90% van alle usability testen is zinloos

30 juni 2004, 03:00

Althans, dat is wat Lane Becker van Adaptive Path beweerd. Een paar aandachtspunten die hij in het betreffende artikel maakt: (1) usability testing zou zich moeten focussen op de context en niet op de metrics, (2) usability testing is geen QA en (3) usability testing zou een kerncompetentie moeten zijn van ieder designteam (bron: AP).

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

3 Reacties

    Joey

    Lees inderdaad goed het artikel om te zien wat hij bedoeld. De titel is goed gekozen om ieder zijn aandacht te trekken 🙂

    Hij pleit voornamelijk voor een andere benadering en toepassing van testing (of eigenlijk user input). Namelijk meer als fundamenteel onderdeel en input in het ontwerp proces en zo vroeg mogelijk in de conceptie fase en zo iteratief mogelijk: “This approach allows usability to move from being a one-time, report-oriented process to an iterative, action-oriented one. Completed some basic wireframes? Put them in front of a couple of your users. Built a simple prototype? Put it in front of some users.”

    Het gaat erom om een goede interactie tussen creativiteit – ontwerp – praktijk (feedback eindgebruikers) te realiseren.

    Je moet inderdaad gebruikers input (testing) niet van de ontwerpfase scheiden en als geisoleerd intrument inzetten. En zeker niet te laat, namelijk als er al veel teveel gerealiseerd en het te duur is om te itereren en aan te passen.


    30 juni 2004 om 08:12
    Bastiaan Klooster

    Dit artikel geeft goed aan dat het belangrijk is usability onderzoek in alle stadia van de ontwikkeling van (web) aplicaties in te zetten. Ik ben het niet met de schrijver eens dat externe deskundigen overbodig zijn bij het testen van websites.

    De schrijver gaat er m.i. erg makkelijk voorbij aan het feit dat het onmogelijk is om onbevangen een eigen ontwerp te beoordelen. De kunst van onafhankelijk usability onderzoek is er voor te zorgen dat een zo objectief mogelijke sfeer wordt gecreerd waarin de respondent een eerlijke reactie durft te geven. Subjectieve vraagstellingen, een frons bij de testleider of zelfs een kuchje kan de kan de uitkomsten van het onderzoek beinvloeden. Het is beslist erg leerzaam en belangrijk dat een interaction designer meekijkt tijdens een usability test. Het objectief interpreteren van de testresultaten en het vinden van de juiste oplossingen kunnen beter niet aan hem worden overgelaten.

    Bastiaan Klooster

    Usability expert 2C


    30 juni 2004 om 13:40
    Camilla

    Een interaction designer niet betrekken bij het vinden van oplossingen voor in test gevonden problemen, vind ik een wel heel interessante stelling..

    Het vak Interaction Design houdt toch juist in om oplossingen te vinden voor een bepaalde user-interface interactie?

    Juist het vertalen van user input naar design is het vak van de designer, niet van de “objectieve externe deskundige”. Mee laten kijken van een designer kan er juist voor zorgen dat de designer de user input zinvol kan vertalen, zeker omdat de designer ziet in welke situatie de resultaten tot stand komen…Bovendien begrijpt ook een designer veel beter wat er aan de hand is als die het zelf gezien heeft dan dat ie de “objectieve rapportage” van een externe deskundige moet interpreteren.

    (en dan lijkt het me deskundigheid van een testcentrum dat de designer de instructie krijgt om niet te kuchen of te fronsen tijdens de test:)


    1 juli 2004 om 09:38

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!