Ambassador engagement: til jouw merk naar een hoger niveau

29 juli 2014, 09:08

Een goede en duurzame relatie met klanten is tegenwoordig van groot belang voor de reputatie van jouw organisatie. Loyaliteit van beide kanten speelt daarbij een essentiële rol. Je wil dat klanten zich verbonden voelen met jouw merk en dat zij hun mening het liefst met iedereen delen. Dat is waar je als organisatie nu op moet focussen: 'ambassador engagement'. Deze groep klanten voelt zich ambassadeur voor jouw merk. De publiciteit die dit met zich meebrengt werkt positief door op het succes van jouw organisatie. Wij horen namelijk het liefst van onze medemens waarom wij wel of niet zouden moeten kiezen voor een bepaald product!

In deze blog lees je meer over brand ambassadors en waarom ambassador engagement zo belangrijk is voor het succes van jouw organisatie.

Brand ambassador

Brand ambassadors zijn zeer tevreden klanten die jouw merk oprecht waarderen en daar positief over spreken tegen anderen. Hier kun je als organisatie goed op inspelen: je wilt dat klanten praten over jouw merk en producten, om zo meer merkbekendheid te genereren.

Voordat je ambassador engagement als socialmarketingstrategie gaat toepassen, is het goed om te weten welke kenmerken brand ambassadors karakteriseren. Ambassadors hebben veel vertrouwen in jouw merk en hun doel is om met positieve word-of-mouth hun vrienden te helpen aan goede kwaliteit producten of diensten. Bovendien is hun loyaliteit voor de lange termijn en verwachten zij geen beloning voor hun promotie.

Viraal op social media

Social media spelen een grote rol in de reputatie van jouw merk; zowel positieve als negatieve berichten van klanten kunnen snel viraal gaan. Een opmerking op Twitter is immers zo geplaatst! Positieve word-of-mouth werkt versterkend door op het merkimago. Hoewel je het liefst alleen maar lovende woorden leest over jouw merk, komt het ook wel eens voor dat er flinke kritiek wordt geuit. Laat op deze belangrijke momenten zien dat je open staat voor feedback en probeer het probleem op te lossen. Door contact te zoeken met jouw klanten en transparant te zijn, wordt jouw merk meer gewaardeerd.

Focus op brand ambassadors

Jouw brand ambassadors zijn ook actief op social media. Hoewel je bijvoorbeeld op Facebook een groot aantal likers kunt hebben, is slechts een klein deel daarvan dermate loyaal en verbonden aan jouw merk dat zij gedefinieerd kunnen worden als brand ambassador. Uit onderzoek van Napkin Labs blijkt dat deze ambassadors maandelijks zo’n tien posts liken, ongeveer vijf berichten delen en regelmatig reageren. Deze groep consumenten is zo tevreden over jouw merk, dat zij hun positieve mening veelvuldig delen met (online) vrienden. Vandaar dat het belangrijk is om te weten wie jouw brand ambassadors zijn.

Ambassador engagement

Brand ambassadors zijn zeer waardevol voor jouw merk. Voordat (potentiële) klanten een product aanschaffen, oriënteren zij zich steeds vaker van tevoren online op verschillende merken. Wordt jouw product slecht beoordeeld? Dan is de kans groot dat de klant overstapt naar de concurrent. Het is dus van wezenlijk belang om brand ambassadors voor de lange termijn aan je te binden, zodat zij hun positieve ervaringen blijven delen.

Hoewel deze loyale klanten jouw merk niet promoten in ruil voor een beloning, is het toch de moeite waard om eens iets terug te doen. Je kunt hen bijvoorbeeld vragen om feedback te geven, reviews te schrijven en hun ervaringen te delen in een korte video. Maar misschien is het liken/sharen/retweeten van ambassador berichten en foto’s met jouw brand als middelpunt nog wel het allerbelangrijkste. Dit geeft ambassadors het gevoel dat zij iets bijdragen aan jouw merk, waardoor de engagement wordt versterkt.

Ambassador engagement als marketingstrategie is in deze digitale wereld een toegevoegde waarde voor jouw organisatie. Wees effectief en strategisch: focus je op de groep brand ambassadors die jouw merk naar een hoger niveau kan tillen.

Suus van de Wijdeven
Business Consultant bij Clockwork

Gedurende mijn master Bedrijfscommunicatie en Digitale Media specialiseerde ik mij in online marketing, communicatie en social media. Bij Clockwork, het digital engagement bureau van Ordina, help ik klanten bij online marketingactiviteiten. Door het schrijven en lezen van blogs deel ik mijn passie voor het vak en blijf ik op de hoogte van de laatste trends!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!