5 cases waar technologie en marketing elkaar ontmoeten

5 cases waar technologie en marketing elkaar ontmoeten

Marketing krijgt meer mogelijkheden dan voorheen door nieuwe technologische ontwikkelingen. Naast klantgerichtheid en selling without selling is ook technologie een belangrijke competentie van de marketingorganiatie van de toekomst. Vijf interessante cases ter inspiratie.

Uiteraard gaat het niet over het inschakelen van technologie omwille van de technologie. Het doel om technologie in te schakelen is drievoudig:

  1. De ervaringen van de klant verbeteren.
  2. Efficiëntieverhoging voor de organisatie.
  3. Nieuwe inkomsten vinden.

Zodra technologie marketing op een van deze domeinen kan versterken, betekent het een meerwaarde. Technologie als gadget is minder zinvol. 

Veel bedrijven experimenteren met technologie. De ene keer lukt dat beter dan de andere keer, wat een goede zaak is. Experimenteren en leren hoort bij de fase waarin we ons bevinden. In deze blog wil ik graag enkele cases delen waar technologie een rol speelde in de relatie tussen bedrijven en klanten. Vul gerust aan met leuke cases die je zelf zag passeren. Enkele maanden geleden gaf ik reeds enkele cases, zie dit als een aanvulling op het vorige artikel.

Case 1: IKEA augmented reality-app

Meer en meer bedrijven experimenteren met augmented reality. Via een smartphone of een tablet kunnen consumenten extra digitale content toevoegen aan de offline wereld. Onlangs lanceerde IKEA een augmented reality-applicatie voor hun klanten.

Het experiment van IKEA is erop gericht consumenten te helpen bij hun aankoopbeslissingen. Als men een stoel leuk vindt, kunnen mensen die via de nieuwe IKEA-app visualiseren in hun eigen huis. Richt de tablet op de woonkamer en je kan er de nieuwe meubelen virtueel in plaatsen. Zo krijgen klanten een beter zicht op hoe het er zou kunnen uitzien.

Case 2: Mercedes Benz en Google Glass

De voorbije jaren is een GPS in de auto niet meer weg te denken. De meerderheid van de auto’s beschikt vandaag over een ingebouwd of een stand-alone navigatiesysteem. Mercedes wil in de toekomst nog graag een stapje verder. Het Duitse automerk wil klanten graag een deur-tot-deur navigatie-oplossing aanbieden. Om daarin te slagen, werken ze samen met Google.

Het idee is om het navigatiesysteem van de auto te koppelen aan Google Glass. Een app in Google Glass wordt verbonden met het navigatiesysteem van de auto. Als de auto geparkeerd is, gaat de routebegeleiding gewoon door via de app in Google Glass. Zo krijgen consumenten in hun brilletje nog verdere navigatie-instructies te zien, tot ze op de finale plaats van bestemming zijn.

Als de chauffeur later terug naar huis wil, brengt het Google-brilletje je dan vanzelf weer terug bij de auto. Schrik om de auto niet meer terug te vinden, wordt zo onnodig. Verder worden consumenten geholpen om hun locatie te vinden als je niet in de buurt kan parkeren.

Dit voorbeeld is slechts één van de ideeën hoe Google Glass meerwaarde kan betekenen voor consumenten. Het brilletje zorgt voor extra informatie die het leven gemakkelijker kunnen maken.

Case 3: Coca Cola print 3D figuren van fans

Coca Cola Israël lanceerde recent een mini fles op de markt. Te ondersteuning van de lancering werd een mobiele app gebouwd. In deze app konden Coca Cola fans een figuurtje maken van zichzelf. De uitdaging was om zichzelf zo lang mogelijk in leven te houden. Zo konden mensen met hun figuurtje naar de winkel om…Coca Cola te kopen en dat soort dingen meer.

De consumenten met de hoogste score in het spelletje kregen nog een uitzonderlijke extra verrassing. Ze werden uitgenodigd in de kantoren van Coca Cola. Daar werd een volledige body scan genomen. Tenslotte werd er een mini 3D versie van de consumenten geprint.

Coca Cola maakte gebruik van de nieuwste scan en 3D printing apparatuur. Het is de eerste keer dat een groot merk gebruik maakt van de mogelijkheden van 3D printing in een marketing campagne.

Case 4: Pillsbury's Strudel Düdeler personaliseert gebak via tweets

Pillsbury's Strudel Düdeler is een Amerikaanse retailer. Ze verkopen gebakjes en koekjes. Elk type koekje en gebakje is er te koop. Tot voor kort had het bedrijf geen online aanwezigheid. Om hun socialemedia-kanalen te promoten, bouwden ze een link tussen Twitter en de gebakjes.

Een quote op twitter aangevuld met #StrudelArt werd op een gebakje gespoten met suiker. Snel daarna werd de bijhorende foto teruggestuurd naar de consument. Later konden ze het gebakje komen ophalen en ervan genieten. De actie verbindt op een creatieve manier twitter met de echte wereld. Het is uiteraard geen wereldschokkende campagne, maar eerder een leuk experiment. Het bedrijf kreeg zo in korte tijd zo'n 55.000 likes op Facebook op basis van dit technologisch experiment.

Case 5: Een winkeletalage met e-commerce

Een Adidas-winkel in Duitsland startte recent een e-commerce-experiment in hun etalage. Heel wat mensen wandelen immers deze winkel voorbij terwijl de winkel niet open is. Misschien zien ze iets wat ze leuk vinden, maar ze kopen het niet omwille van de beperkte openingsuren. Deze winkel wil uittesten of ze hun etalage eveneens als e-commerce-site kunnen gebruiken. Het concept werkt eenvoudig: je kan de etalage activeren via een touchscreen. Als je wil, kan je de geslecteerde kledij laten passen door een virtueel model. Het aankopen gebeurt via de smartphone of tablet. Zodra de applicatie op de smartphone is geopend (via een QR-code) loopt het proces zoals bij andere e-commerce-platformen. Het is een interessant experiment. Dit soort toepassingen opent nieuwe mogelijkheden voor de klassieke retail om mee te gaan in de digitale wereld.


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.