Aan de slag met adverteren op Tiktok: Zo doe je dat

17 januari 2022, 10:00

Voor de eerste keer opende TikTok eind vorig jaar zijn deuren voor een wereldwijd zakelijk live event: TikTok World. Diverse merken, marketingbureaus en bedrijven waren aanwezig, waaronder Bambuu, daar werk ik. Wij delen onze mening over het event en nemen je mee in de wereld van adverteren op TikTok. En we eindigen met een belangrijke terzijde.

Adverteren op TikTok steeds populairder

TikTok staat bekend om zijn inmiddels virale filmpjes met dansjes en soundtracks die bij een groot publiek bekend zijn. Naast dat je organisch een groot bereik kunt opbouwen zijn er in Nederland inmiddels ook al 5,5 miljoen mensen te bereiken (18+) via het advertentieplatform van TikTok.

Wat we zagen gebeuren na de lancering van Facebook en Instagram stories is dat het engagement gehalte van de advertenties hoog is. Met stories op Facebook en Instagram en nu dus op TikTok, heb je het gevoel alsof je onderdeel bent van het merk en daar in alle manieren wordt meegenomen.

Naast de mogelijkheid om te adverteren op TikTok, spelen influencers een grote rol. Zij hebben al de connectie met hun, en dus jouw, doelgroep. Het is daarom belangrijk bij de promotie van een product dat dit niet te gemaakt wordt.

De beste tip voor adverteren op TikTok

“Don’t make ads. Make TikToks!” Dat was een van de belangrijkste punten die werden meegegeven tijdens het event. Maak dus geen TikTok waarbij je duidelijk ziet dat het advertenties zijn. Creëer bewust advertenties die lijken op normale TikTok’s. Zoals eerder aangegeven moet promotie op TikTok niet “gemaakt” overkomen. Waar je bij Facebook en Instagram prima kunt adverteren met branding video’s en video’s die puur over het product gaan, sla je bij TikTok de plank mis. Iemand die je product gebruikt, een eerlijke review geeft, een dansje doet of iets geks doet erbij, werkt vele malen beter dan de standaard branding video’s. Daarnaast is het belangrijk dat je qua video ook dicht bij de influencer zelf blijft. Dit om de geloofwaardigheid nog meer te versterken.

Een snelle klantreis op TikTok

Uiteindelijk wil je een relatie opbouwen tussen een bedrijf en de consument. Volgens TikTok duurt de gemiddelde koopreis van een klant op TikTok 3 minuten. We praten hier dan over de fases Awareness, Consideration en Decision. Vanaf het moment dat een gebruiker het filmpje ziet, wordt hij bewust van het merk, gaat hij nadenken of hij er iets mee gaat doen en neemt uiteindelijk de beslissing om wel of niet verder te gaan.

Je kunt je voorstellen dat je dan goed nagedacht moet hebben over jouw TikTok promotie! Zeker als je bedenkt dat de beste TikTok video’s tussen de 21 en 34 seconden duren. Dat is een halve minuut waarin die potentiële klant voor jouw product of merk kiest. In die korte tijd moet je hem dus niet alleen het vertrouwen in jouw merk geven, maar ook nog eens over laten gaan tot actie.

TikTok gaf tijdens het event aan dat de video’s beter worden onthouden dan andere videoplatformen. Zo zouden ze 13% beter worden onthouden in vergelijking met digitale video’s en zelfs 23% beter dan TV reclames. 45% van de gebruikers zien TikTok video’s dan ook echt als creatief. Bij andere platformen is dit “slechts” 29%. De daadwerkelijke achterliggende onderbouwing (in de vorm van rapportages en data) hiervan hebben we nog niet ingezien.

Maakt dit van TikTok de heilige graal? Zeker niet. In samenwerking met Ipsos heeft Google onderzocht dat 90% van de kijkers aangeeft dat ze een nieuw merk of product hebben ontdekt op YouTube. 40% van de wereldwijde kopers geeft aan dat ze hun product hebben gekocht omdat ze deze op YouTube hebben gezien.

Video, en daarbij TikTok, blijft een belangrijk onderdeel van de marketingmix. Het ene platform hoeft en moet het andere niet uit te sluiten, maar juiste een combinatie van beide zijn.

Marketingdoelstelling over de hele funnel

TikTok biedt je de mogelijkheid om met je advertenties elk punt in de marketingfunnel aan te raken. Hiervoor zijn verschillende doelstellingen ontwikkeld waar jij je campagne op kan instellen. Dit zijn:

  • Bereik – Laat aan zoveel mogelijk mensen jouw product of merk zien
  • Website bezoekers – Meer verkeer naar je website of landingspagina sturen
  • App Installaties – Laat meer mensen jouw app installeren
  • Video views – Zorgt voor meer kijkers van jouw video content
  • Lead generatie – Verzamel meer leads voor jouw product of merk
  • Community Interactie – Om meer volgers en likes te krijgen van jouw product of merk
  • Conversies – Stuur op specifieke conversiepunten op de website

Om ervoor te zorgen dat je weet waar iemand is geconverteerd op jouw website of binnen TikTok zijn er tools ontwikkeld om dit inzichtelijk en meetbaar te maken. Naast de standaard TikTok pixel, is er een Events API koppeling en zijn er voor app installs ook MMP Partners. Deze Mobile Measurement Partners zijn voornamelijk bedoeld voor third-party tracking om app installs beter meetbaar te maken.

In 6 simpele stappen een TikTok campagne maken

De interface van het TikTok advertentieplatform lijkt niet op die van Facebook, maar de techniek en de mogelijkheden wel. Het is daarbij bijna net zo eenvoudig om een campagne aan te maken.

1 Maak een campagne aan

Ga naar jouw TikTok Ads Manager en klik op “Campaign” bovenaan de pagina. Vervolgens kom je in het overzicht van jouw campagnes. Hierna klik je op “Create” om te beginnen aan jouw campagne.

2 Kies een doelstelling voor jouw campagne

Bedenk goed van tevoren wat je wilt bereiken met jouw campagne. Zoals eerder aangegeven; wat moet iemand uiteindelijk gaan doen? Op basis hiervan selecteer je één van de doelstellingen voor jouw campagne. Vervolgens geef je de naam van je campagne en bepaal je het totale campagnebudget. Als je dit niet invult, kies je er automatisch voor om een dagbudget in te stellen bij je advertentiegroepen. Het voordeel van een campagnebudget is dat je nooit meer uitgeeft dan van tevoren begroot. Het nadeel is, wanneer je bijvoorbeeld wilt opschalen, je opnieuw het budget moet aanpassen.

3 Kies je eigen targeting mogelijkheden

Na het aanmaken van de campagne, begin je met het creëren van een advertentiegroep. De welbekende mogelijkheden om te adverteren op social media kanalen zijn ook in TikTok aanwezig. Kies voor locatie, talen, naam, geslacht, interesses en apparaten waarop jouw advertentie getoond moet worden. Daarnaast kan je bijvoorbeeld nog aangeven of iemand in de afgelopen 7 of 15 dagen interactie heeft gehad met video’s uit een bepaalde categorie. Zo kan je nog beter targeten op mensen die bijvoorbeeld veel interactie hebben gehad met dierenfilmpjes of juist meer in een beauty niche.

4 Stel je budget in en plan de advertenties

In het gedeelte van budget en planning, kies je het dagbudget van jouw advertentiegroep. Dit kan ook een totaalbudget voor de duur van een campagne. Het minimale dagbudget van een advertentiegroep is 20 euro. Hieronder kunnen wel meerdere advertenties vallen.

5 Kies je optimalisatiedoel

Wil je meer bereik van je merk of product, dan optimaliseer je op bereik. Wanneer je meer verkeer naar je website wilt ga je optimaliseren naar klikken. Wil je meer conversies realiseren op je website? Kies dan voor het optimaliseren op conversies. De biedingen die door TikTok worden gedaan om jouw doelgroep te bereiken, worden naar deze doelen geoptimaliseerd.

6 Maak jouw TikTok’s

Hier heb je de mogelijkheid om de TikTok video’s te uploaden. Daarbij kies je voor een kort stukje tekst erbij, selecteer je de pagina waaruit dit gepromoot moet worden en voeg je een URL toe. De call to action is te selecteren als enkele optie, bijvoorbeeld; Meer Informatie of Shop Nu. Tegenwoordig is het ook mogelijk om de call to action dynamisch in te stellen. Hierbij gaat TIkTok zelf optimaliseren naar de beste call to action voor jouw doelgroep.

Content is key

Deze term wordt al jaren geroepen in de online marketing en lijkt misschien alweer wat uitgekauwd. Echter is dit voor TikTok wel degelijk het geval. TikTok geeft aan dat je moet focussen op drie belangrijke pijlers:

  • Creativiteit
  • Inspirerend
  • Uniek

TikTok heeft het Creator Center ontwikkeld om je te helpen en te ondersteunen bij het maken van advertenties. Hier kan je ideeën opdoen, zie je top advertenties voorbij komen van grote en kleine merken en zie je van een aantal hoe deze presteren. Daarnaast hebben ze een sectie Trend Discovery waarbij je ziet wat er gebeurt in jouw branche en binnen TikTok zelf. Dit is afgestemd op jouw regio.

Zo krijg je een goed beeld hoe andere adverteerders adverteren op het platform. Het is de bedoeling dat dit jou inspireert om tot nieuwe ideeën en inzichten te komen. In het Creator Center bevinden zich ook nog Creative Insights en worden er Best Practices van diverse merken en bedrijven gedeeld. Zo hoef je niet helemaal zelf opnieuw het wiel uit te gaan vinden!

Een geslaagd event, maar wel blijven opletten

Het online event van TikTok was erg goed geregeld. Alles werd gepresenteerd vanuit één grote studio waarin diverse settings waren opgenomen. Visueel was het ook sterk opgezet. Compleet in de look & feel van TikTok. Met onder andere een live DJ, een levensgrote smartphone waarop de presentaties werden gegeven en een afgestyled decor.

Bij TikTok geloven ze in een wereld waarin creativiteit de vrije loop heeft zonder grenzen. Maar deze vrije loop kan ook gevolgen hebben. TikTok is inmiddels voor de rechter gedaagd door Anne Longfield, voormalig kindercommissaris voor Engeland, over de manier waarop het gegevens van kinderen verzamelt en gebruikt. De claim wordt ingediend namens miljoenen kinderen in Europa die de app hebben gebruikt. Daarbij was er weinig regelgeving en handhaving op het feit hoe en wat kinderen op TikTok konden zien. Waaronder heftige challenges en ongeschikte content. Gelukkig zijn er steeds meer features voor ouders geïmplementeerd waardoor er meer controle en toezicht is op accounts van kinderen. Zowel door de ouders zelf als door TikTok. Wees als ouder altijd waakzaam op wat je kind ziet, doet en kan doen.

Tom Janssen
Bambuu

Tom Janssen is Business Marketing Consultant bij Bambuu. Hij is verantwoordelijk voor verschillende ambitieuze groeibedrijven waar hij de lange termijn marketingstrategie voor uitstippelt.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief