April’s Fool: 5 opvallende aspecten van internationale 1 april-grappen

4 april 2013, 07:29

Als je op wereldniveau de (goede) 1 april-grappen in kaart brengt, zijn we in Nederland maar een bescheiden volk. Naast een goed stel Facebook-visuals van verschillende merken en een geslaagde microsite van Specsavers vallen de bescheiden acties van Nederlandse bodem in het niet bij internationale klappers. In deze post een uiteenzetting van de meest opvallende aspecten aan internationale 1 april-grappen, als learning voor de komende jaren.

1. Gebruik een productintroductie om andere producten onder de aandacht te brengen

Veel grootheden in de digitale markt hebben het maken van de juiste 1 april-grap inmiddels tot een belangrijk aspect verheven. Google heeft, net als vorig jaar, voor een hele serie aan diensten spoof-producten bedacht. Wat opvalt is dat deze 'productintroducties' gepaard gaan met het verklaren van core values van het bedrijf. Een semi-serieuze insteek waarmee toch nog andere producten en het merk zelf goed kan worden gepromoot. Zoals onderstaand voorbeeld van Google Nose:

2. Katten en andere dieren zijn garantie voor succes

Zowel het Amerikaanse Leger als Vimeo zetten katten in als strijdmiddel voor een goede 1 april-grap. De ene ter aankondiging van een nieuw strijdmiddel, de ander ter aankondiging van een nieuwe positionering: Vimeow, een videokanaal voor enkel kattenvideo's. Maar ook andere dieren worden gebruikt. Zoals bijvoorbeeld in de 1 april-grap van Whole Foods, die een koeienbel-webcam introduceerden om precies te zien wat je stukje biefstuk op dit moment aan het eten is.

3. Speel in op actualiteit voor bekendheid van de boodschap

Het Witte Huis snapt populariteit op internet ook als geen ander. Daarom hebben ze dit jaar Robby Novak, een 10-jarige knul, op YouTube beter bekend als 'Kid President', ingeschakeld voor een belangrijke boodschap. Althans, dat was de persaankondiging. Een veilige oplossing om toch nog met een knipoog een boodschap over te kunnen brengen. En met succes. Bijna 2 miljoen views staan al op de teller.

4. Kies aansluiting bij een bestaand kanaal om de intentie van je boodschap duidelijk te maken

Een van mijn favorieten van dit jaar kwam van YouTube. In een videoverklaring gaven ze aan dat alle jaren dat YouTube al bestaat eigenlijk in het teken staat van het vinden van de allerleukste video. De aankondiging “YouTube's ready to select a winner” is gemaakt in samenwerking met The Onion. Dit resulteert ook direct in verspreiding onder een doelgroep die zeker weet dat de video wel satire moet zijn.

5. Neem een bestaand product op de hak

The Guardian speelt met een productintroductie van Guardian Glasses mooi in op Google Glasses. Een mooie boodschap voor zowel Glasses fanatics als Glasses-tegenstanders.

Ook Toshiba doet hier aan mee door de Kinect belachelijk te maken met de productintroductie van Shibasphere.

Wat we hier van kunnen leren

Opvallend is dat in Nederland 1 april meer wordt gezien als een haakje voor visuele inhaakcontent en dat er zelden zo groot wordt uitgepakt als in het buitenland. Ergens wel logisch, het publiek in Nederland is vele malen kleiner. Toch loont het om nét iets verder te gaan dan een platte visual. Rijkere acties krijgen logischerwijs meer aandacht.

Ik kijk nu al uit naar komend jaar!

Matthijs Roumen
strategy director bij September

Strategy Director bij September, digitaal partner van merken. We helpen (betekenisvolle) merken digitale inzet aan te sluiten op business-doelen. Met platformen & campagnes. Helpt je je persoonlijke doelen halen met Richting. En stuurt maandelijks de nieuwsbrief 🧠 Denk als een strateeg.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!