“’Adults 20-45′ is not a target group, it’s a family reunion” (#wac13)
De andere kant van het analytics-verhaal: wat doet de consument de hele dag?
Web analytics komt er op neer dat je kijkt naar wat de consument of bezoeker de hele dag bij jou doet. Wakoopa houdt zich bezit met wat consumenten verder op het internet doen. In 2007 gestart als sociaal netwerk voor geeks, is Wakoopa inmiddels een panel van 10.000 mensen waarvan bekend is wat zij allemaal op het web doen, of dit nu via de desktop, smartphone of tablet is. Daarover vertelt Piet Hein van Dam tijdens het Webanalytics Congres 2013.
Door een Wakoopa-app op je device te installeren, wordt al je gebruik van websites, software en apps vastgelegd. Transparantie heeft Wakoopa daarbij hoog in het vaandel staan, zo vertelt Piet Heijn. Zo leggen ze deelnemers netjes uit waar Wakoopa over gaat en hoe het werkt, en is het als deelnemer mogelijk om je eigen digitale footprint te bekijken. Wil je de data delen dan wordt deze geanonimiseerd. Inmiddels kan Wakoopa vrijwel alle devices meten: zowel desktops, laptops, tablets en smartphones. Het is allemaal single source, dat houdt in dat het gedrag allemaal terug te brengen is naar mensen, naar 1 persoon. Van de deelnemers heeft Wakoopa ze ook demografische data en psychosociale profielen, waarmee het platform erg interessant is voor marktonderzoek.
Wat doen mensen gedurende de dag?
E-commerce, social media en zoekgedrag blijkt relatief geleidelijk verdeeld over de dag. Voor adult content is dat wel anders. Op 4 uur ’s nachts bereikt dat letterlijk z’n hoogepunt. Het opvragen van de weersvoorspellingen is met name ’s ochtends populair en ook je bankzaken regelen is ook een typische ochtendactiviteit. Nieuwsconsumptie gaat omhoog zodra we opstaan, daarna zakt het af over de dag. Het bekijken van online video stijgt juist gedurende de dag.
Wat kun je van consumenten leren?
Aan de hand van het BSR model (zie onderstaande afbeelding) heeft Wakoopa consumenten ook ingedeeld in profielen. Deze zijn samengesteld op basis van een aantal vragen die Wakoopa haar panel heeft gesteld. Omdat het panel single source is, is bezoekgedrag zodoende terug te brengen naar de profielen. Het model bestaat uit een sociologische as en een psychologische as, waarmee het model wordt verdeeld in 4 profielen. De profielen zeggen niet alleen iets over personen en motivatoren, maar het zegt ook wat over de product lifecycle.
Dit heeft Wakoopa ook getest op een aantal online producten. Zo heeft Apple relatief veel 'rode en blauwe mensen'. Hyves wordt gedomineerd door 'groene mensen', bezoekers besteden veel tijd op het platform en zijn erg loyaal. Maar het betekent wel dat het product Hyves oud nieuws is, omdat dit vooral laggards zijn. Facebook trekt meer 'gele en rode mensen'. LinkedIn heeft een sterke voetafdruk onder 'blauwe mensen'.
Targeting
Op basis van deze kennis zou het erg interessant zijn om advertentie-uitingen te optimaliseren. Zo kan Wakoopa al zien dat mensen die Volvo-advertenties zien met name in de blauwe en groene profielen zitten. Mensen uit 't blauwe profiel blijken het meest op de advertentie door te klikken.
Uit de data van Wakoopa blijkt tevens dat de gemiddelde online Nederlander 132 online bannerimpressies per dag voorgeschoteld krijgt. Dat benadrukt het nog maar eens hoe belangrijk het is om deze relevanter te kunnen afstemmen. Vandaar dat shopper and ad conversion en behavioural modeling (kunnen we belangrijke drijfveren identificeren om gedrag te kunnen voorspellen?) twee onderwerpen zijn waar Wakoopa zich op gaat toeleggen. Want dat maakt uiteindelijk dat we écht kunnen gaan targetten, zo eindigt Piet Hein, immers: “'Adults 20-45' is not a target group, it’s a family reunion“.
Afbeelding: Bram Koster
Hey Danny,
mooie blog, denk alleen dat je met ‘naar’ in de eerste zin van je inleiding ‘neer’ bedoelt. Daarnaast ‘krijgt’ iemand een impressie, en ‘zie’ je die niet (laatste alinea).
Verder heel vond ik de profielkleuren erg interessant. Bedankt voor je inzicht!
Dankje. En scherp gezien, ik heb het allebei direct aangepast!
Om het nog iets mooier te maken: targeten en targeting schrijf je niet met dubbel-t. En modeling niet met dubbel-l. Doet niets af aan de inhoud, maar een correcte spelling van vaktermen verhoogt de vindbaarheid.
Hi Marc,
Mea culpa. Thanks voor je correcties, heb het aangepast!
Мы ценим ваше время и делим с вами общие цели. Ваши продажи для нас главный приоритет.
заказать продвижение сайта логин скайпа SEO2000
оращайтесь договримся есть примеры работ логин скайпа SEO2000
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!