8 vragen bij het kiezen van een mobile-marketingplatform

27 oktober 2015, 06:00

Dus je hebt een app. Die wordt goed gedownload, maar je begrijpt verder nog niet veel over het gebruik. Wie is je publiek? Hoe gedraagt dat publiek zich? Hoe goed interacteren zij met jouw berichtgeving en waar zijn ze in geïnteresseerd? De antwoorden liggen niet voor het oprapen. Gelukkig ben je hierin niet de enige. In de wereld van merk-apps komt dit maar al te vaak voor. Uiteindelijk wil je meer engagement en interactie met de doelgroep creëren. Een mobile-marketingplatform kan je daarbij helpen, maar hoe kies je de juiste tool?

Het mobile marketing landschap is nog relatief nieuw en daarom niet volledig in kaart gebracht. Er zijn veel oplossingen op de markt, maar die verschillen onderling nogal. Sommige zijn gericht op een specifiek onderdeel van mobile, zoals geofencing en iBeacons. Andere bieden een uitgebreidere service, en gaan soms zelfs verder dan de pushnotificatie, bijvoorbeeld door ook een sms-service te leveren. De vraag is daarom: op welke kenmerken en functionaliteiten moet je letten bij het kiezen van een mobile-marketingplatform? Dit zijn de acht vragen die je jezelf moet stellen.

1. Hoe zit het onboarding-proces in elkaar?

Laten we bij het begin beginnen. Hoeveel tijd en energie kost het om je app in de lucht te krijgen in combinatie met je nieuwe mobile-marketingplatform? Is er een ontwikkelaar bij nodig? Is de implementatie eenvoudig en goed gedocumenteerd in een software developent kit (SDK)? Dit zijn belangrijke vragen die je moet voorleggen aan potentiële leveranciers. Zorg ervoor dat je een oplossing kiest die al het zware werk van je overneemt, zodat je tijd en geld bespaart.

2. Wat voor soort notificaties kun je sturen?

Tegenwoordig zorgt pushtechnologie voor apps ervoor dat je veel meer kan dan slechts een simpel tekstbericht sturen naar appgebruikers. Je moet notificaties dan ook zien als een leeg doek. Tekst, full html, een kaart, een selfie. Alles wat jouw merk nodig heeft, kan de inhoud vormen van een pushnotificatie. Maar kies dan wel een platform dat deze opties biedt. Zorg er ook voor dat je verder komt dan alleen contact leggen met gebruikers. Je wilt daadwerkelijk betrokkenheid krijgen van de doelgroep door middel van dialoog, bijvoorbeeld door vragen te stellen aan je publiek, enquêtes te sturen of een privé-conversatie te starten.

3. Zijn locatievoorzieningen inbegrepen?

Een van de grootste voordelen van een volwaardige mobile-marketingoplossing is de mogelijkheid om een push-notificatie te sturen op een specifiek moment en op een bepaalde locatie. Dit regel je op macroniveau met geofencing, of op microniveau met iBeacons. Neem geen genoegen met een tool die geen geo-targeting heeft of waarbij je locatie niet op een makkelijke manier kunt gebruiken om berichten aan app-gebruikers te sturen. Locatie is juist een van de grote voordelen die mobile biedt, dus maak er gebruik van door de juiste aanbieder te kiezen.

4. Kan je segmenteren op basis van gedrag?

Locatievoorzieningen worden pas echt krachtig als ze gecombineerd worden met een duidelijke segmentatiestrategie. Natuurlijk is het mooi om contact te kunnen zoeken met mensen, gebaseerd op hun locatie. Nog mooier is het om te leren van deze interacties zodat je communicatie bij elke push nog relevanter wordt. Segmenten worden voornamelijk bepaald door gedrag. Afhankelijk van hoe appgebruikers interacteren met jouw berichten, ben je in staat om automatisch de gebruikers te categoriseren, naar interesses bijvoorbeeld. Leren van wat ze interessant vinden (en wat niet) is cruciaal voor het verhogen van engagement en het verlagen van het aantal opt-outs. Niet elk mobiel platform kan hierin voorzien. Stel de vraag dus voordat je in zee gaat met een leverancier.

5. Kun je push-berichten naar elk device sturen?

Als je over mobiel spreekt, moet je denken in meerdere schermen. Kan jouw oplossing berichten zenden naar elk apparaat of alleen naar smartphones? Je wilt kunnen ‘pushen’ naar alle apparaten waar je publiek gebruik van maakt of het nu een smartwatch, webbrowser of ander device is. Die flexibiliteit maakt een mobiele marketingcampagne echt geïntegreerd. Ook dit is een feature die niet standaard is in de software voor pushberichten en aanverwante mobiele acties. Wederom iets om naar uit te kijken als je je aan het oriënteren bent.

6. Welke statistieken laat het dashboard zien?

Je mobile-marketingplatform zou je eenvoudig toegang moeten geven tot alle belangrijke appgebruiksinformatie die nodig is om weloverwogen beslissingen te nemen. Welk percentage van alle appgebruikers stemt bijvoorbeeld toe met het ontvangen van pushberichten? Hoe vaak is de app geopend ten opzichte van het aantal geopende notificaties? Hoe vaak is de app geopend via een notificatie? Hoeveel pushberichten zijn verstuurd en geopend? En wie zijn alle actieve appgebruikers? Dit zijn slechts een paar voorbeelden van statistieken die je regelmatig wilt kunnen monitoren in het dashboard van je tool. Een tool die je op een eenvoudige manier toegang geeft tot deze gegevens heeft dus de voorkeur.

7. Kan ik verbinden met mijn bestaande systemen?

Weinig oplossingen die op dit moment verkrijgbaar zijn, bieden dit aan. Door middel van een live Application Programming Interface (API) kunnen marketing- en datateams realtime signalen ontvangen over de interesses, voorkeuren en het gedrag van je ‘mobiele’ publiek. Die kunnen gebruikt worden om bijvoorbeeld een persuasieve winback e-mail te sturen op het moment dat een gebruiker een app deïnstalleert. Of een salesmedewerker krijgt een melding als een klant in een winkel op zoek is naar een product, zodat hij daarop kan reageren met een aanbieding die is afgestemd op recente zoektermen van de klant. Om dit te kunnen, moeten de data van je andere platformen geïntegreerd worden met je mobiele-marketingplatform.

8. Hoe zit het veiligheids- en privacybeleid in elkaar?

De hoeveelheid informatie die wordt verzameld door mobiele technologie is enorm. En veel ervan is privé en persoonlijk, zoals locatie, gedrag en demografie. Deze gegevens mogen niet uitlekken. Simpel gezegd: wees er zeker van dat je alle ins and outs kent van het veiligheids- en privacybeleid van een aanbieder en dat zijn oplossing compliant is met lokale wetgeving. Dan ben je ervan verzekerd dat de gegevens van je gebruikers veilig zijn en niet onverhoopt bij derden terecht kunnen komen.

Als je dit leest, ben je ongetwijfeld serieus geïnteresseerd in het gebruik van mobiele marketing. Ik hoop dat deze acht vragen je helpen bij het beoordelen van de vele verschillende mobiele marketingontwikkelaars, zodat je de juiste keuze kunt maken.

Bruno Bin
Marketing Director bij Notificare

Ik ben marketingtechnologie-deskundige met interesse in snelgroeiende startups. Momenteel werk ik als Marketing Director bij Notificare.

Categorie

1 Reactie

    Max Baljet

    Beste Bruno,

    Met plezier lees ik altijd je stukjes hier op de website en je lijkt me erg deskundig op het gebied van marketing en technologie.

    Momenteel ben ik bezig met het schrijven van mijn marketing scriptie maar ik ben nog niet tevreden met over mijn onderwerp. Weet jij misschien een probleem met marketing en technologie, wat nog onderzocht moet worden en ook impact heeft? Mijn onderweg is nu: kan de verbeterde VR en AR technologie dienen als praktische marketing tools. Maar ik denk dat het erg lastig te onderzoeken is.

    Zou je mij misschien kunnen helpen?

    Groeten,

    Max Baljet


    27 oktober 2015 om 14:50

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!