Bas van der Lans (Van Ons): “Digitaal raakt alle facetten van MKB-bedrijf”

6 maart 2018, 14:54

Vijf ondernemerslessen in twintig minuten: Bas van der Lans van technisch bureau Van Ons en mede-auteur van het ‘Handboek voor digitale slagkracht’ schreef een stappenplan voor MKB’ers die online hun succes willen uitbreiden. Van der Lans: “Als je als directeur niet weet wat er mogelijk is, ga je er niet uithalen wat erin zit.”

1. Je website is een medewerker

Als je de marketing- of communicatiespecialist binnen jouw bedrijf de opdracht geeft om ‘de website te doen’, besef dan dat dit een enorme opdracht is. Digitaal raakt alle facetten van je bedrijf. Als je een website als een project met kop en staart ziet, komt het niet van de grond. Voordat je lanceert weet je nog niet hoe jouw site en marketing scoren en is elke euro die je eraan uitgeeft eng. “Maak de vergelijking met een medewerker. Eerst inwerken, daarna kan deze zelfstandig resultaten behalen en daarna bouw je hem of haar uit tot een afdeling.”

2. Mooi digitaal visitekaartje is niet voldoende

Een mooie site maken en die vervolgens vijf jaar laten liggen schiet niet op. Volgens Van der Lans is zijn boek voor twee mensen geschreven: de directeur en degene die online aan de slag gaat. “Als je denkt: die site speelt geen rol in sales, dan ga je links en rechts ingehaald worden de komende jaren.”

3. It’s not about you: out-teach your competitor

“Ga voor een website die heel waardevol is voor je potentiële koper, in plaats van een compleet verhaal.” Van der Lans benadrukt dat compleetheid niet per se een voorwaarde is. Juist een stukje informatie uit je bedrijf, misschien iets wat een beetje pijnlijk is om te delen, kan een waardevolle aanvulling zijn: “Als jij iets deelt wat echt aansluit bij iemand vóór in die salesfunnel, waar die heel erg mee geholpen is, dan zien ze jou als expert en krijg je een voorkeurspositie in het geheel.”

4. Laat je site aansluiten op het héle bedrijf

“Digitaal goed uitvoeren is zo’n omvangrijk ding, kies daarom een thema per kwartaal.” De thema’s kunnen volgens Van der Lans opkomen als je een dagje naast bijvoorbeeld de receptioniste of een salescollega binnen je bedrijf gaat zitten: “Ga er maar gewoon met je laptop naast zitten en luister wat er gebeurt. Dat is de beste manier om ermee aan de slag te gaan.”

5. Kritische vragen en data eerst, dan het ontwerp

Als eerste vraag die gesteld moet worden, noemt Van der Lans wat zo’n site moet opleveren. Daaruit volgen vragen: wat levert een klant op, hoeveel moeten er aan tafel voor eentje ja zegt, hoeveel heb je nodig om te kunnen groeien? “Ga op die manier terugrekenen wat je moet doen en met hoeveel mensen je in aanraking moet komen. Bedenk er een leuke tool voor. (…) Dan kun je vervolgens ook meten of het gelukt is.”

“Een website kun je vergelijken met een medewerker. Eerst inwerken, daarna zelfstandig resultaten laten behalen en dan uitbouwen tot een afdeling”

Tien jaar geleden richte Bas van der Lans met compagnon Robert van Eekhout (1986) technisch bureau Van Ons op. Met een team van vijftien specialisten ontwikkelen zij apps en platforms voor meer dan honderd klanten. Van Koffietijd tot VU en van Gay Pride tot Top 2000. Bas schreef het ‘Handboek voor digitale slagkracht’, gericht op MKB’ers die offline succesvol zijn met minimaal tien medewerkers en een omzet vanaf 1 miljoen euro. Het boek beantwoordt basale vragen zoals ‘Wat kost een website?’ en ‘Hoe kies ik een bureau?’ Daarnaast komt de digitale funnel voor marketing en sales uitgebreid ter sprake. Het boek verscheen in 2017.

Ronnie Overgoor
Directeur/eigenaar bij 7DTV

Als genomineerd dagvoorzitter van het jaar behoort Ronnie tot de top van Nederland. Met zijn energiek enthousiasme, aanstekelijke humor, scherpte en ontspannen interactie scoort Ronnie consequent zeer hoge ogen op congressen, evenementen en award uitreikingen. Daarnaast is Ronnie een interviewer met een eigen stijl. Hij is voorbereid, nieuwsgierig en switcht razendsnel tussen serieuze vragen en scherpe humor. Hij houdt van open en echte gesprekken, waarbij hij degene die hij interviewt altijd in zijn of haar waarde laat. Scherp, maar altijd met respect als vangrail. Ronnie heeft meer dan tien jaar ervaring in het interview vak, op het podium voor live publiek als ook voor de tv camera’s van bijvoorbeeld 7DTV.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!