Back to basic met Vodafone

21 mei 2005, 10:40

Vodafone Simply is een nieuwe service van Vodafone speciaal voor klanten die een telefoon willen met enkel voice en textmogelijkheden.

Met name jongeren lopen soms met devices rond waar je je bij afvraagt of ze er ook nog mee kunnen bellen. Naast deze groep die gaat voor devices met alle toeters en bellen is er volgens Vodafone ook een (vergeten) doelgroep die gewoon voor ‘simplicity’ gaat.

“We have many customers who want the latest mobile phone with all the advanced services from full track music downloads to video calling and mobile TV. We also have customers who just want to make and receive calls and text messages on their mobile phone,” aldus Peter Bamford, Chief Marketing Officer bij Vodafone Group. “Vodafone Simply is an easy to use mobile service for these customers, to help them stay in touch with friends and family.”

Vodafone Simply kent twee toestellen, een eenvoudige tariefstructuur en speciaal voor de doelgroep getrainde klantenservice. In diverse Europese landen wordt Vodafone Simply binnenkort gelanceerd. De introductiedatum in Nederland is nog niet bekend.

Met de toenemende vergrijzing in Nederland zou het wel een een goede zet van Vodafone kunnen zijn. Het artikel bij de BBC spreekt bijvoorbeeld al over uitbreiding met ‘healt monitoring services’ inclusief een alarmknop voor het inschakelen van hulpdiensten.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Anders

    Lijkt mij zeker een goede zet. Ik ken heel wat mensen die geen wijs meer worden uit al die toeters en bellen op de telefoons tegenwoordig. Letterlijke tekst die ik van de week nog hoorde: “Ik zou graag willen overstappen van vast naar mobiel, alleen, ik snap al dat nieuwe gedoe niet”. Je moet eerst drie dagen de handleiding doornemen voordat je uberhaupt een nummer in het telefoonboek wilt kunnen opslaan en vervolgens bellen.

    Zou trouwens een mooie zijn geweest voor Philips, met hun “Sense & simplicity”, om weer terug te keren op de mobiele markt.


    21 mei 2005 om 12:02
    Kasper Katje

    Ook al snap je het wel dan is het op een keer gewoon te veel. Een telefoon, vast of mobiel, is om te BELLEN…niet om MP3’s op te luisteren of om te fotograveren of spelletjes op te spelen of TV te kijken en ga zo maar door.

    Een slimme zet dus want 8 op de 10 heeft volgens mij helemaal geen belang bij al die toeters en alleen bij het bellen of is al heel snel flauw van de extra diensten (waarvan de kosten en kwaliteit vaak ook nog verbleken bij het internet etc.).


    21 mei 2005 om 13:06
    wilph

    Daarbij ontdekken ook steeds meer ouderen de mobiele telefoon, alleen uit oogpunt van veiligheid. Met de vergrijzing op de loer is er volgens mij een enorme markt. Zeker als daar de ‘health services’ aan toegevoegd worden.

    Mijn schoonmoeder van 70 heeft een Sony TV. Die heeft al een afstandsbediening met 2 zijden. Eén kant met de basisfuncties, en als je het binnenwerk eruit haalt kun je dit omkeren om een Ab te krijgen met een enorm scala aan functies. Ondanks de m.i. eenvoudige basisbediening, en het feit dat ze best nog een bijdehante tante is heeft ze nu toch een een speciale ‘ouderen afstandsbediening’ gekocht met een heel beperkt aantal enorme knoppen. Voor haar eenvoudiger en overzichtelijker. En als ze de andere functies ooit eens nodig heeft…..? Dan belt ze mij….:-)

    Kortom, volgens mij een goede strategische zet van Vodafone!


    21 mei 2005 om 13:49
    EJ

    Iedereen die ook naar de Cebit is geweest zal bevestigen dat overdaad schaadt. Ben dan ook gereserveerd ten aanzien van de hijgerige sfeer rond convergentie van media. Te vaak nemen marketeers ‘het kan’ als leidraad, en niet ‘het is gewenst’. Krijgen we daardoor een revival van de ‘zachte’ wetenschappen als psychologie, sociologie en filosofie?


    21 mei 2005 om 15:47
    Eric

    Interessante ontwikkeling, ik zou wel zo’n pakket willen. En ik denk dat zeker mensen van pakweg boven de 40 ook helemaal niet zitten te wachten op al die extra’s. De meeste managers en andere zakelijke gebruikers hebben al die extra datadiensten ook niet echt nodig – die moeten gewoon kunnen bellen en gebeld worden.

    Persoonlijk vind ik zelf de marketingcampagne van Telfort heel sterk. Dat hele bedrijf straalt simpelheid uit, komt bij dat de prijzen meestal het laagst zijn bij Telfort.


    21 mei 2005 om 17:10
    Rene

    Ik vind het toch wat opgeklopt. Het zijn eigenlijk meer de toestellen van Sagem die lekker simpel worden gemaakt. De extra van service van de helpdesk zal wel inhouden dat deze een mailtje krijgt hoe deze telefoon in elkaar zit.

    Voicemail, sms en dat soort fratsen zitten nog steeds op het abbonnement, GPRS misschien niet, maar daar betaal je ook niet voor als je het niet gebruikt.

    Laten we niet vergeten dat het juist de operators zijn die de camera’s en mp3 spelers willen. Hopende dat wij maar flink mmsjes gaan versturen en mp3’tjes gaan downloaden via GPRS/UMTS.

    Heel eerlijk gezegd; geef oma je oude nokia, zet de auto keylock en pincode uit en ik denk dat je dan net zo ver bent. “Na m’n nummer intoetsen of als hij rinkelt op ‘groen’, als het niet goed gaat: ‘rood’! “


    21 mei 2005 om 21:36
    evroekel

    Tuurlijk zijn de operators blij met de groep jongeren die 24u/per dag sms, mp3-en en foto’s schieten. Maar daar moet je je ook niet blind op staren.

    Het opzetten van aparte services/diensten voor de ‘simplicity’-doelgroep kan Vodafone zeer zeker helpen nieuwe klanten te krijgen c.q. deze specifieke doelgroep goed aan zich te binden. Juist die aparte service doorgevoerd in alle lagen van het bedrijf, kan voor klantbinding zorgen.

    Misschien zelfs trouwere klanten dan de huidige populatie, hoewel dit slechts een veronderstelling is. Feit blijft wel dat die aparte behandeling meer moet zijn dan een cosmetische laag.


    22 mei 2005 om 05:11

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!