Arbeidsmarktcommunicatie in 10 seconden: Snapchat voor employer branding

19 juli 2016, 06:00

Snap jij het? Waarom een groeiend aantal van 500.000 jongeren tussen de vijftien en negentien jaar in Nederland dagelijks geboeid zijn door een app waarmee ze communiceren met hun vrienden via foto’s en video’s die maximaal tien seconden te bekijken zijn om daarna voorgoed te verdwijnen?

Vraag het jongeren en zij zullen je verschillende redenen geven. Voornamelijk is Snapchat ‘fun’ vanwege de besloten vorm van communiceren, het gemak van contentcreatie, het gevoel van ‘exclusiviteit’ en het ruwe en ongescripte karakter van de snaps.

Commercieel snappen

Waar jongeren samenkomen, is de commercie nooit ver weg. Organisaties als Nike, de NOS, Vodafone en GE snappen er inmiddels dan ook al op los. Ook festivals als Rock Werchter gebruiken het medium om te communiceren met bezoekers en om een sfeerimpressie te geven aan thuisblijvers. Nu is een paar seconden vaak al genoeg om een nieuw model sneaker of het gevoel van een biertje in de zon duidelijk te maken, maar hoe zit dat met een baan?

Snapchat voor werkgevers?

Wanneer je als werkgever al social media gebruikt voor employer branding en recruitment, zal het inzetten van Snapchat je even achter de oren doen krabben. Binnen Snapchat draait alles namelijk om snackable ‘instant’ content. En omdat alles zich binnen de mobiele app afspeelt, word je gedwongen tot het reduceren van je verhaal tot de absolute kern. Handig is om een persoon tot Snapchef te benoemen of de company phone als een ware GielMobiel van hand tot hand te laten gaan binnen je bedrijf.

Toch kan het lonen om deze hobbels te nemen, want Snapchat is uitermate geschikt voor visual storytelling. Hoe je het medium inzet is uiteraard afhankelijk van je doelstellingen en strategie, en er is geen formule voor succes. Het is vooral proberen, leren, ervaring opdoen en bijsturen. Twee van onze opdrachtgevers, het ministerie van Defensie en McDonald’s, hebben inmiddels een Snapchataccount opgezet om hun jongere doelgroep te bereiken en nog beter te leren kennen.

De wereld van Defensie van binnenuit beleven

De wervingsdoelgroep van Defensie is zeer breed en divers. Campagnes richten zich vaak op jongeren van 17-28 jaar, daarnaast is er nog de VeVa-opleiding gericht op laatstejaars vmbo-leerlingen van 15 en 16. Daarmee is Snapchat een geschikt medium voor Defensie (username werkenbijdef). Bovendien past het binnen de sociale strategie om deze jonge doelgroep te bereiken en te betrekken in de wereld van Defensie.

Met enige regelmaat worden snapstories gedeeld van de verschillende evenementen die door Defensie worden georganiseerd. Doel is om de unieke wereld van Defensie naar buiten te brengen, beleving te creëren en de rijkheid aan vakgebieden duidelijk te maken. Deze content wordt gewaardeerd, gezien het groeiend aantal volgers en een gemiddeld aantal views van 1500 per snap. Er is gekozen voor een organische groei van het account door crosschannel promotie van het account.

Een kijkje in de keuken bij McDonalds

Voor haar crew zoekt McDonald’s vooral 15- en 16-jarige havisten en vwo’ers. Omdat die vaak nogal wat vooroordelen hebben ten aanzien van een ‘McJob’ willen we laten zien wat werken bij McDonald’s echt betekent, met als kernwoorden fun, leerzaam en flexibel. Resulterend in de boodschap: ‘Werken bij de Mac. Helemaal niet gek!’ (username: helemaalnietgek).

McDonalds heeft ervoor gekozen om haar Snapchataccount een kickstart te geven met een activatiecampagne. Een crewlid van McDonald’s deelt korte items over zijn werk en activiteiten binnen McDonalds. Tussen deze verhalen worden letters doorgegeven, die een speciale wincode opleveren. Wie deze als eerste invult op de recruitmentsite maakt kans op een leuke prijs. Zo kon men, in slechts vier dagen tijd, al ruim 1000 Snapchatters aan zich binden.

Snapchat voor jouw werkgeversmerk?

Of Snapchat ook geschikt is om in te zetten voor jouw organisatie is onder meer afhankelijk van je doelgroep, doelstellingen, contentstrategie, ervaring met sociale media en de juiste resources. Daarnaast is het ook gewoon simpelweg goed doorhebben hoe Snapchat werkt, om te bepalen of Snapchat iets is waar jouw organisatie iets uit kan halen.

Dat Snapchat verder zal groeien staat vast. En ook al voelt het misschien wat onwennig (of kinderachtig) in het begin; het is slim om nu alvast ervaring op te doen en te leren. Was het niet Steve Jobs die riep: ‘Stay hungry, stay foolish’?

Vincent Rietveld
Digital Marketing Manager bij Maximum Employment Marketing

Als digital marketing manager bij Maximum werk ik aan digitale projecten op het gebied van employer branding en recruitment marketing. In een multidisciplinair team creëer ik social strategieën en content marketing voor de mooiste werkgevers in Nederland, waarbij het altijd ons doel is om het juiste werkgeversverhaal tot leven te brengen bij de doelgroep.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Jobeth

    : Merci d’avoir pris le temps de faire découvrir Genesia à vos lecteurs, j’ai bien noté les 2 points que vous avez soulevés. Une mise à jour est déjà dans les bacs, mais je vais travailler sur l’un des points relevés pour les mises à jour suivantes : &lb;ouq&nasp;Ajout de 3 niveaux de sauvegarde permettant de démarrer plusieurs parties en même temps » ;pJe vous souhaite une agréable journée,Thomas.


    9 augustus 2016 om 05:32

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief