7 Ditches TV: Op bezoek bij vormgever Piet Hein Eek

28 januari 2013, 14:59

In het 7 DItches TV programma BusinessCribs brengen we deze keer een bezoek aan Piet Hein Eek. Hij werd bekend door zijn sloophouten kast, zijn eindexamenwerk, en deze ging de wereld over. Maar inmiddels heeft Piet Hein een hele brede collectie met alle mogelijke producten. Op korte termijn wil Piet Hein Eek starten met een eigen Piet Hein Eek-winkel in Maastricht met eigen spullen en spullen die zij cureren en deze uitbouwen tot een internationaal dealernetwerk met eigen winkels. Op puur artistiek vlak gaat hij beginnen met het maken van bustes, hoofden met torso, gemaakt van kantoorafval. Pennetjes, nietjes, inktcartridges, alles gestapeld. Piet Hein: “Beide zijn niet nodig om het leuk te hebben, maar ik verwacht toch dat het gaat gebeuren.”

Bedrijf

In 2010 kocht en verbouwde Piet Hein Eek voor zo’n 5,5 miljoen euro een oude uitgeleefde keramiekfabriek van Philips. Nu is de essentie van het pand een grote werkplaats. Deze staat centraal, ook binnen de hele gedachte van Piet Hein Eek. Daar omheen vinden we de entree, kantoren, een showroom, winkel, restaurant, magazijn, galerieruimtes en een evenementenruimte.

Piet Hein vertelt over zijn manier van werken en ondernemen, die zonder meer uniek en inspirerend genoemd mag worden. En succesvol, met inmiddels 6 miljoen euro omzet en een jaarlijkse continue groei van 10 à 20%. Toch investeert Piet Hein niet in groei, maar stopt hij energie in datgene wat ie leuk vindt: “Je vindt een restaurant leuk, je doet het en je hebt er weer een miljoen omzet bij”.

Piet Hein Eek over organiseren

“Ik heb heel weinig afspraken, reis weinig en toch heb ik veel omzet, die ook nog eens voor een groot deel van mij afhankelijk is. En dan hoor ik andere ondernemers en die hebben het hartstikke druk. Hoe kan dit nou?”

Piet Hein denkt vanuit processen en doet alleen datgene wat zinvol is en effect oplevert, op het moment dat het kan, met de middelen die je hebt. Dit gaat over alles, inclusief het organiseren van het bedrijf. Pragmatisme ten top.

Tegen zijn medewerkers: “Als jullie niet nodig waren geweest, dan waren jullie er ook niet geweest. Want als ik met het knipperen van mijn oog een kast kan maken en leveren, zou ik dat liever doen.”

Dat hele doelgerichte en pragmatische zit in zijn hele organisatie en is niet zozeer een structuur maar een mentaliteit waarmee gewerkt wordt. Je omgeving is belangrijker dan het doel op zich. Dat dingen lukken, is gaver dan wat die dingen zijn. Het proces is waar het om gaat.

Doelen

Piet Hein heeft wel degelijk een stip aan de horizon, maar die is best plat. Je moet er geen moeite voor hoeven doen, want: “Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, maar als je in Berlijn komt is het toch ook leuk?”

Piet Hein Eek: een man met een beduidend ander aanvalsplan dan een gemiddelde onderneming!

Ronnie Overgoor
Directeur/eigenaar bij 7DTV

Als genomineerd dagvoorzitter van het jaar behoort Ronnie tot de top van Nederland. Met zijn energiek enthousiasme, aanstekelijke humor, scherpte en ontspannen interactie scoort Ronnie consequent zeer hoge ogen op congressen, evenementen en award uitreikingen. Daarnaast is Ronnie een interviewer met een eigen stijl. Hij is voorbereid, nieuwsgierig en switcht razendsnel tussen serieuze vragen en scherpe humor. Hij houdt van open en echte gesprekken, waarbij hij degene die hij interviewt altijd in zijn of haar waarde laat. Scherp, maar altijd met respect als vangrail. Ronnie heeft meer dan tien jaar ervaring in het interview vak, op het podium voor live publiek als ook voor de tv camera’s van bijvoorbeeld 7DTV.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!