8080

    Ok, niet om te blijven zeuren, maar ik zou aannemen dat je tijdens de cursus ook voorbeelden mee krijgt? Anyway waar bestaat volgens jou zo’n PET scan uit? Misschien een link naar een case o.i.d.? Het blijft nu allemaal zo in het luchtledige hangen 🙂


    21 maart 2012 om 09:36
    Yuravw

    Dat klopt, je krijgt een heel boek met voorbeelden mee. Een PET scan is een analyse van Persuasion, Emotion, and Trust. Er zijn tegenwoodig veel analyse tools om van alles te meten; waar komt de gebruiker vandaan, waar klikt de gebruiker op, wanneer haakt de gebruiker af, etc. Maar het meten van emotie is moeilijk. PET is daarvoor een oplossing (met PET-Tools).


    21 maart 2012 om 09:48
    steph8080

    Ach we komen zo i.i.g. in de top van meeste reacties op een artikel 🙂 Heb je voorbeelden van zulke tools die specifiek gericht zijn op het analyseren van de PET? Echt iets concreets waarmee je resultaten doormeet etc?


    21 maart 2012 om 09:58
    Yuravw

    Haha, ja dat wel! Het artikel beschrijft algemeen wat PET design is. Ik heb voorbeelden in het boek staan van de PET training. Het UX team van Capgemini is nu bezig PET als onderdeel mee te nemen in ons werk. Wil je weten hoe PET design wordt toegepast met welke tools e.d. dan zal er een concreet project moeten zijn.


    21 maart 2012 om 10:02

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!