Autofotografie: hoe pak je dat aan?

29 maart 2021, 09:00

Over de kracht van een foto als showroomlokkertje

‘Content is king’. Ik lees het heel vaak. Maar is het eigenlijk (nog) wel zo, of is het klinkklare onzin? Het vak van contentcreatie is telkens weer aan veranderingen onderhevig. Wat is de huidige stand van zaken op het gebied van autofotografie?

Recent schreef ik al over hoe belangrijk beelden zijn bij artikelen. Maar niet alleen bij artikelen is dit het geval. Ook bij webshops is het van groot belang om het product dat je verkoop zo goed en realistisch mogelijk af te beelden. Maar ook producten die juist wat meer kosten dan een boek, spijkerbroek of mobiele telefoon moeten goed afgebeeld op het internet staan. Denk bijvoorbeeld aan auto’s. In dit artikel neem ik je mee in de wereld van de autofotografie.

Kleine producten zijn natuurlijk veelvoorkomend in online webshops, maar productfotografie is ook meer en meer van belang bij de verkoop van grotere producten zoals auto’s. Het is, zeker doordat de showrooms een tijd dicht moesten door de covid-maatregelen, steeds meer mogelijk om een auto online te kopen waarna deze bij je thuis wordt afgeleverd. Daarentegen oriënteren ook de reguliere showroombezoekers zich heel vaak vooraf al via websites als AutoTrader of Autoscout24 op hun nieuwe auto, voordat zij daadwerkelijk naar de showroom toegaan. In beide gevallen is het superbelangrijk dat je fotografie in orde is en dat de foto’s kloppen bij je verhaal. En vooral dat het allemaal klopt met de werkelijkheid. Je online-advertentie is nu juist het onderdeel waarmee je de consument tot aanschaf en/of showroombezoek moet overhalen.

Toename van online retail

“Je kan het eigenlijk vergelijken met Tinder. Je moet ervoor zorgen dat als mensen je foto’s zien, dat ze als het ware direct naar rechts swipen. Ze moeten meteen verliefd worden op de auto. Online retail groeide al tegen de klippen op, maar in het coronatijdperk is het alleen maar nóg belangrijker geworden. Ook de manier van oriënteren is veranderd. Het gebruik van het mobiele websurfen gaat ten koste van de desktop.

Ook de manier van oriënteren is veranderd

Goede advertentiefoto’s zijn dus niet alleen veel beslissender geworden, anno maart 2021 is het ook veel essentiëler geworden om het aantal foto’s van de auto in kwestie flink uit te breiden. Puur om de kans nóg meer te vergroten dat de mensen verliefd worden op jouw auto”, aldus Erwin Wijman, werkzaam als onder andere autopsycholoog en marketing- en reclame-expert.

De basis voor een goede advertentie

De basis van een goede auto-advertentie bestaat natuurlijk uit kwalitatief goede foto’s waarop de auto en de bijbehorende details goed te zien zijn. Als potentiële klanten je advertentie openen moeten ze meteen weten wat voor vlees ze in de kuip hebben en of ze het de moeite waard vinden om naar de showroom te komen. Of misschien schaffen zij de auto wel direct vanaf de foto aan, zonder fysiek te komen kijken.

Ik heb expert Erwin Wijman om enkele tips gevraagd waar je op moet letten bij het fotograferen van je auto voor een advertentie. Hier volgen ze:

De sleutelwoorden zijn in ieder geval ‘Scherp, helder en vanuit alle hoeken. Van de buitenkant, maar zeker ook veel foto’s van het interieur’.

1. Zorg voor een schone auto; kraakhelder schoon dus. Dit ligt natuurlijk enorm voor de hand, maar een schone auto doet het natuurlijk veel beter op de foto dan een vies exemplaar. Daarnaast zie je op scherpe foto’s, zeker de close-ups, elk stofje liggen als de auto niet schoon genoeg is. Denk bijvoorbeeld aan het stof op de hendel van de ruitenwisser.

2. Ruim de auto van binnen heel netjes op. Het liefst nog opgeruimder dan een villa in VT Wonen. Er mag geen rommel in de auto liggen en ook dat geurdennenboompje aan de binnenspiegel moet er per direct af.

3. Duidelijk is al dat er véél foto’s gemaakt moeten worden van de auto zelf. Maar vergeet zeker niet om ook foto’s van de open motorkap en open kofferbak te maken. Neem daarbij ook de trekhaak, de aansprekende details als typeplatjes (bijvoorbeeld het S- of M-logo), de onderhoudsboekjes (ook opengeslagen), facturen en de gebruiksaanwijzingen in je beeldrapportage mee. Wijman noemt het ook wel ‘de beavershots van de auto’.

4. Wellicht wat overlap met punt 3, maar fotografeer ook de onderscheidende punten van de auto in kwestie. Dus heeft de auto een lage kilometerstand? Maak een foto.

Heeft de auto een lage kilometerstand? Maak een foto

5. Heeft de auto bijzondere dubbele uitlaten? Maak een close-up. Datzelfde geldt voor mooie, bijzondere lichtmetalen velgen, vooral als ze lekker groot zijn. Zet de velg op de foto, maar ook de maataanduiding op de band zelf. Heeft de auto ook net een set nieuwe banden? Maak dan een scherpe foto van het profiel.

6. Voorkom dat je reflectie hebt op de auto van andere objecten, bijvoorbeeld van jezelf. Kies voor een rustige achtergrond, of gebruik een achterwand in bijvoorbeeld een fotostudio.

7. Realiseer je dat belichting heel belangrijk is. Zorg dat je geen last hebt van tegenlicht en fotografeer op momenten dat de zon niet op zijn felst is. Als je in een studio gaat fotograferen is het juist weer goed om te zorgen voor goede studiolampen en flitsers om voldoende licht te kunnen genereren.

8. Geef je websitebezoekers de kans om in te zoomen op je foto’s. Zo creëer je een grotere beleving voor je bezoekers. Datzelfde geldt voor het toepassen van een 360-graden foto (of video).

9. Kwaliteit is heel belangrijk, maar let er ook op dat je iets unieks neerzet. Wees dus creatief! Door uniek te zijn kan je je onderscheiden van de concurrentie en spring je eruit tussen de overige advertenties op bijvoorbeeld AutoTrader.

De lelijkste auto

“Als je dit kunstje beheerst kun je zelfs de lelijkste auto nog een mooie plek geven door middel van fotografie. Althans, ‘lelijk’ is natuurlijk een containerbegrip. Voor elke auto is wel een liefhebber te vinden. Je koper is op dit moment echt wel in leven, en het mooie van kanalen als AutoTrack, Gaspedaal, et cetera, is dat ze een gigabereik hebben. Je koper vind je dus toch wel. Het enige aan jou is dan nog om hem of haar te overtuigen met goede fotografie”, zegt Erwin Wijman.

Wees onderscheidend

Maar als je eenmaal al je foto’s van de auto bij elkaar hebt en je bent daar tevreden mee, wat doe je dan? Het is dan zaak om te zorgen dat je onderscheidend bent. Veel autobedrijven maken foto’s en proberen modellen te verkopen. Stel je wilt een Volkswagen Golf verkopen. Op het moment van schrijven staan er maar liefst 6.460 exemplaren van te koop op AutoTrader. Het is dan zaak om op te vallen in de massa. Dat kan je doen door ‘visual branding’. MarketingTribune schreef hier een aantal jaren geleden al een artikel over, maar het is in de tussentijd zeker niet minder belangrijk geworden. Ik neem je mee in de wereld van de visual branding-aanpak aan de hand van drie elementen:

1. Zorg voor merkbeleving

Probeer in al je uitingen één en hetzelfde verhaal consistent uit te dragen. Je advertenties vallen dan op in de menigte en mensen gaan je herkennen. Door te zorgen dat mensen positieve associaties krijgen bij je bedrijf, zullen zij ook eerder overgaan tot een aankoop. Het creëren van brand experience is daarom altijd het uitgangspunt van je visual branding. Wees ook niet bang om sterke call-to-actions te gebruiken. Daarmee promoot je je product en wakker je zowel betrokkenheid als actie bij je publiek aan. Vooral op de socials doet deze combinatie wonderen. Let er daarbij ook op dat je je huisstijl en logo er consistent in verwerkt. Zo gaan mensen te merk meer en meer herkennen.

2. Wees flexibel

Om de juiste merkbeleving te kunnen creëren is het belangrijk om flexibel te zijn in je visuele communicatie. Je moet namelijk op ieder moment het passende verhaal kunnen vertellen. Misschien is het binnenkort wel een speciale dag waar je aandacht aan kan besteden of is er binnenkort een beurs waar je bij aanwezig bent. Door hier flexibel en alert op in te spelen kan je jezelf onderscheiden.

3. Let op duurzaamheid

Duurzaamheid gaat hand in hand met de visuele uitstraling van je merk. Als je een grote visual maakt van een materiaal dat heel slecht is voor het milieu, of je brengt allerlei folders langs met je advertenties terwijl dat veel beter online kan, schaad je daarmee ook je merk.

Duurzaamheid gaat hand in hand met de visuele uitstraling van je merk

Met visual branding zet je namelijk het verhaal van je merk neer. En als je vandaag de dag niet laat zien dat je om duurzaamheid geeft, dan ben je eigenlijk geen sterk merk meer.

En particulieren dan?

Maar er zijn natuurlijk ook particulieren die hun auto zelf verkopen. Bijvoorbeeld op Autowereld of Marktplaats. Zijn er dan ook nog tips voor hen? “Zeker”, zegt Wijman, “ook dan is het van belang om zoveel mogelijk foto’s bij je advertentie op te nemen. Al geldt dat niet alleen voor autoadvertenties. Dat moet je eigenlijk ook doen bij alle andere artikelen die je te koop aanbiedt op Marktplaats. Van kast tot schaatsen en van televisie tot designerstoel. Hoe meer foto’s, hoe beter. Want hoe beter je de mensen het beeld van je producten kan geven, hoe eerder je hen bij de kladden pakt. Het meest belangrijke van méér foto’s is eigenlijk al dat je hen langer op je advertentie houdt. En dat is natuurlijk waar het om draait, in de internetwereld waar alles razendsnel aan je voorbijgaat.”

Wanneer is een advertentie écht goed?

Dat zoveel mogelijk foto’s van belang zijn in een goede autoadvertentie is nu wel duidelijk denk ik. Maar wanneer is, buiten dit aspect om, je advertentie pas écht goed? Allereerst moet je zorgen dat je foto’s goed scherp zijn en dat je een uitgebreid overzicht van alle specificaties en opties in je advertentie zet.

Zet bijvoorbeeld de voornaamste specificaties van de wagen in de kop: motor (1.6 of 3.2-liter), automaat, navigatie, leer, et cetera. De kop is namelijk waar mensen op klikken. Dat betekent niet dat je dan geen aandacht moet besteden aan een uitgebreide beschrijvende tekst. Als je potentiële klant eenmaal op je advertentie heeft geklikt, is het van belang om zijn of haar aandacht vast te houden. Dat doe je met goede copy. Dat hoeft echt niet een heel betoog te zijn, maar laat zien dat je als verkoper de liefhebber begrijpt, en dat je zelf ook een liefhebber bent. “Dat werkt echt”, zegt Wijman.

Afsluitend kunnen we dus wel zeggen dat autofotografie van groot belang is voor het succes van je autoverkoop. Zelfs je minst mooie auto kan je door middel van goede fotografie een mooie plek geven. Want voor iedere auto is wel een liefhebber, het gaat er alleen om hoe je hem of haar lekker maakt.

Thomas Romers schrijft als redacteur voor Marketingfacts. Binnen de marketing ligt mijn grootste interesse in branding en (online) communicatie via bijvoorbeeld de socials. Daarnaast klim ik graag in de pen om interessante, prikkelende artikelen te publiceren. Verder lees ik alles wat los en vast zit over auto's, politiek en het overige nieuws in onze maatschappij. Ter ontspanning ben ik vaak buiten en op de racefiets te vinden.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!