Adsense vs. Yahoo Search Marketing
Als publisher die Adsense toont weet je niet welk deel van de inkomsten naar Google gaat en welk deel bij jou terechtkomt. Volgens geruchten is dat percentage aan het stijgen door de concurrentie van vergelijkbare diensten van Yahoo en straks MSN. Men neemt tot 15% hogere eCPM waar.
Zelf kan ik bij de sites die wij publiceren niet direct een verhoging in de eCPM waarnemen (anderen wel?), maar ik kan me wel voorstellen dat Google graag wil voorkomen dat mensen overstappen en dat het verhogen van het precentage een manier is om dat te doen.
Heb wel twee recorddagen geboekt gisteren en eergisteren vanwege bezoekersaantallen, maar eCPM en clickpercentage is niet hoger dan gemiddeld.
Desondanks lijkt het me aannemelijk dat Google de eigen marge kleiner maakt ten gunste van de publishers. Kost ze wel geld, maar als de publishers overstappen naar de concurrent kost het nog meer en speelt het de concurrent bovendien in de kaart.
Klinkt geweldig. Advertenties die beter getarget zijn, zijn interessanter voor alle partijen (adverteerder, publisher, Google en natuurlijk de eindgebruiker). Ben inderdaad erg benieuwd hoe ze dat gaan doen en hoe ze willen voorkomen dat publishers het misbruiken om de best betalende advertenties binnen te slepen. Niet voor niets worden meta-tags al genegeerd door veel zoekmachines om dezelfde redenen.
Vorige week heb ik op een dag relatief veel geld verdiend (10-50 keer meer) dan op de dagen erna. Het aantal bezoekers was slecht 2 keer zo hoog op die dag. Heeft iemand zo’n zelfde verschil waargenomen?
Ik heb wel op donderdag een tweede googleadvertentie op de pagina’s met artikelen geplaatst, maar dat is volgens mij niet de oorzaak.
Ik zie geen zichtbaar verschil in mijn AdSense-opbrengsten. Zat er misschien toevallig een “dure” advertentie tussen?
Ik geloof dat ik mijn vriendjes wat te hard heb gepushed om te klikken op de advertenties. Google vindt me niet zo aardig meer. Eens kijken of ik weer in het Adsense programma mag.
Ik hoop dat ze niet te hard meelezen op Marketingfacts.
Jan, het verplaatsen of toevoegen van advertenties kan soms een radicaal effect hebben, de opbrengst kan hierdoor flink veranderen…
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!