5 slimme bedrijfsmatige toepassingen van sms

3 april 2015, 07:30

Uit onderzoek blijkt dat er weer meer sms-berichten verstuurd worden in Nederland. Waar eind 2010 sms op z’n dieptepunt was, is er in het tweede kwartaal van 2014 zelfs een kleine stijging zichtbaar: 1,074 miljard sms-berichten ten opzichte van 1,06 miljard in het eerste kwartaal van 2014. SMS blijkt dus nog steeds een relevant communicatiemiddel dat ingezet wordt voor de meest uiteenlopende toepassingen. Niet alleen voor commerciële doeleinden, maar ook voor de optimalisatie van interne processen is sms uitermate geschikt. Denk bijvoorbeeld aan de inzet van sms als ondersteuning tijdens evenementen, als afspraakherinnering of als extra beveiliging van je webapplicaties. In dit artikel lees je meer over vijf veelgebruikte toepassingen van sms.

1. No-shows en afspraakherinneringen

No-shows zijn voor veel organisaties een enorme kostenpost. Zo lopen de kosten aardig op door de verloren voorbereidingstijd als iemand niet komt opdagen. Een no-show is tevens frustrerend voor de klant, die gedwongen wordt een nieuwe afspraak te maken met een lange wachtlijst tot gevolg. Het automatisch versturen van afspraakherinneringen per sms lost dit probleem eenvoudig op.

Case: Spaarne Ziekenhuis

Het Spaarne Ziekenhuis heeft sms ingezet om het aantal no-shows terug te dringen. Wanneer het 06-nummer bekend is, krijgen patiënten als geheugensteuntje 48 uur van tevoren een sms-bericht van het ziekenhuis. Hiermee is het aantal no-shows verlaagd met 95 procent. Steffen Grit, bedrijfsleider van het Spaarne Ziekenhuis: “In het ziekenhuis was het no-show-percentage in 2012 zo’n 4,5 procent. Bijna twee jaar later is het percentage teruggebracht naar slechts 0,2 procent. Het levert financieel dus enorm veel op.”

2. SMS-marketing

Een sms-actie is nog steeds een relevante component binnen de marketingstrategie van veel organisaties. Dat komt met name door de hoge attentiewaarde van sms-berichten. Door middel van kortingscodes, updates of een sms & win-actie creëer je betrokkenheid en exposure voor je organisatie.

Case: H&M en JCDecaux

In Rotterdam is het grootste H&M-filiaal van Europa geopend. De opening werd gevierd met een sms & win-actie in samenwerking met JCDecaux en sms-services. Via een aantal mupi’s in het centrum van Rotterdam gaf H&M gratis kleding weg. Deelnemers stuurden daarvoor een sms met het actienummer van de mupi en konden zo het kledingstuk winnen.

3. Evenementen

Wanneer je een grote groep mensen ontvangt tijdens een evenement, is het belangrijk dat je hen snel en efficiënt kunt bereiken. Berichten over veiligheid of updates met betrekking tot de locatie wil je snel onder de aandacht van je doelgroep brengen. Daarvoor is sms uitermate geschikt.

Case: Heuvelman Sound & Vision

Heuvelman Sound & Vision is leverancier van professionele audiovisuele apparatuur en voert projecten uit voor het bedrijfsleven, omroepen, hotels en congrescentra. Voor een evenement in Grand Hotel Huis Ter Duin was Heuvelman op zoek naar een snelle en efficiënte oplossing om de verschillende deelnemers te bereiken. Via bulk-sms werden onder andere verzamellocaties en belangrijke updates gedeeld met de participanten. De sms-berichten werden aangestuurd vanuit e-mail, een sms gateway-webapplicatie en via de mobiele telefoon van de coördinator op locatie. Het event werd mede een groot succes doordat alle deelnemers de nodige informatie direct op hun mobiele telefoon ontvingen.

4. Beveiliging van je login

Hackers zijn steeds innovatiever als het gaat om het kraken van logingegevens. Een gebruikersnaam en wachtwoord zijn vaak niet meer voldoende om de veiligheid van je persoonlijke online omgeving te garanderen. Als extra veiligheidsmaatregel kun je gebruikmaken van een eenmalig (tijdelijk) wachtwoord, ook wel ‘two-factor authentication’ (OTP) genaamd. Na het invullen van je gebruikersnaam en wachtwoord ontvang je via sms de verificatiecode waarmee je kunt inloggen in de applicatie.

Case: CGM CompuGroup Nederland

CGM Nederland levert maatwerk-ICT-oplossingen aan de zorgsector. Via een nieuwe applicatie kunnen patiënten eenvoudig herhaalrecepten plaatsen bij apothekers. Omdat medicijnen persoonlijk zijn voorgeschreven, is het belangrijk dat de privacy en veiligheid van de applicatie gegarandeerd is. Hiervoor maakt CGM gebruik van OTP. Cliënten ontvangen per sms een unieke verificatiecode waarmee zij inloggen op de applicatie. Daarna hebben zij toegang tot hun persoonlijke online omgeving. Iedere code is uniek waardoor de veiligheid van de online omgeving enorm vergroot is.

5. Ordernotificaties

Als webshopeigenaar wil je jouw klanten de beste service bieden. Een bestelling missen is funest voor je business en de klant wil graag realtime op de hoogte zijn van de status van zijn of haar aankoop. Met sms-plugin voor je e-commerceapplicatie heb je als webshopeigenaar een nieuwe tool in handen. Er zijn meerdere mogelijkheden:

  • sms-notificatie voor de webshopeigenaar: mis nooit meer een bestelling;
  • sms-notificatie klantorder: sms-berichten ontvangen wanneer de status van een bestelling wijzigt;
  • bulk-sms-berichten: eenmalige kortingscodes versturen naar verschillende klantgroepen.

Conclusie

De toepassingen van sms zijn zeer divers. Voor elk bedrijf, commercieel of niet, kan sms helpen bij het optimaliseren van bedrijfsprocessen, het creëren van exposure en het bieden van extra service. Door de kracht en de hoge attentiewaarde van een sms-bericht en door deze goed in te zetten binnen je marketingstrategie, maak je jouw marketingcampagne nog succesvoller.

Christian Sinke
Business Unit Manager bij Informaxion e-messaging

Als Business Unit Manager ben ik verantwoordelijk voor het commerciële beleid en de dagelijkse leiding van Informaxion. Met ruim vijf jaar ervaring binnen de organisatie ken ik de klantbehoefte en ben ik op de hoogte van de trends en ontwikkelingen binnen de markt. Hierdoor is ook innovatie een belangrijk speerpunt dat er o.a. voor zorgt dat er nieuwe initiatieven ontplooid worden.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!