• Usability & design
    wordt gesponsord door

90% van alle usability testen is zinloos

90% van alle usability testen is zinloos

Althans, dat is wat Lane Becker van Adaptive Path beweerd. Een paar aandachtspunten die hij in het betreffende artikel maakt: (1) usability testing zou zich moeten focussen op de context en niet op de metrics, (2) usability testing is geen QA en (3) usability testing zou een kerncompetentie moeten zijn van ieder designteam (bron: AP).


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • Lees inderdaad goed het artikel om te zien wat hij bedoeld. De titel is goed gekozen om ieder zijn aandacht te trekken :)
    Hij pleit voornamelijk voor een andere benadering en toepassing van testing (of eigenlijk user input). Namelijk meer als fundamenteel onderdeel en input in het ontwerp proces en zo vroeg mogelijk in de conceptie fase en zo iteratief mogelijk: "This approach allows usability to move from being a one-time, report-oriented process to an iterative, action-oriented one. Completed some basic wireframes? Put them in front of a couple of your users. Built a simple prototype? Put it in front of some users."
    Het gaat erom om een goede interactie tussen creativiteit - ontwerp - praktijk (feedback eindgebruikers) te realiseren.
    Je moet inderdaad gebruikers input (testing) niet van de ontwerpfase scheiden en als geisoleerd intrument inzetten. En zeker niet te laat, namelijk als er al veel teveel gerealiseerd en het te duur is om te itereren en aan te passen.


    geplaatst op
  • Dit artikel geeft goed aan dat het belangrijk is usability onderzoek in alle stadia van de ontwikkeling van (web) aplicaties in te zetten. Ik ben het niet met de schrijver eens dat externe deskundigen overbodig zijn bij het testen van websites.

    De schrijver gaat er m.i. erg makkelijk voorbij aan het feit dat het onmogelijk is om onbevangen een eigen ontwerp te beoordelen. De kunst van onafhankelijk usability onderzoek is er voor te zorgen dat een zo objectief mogelijke sfeer wordt gecreerd waarin de respondent een eerlijke reactie durft te geven. Subjectieve vraagstellingen, een frons bij de testleider of zelfs een kuchje kan de kan de uitkomsten van het onderzoek beinvloeden. Het is beslist erg leerzaam en belangrijk dat een interaction designer meekijkt tijdens een usability test. Het objectief interpreteren van de testresultaten en het vinden van de juiste oplossingen kunnen beter niet aan hem worden overgelaten.

    Bastiaan Klooster
    Usability expert 2C

    geplaatst op
  • Een interaction designer niet betrekken bij het vinden van oplossingen voor in test gevonden problemen, vind ik een wel heel interessante stelling..
    Het vak Interaction Design houdt toch juist in om oplossingen te vinden voor een bepaalde user-interface interactie?
    Juist het vertalen van user input naar design is het vak van de designer, niet van de "objectieve externe deskundige". Mee laten kijken van een designer kan er juist voor zorgen dat de designer de user input zinvol kan vertalen, zeker omdat de designer ziet in welke situatie de resultaten tot stand komen...Bovendien begrijpt ook een designer veel beter wat er aan de hand is als die het zelf gezien heeft dan dat ie de "objectieve rapportage" van een externe deskundige moet interpreteren.
    (en dan lijkt het me deskundigheid van een testcentrum dat de designer de instructie krijgt om niet te kuchen of te fronsen tijdens de test:)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.