NOS verkiezingen: de multimediale en interactieve ‘grande finale’ van de campagneperiode

2 juni 2010, 11:57

In aanloop van de komende verkiezingen maakt de NOS steeds meer gebruik van de inzet van sociale media. De NOS wil op deze manier meer inzicht krijgen in wat er leeft onder het publiek. Het NOS Nieuws Team maakt hierbij onder andere gebruik van Facebook, het NOS YouTube-kanaal en NOS Net.

Dertig jongeren van 16 tot 25 jaar maken vanuit hun eigen netwerk verslag van de verkiezingen. Samen met vijf ‘echte’ journalisten vormen zij het NOS Team voor de aankomende Tweede Kamerverkiezingen.

De verhalen, tips en video’s worden verzameld op deze Facebook-pagina. Vanuit deze online newsroom vindt alle communicatie tussen de journalisten, de jongeren en het publiek plaats. Iedereen kan de berichten volgen, maar er ook op reageren. De omroep kan vervolgens de reacties gebruiken als input voor de NOS Journaaluitzendingen op televisie.

Videoboodschap op speciaal YouTube-kanaal

In samenwerking met YouTube heeft de NOS een speciaal kanaal gelanceerd met de naam Nederland Kiest. Bezoekers kunnen hun vragen stellen aan politici door een videoboodschap te uploaden. De NOS omroep probeert vervolgens antwoord op de vraag te krijgen. De beste vragen gebruikt de NOS bij videochats met lijsttrekkers tijdens radio- en televisie-uitzendingen.

Het publiek weet altijd meer

De NOS doet een beroep op de kennis van het publiek. NOS Net vormt een netwerk van mensen die kennis en ervaring met de NOS delen. Het gaat dan om berichten die de NOS op de gebruikelijke manier niet zouden bereiken. Tijdens de aanloop naar de verkiezing gaat het hierbij vooral om onderwerpen die in de verkiezingscampagne en de uiteindelijke formatie een rol spelen.

Fact-checking

Kloppen de uitspraken van politici wel? NOS Net doet aan fact-checking, de beweringen van politieke partijen worden getest op waarheidsgehalte. Mocht je je afvragen of uitspraken wel kloppen, of als je zeker weet dat deze niet juist zijn, dan kun je je melding sturen naar {encode=”nosnet@nos.nl” title=”nosnet@nos.nl”}

Zijn politici sociaal?

De NOS is nieuwsgierig hoe politici sociale media gebruiken. Onlangs deed NOS-verslaggever en social media expert Jeroen Wollaars een onderzoek naar hoe sociaal politici zijn. Uit dit onderzoek blijkt dat Marianne Thieme de meest actieve en meest sociale twitterende lijsttrekker is. Dit blijkt uit alle 16.823 verstuurde berichten van en naar de lijsttrekkers in de periode van 17 mei tot en met 29 mei. Meer over dit onderzoek kun je hier lezen.

Livestreams via Nederland Kiest

Uiteraard besteedt NOS.nl ook aandacht aan de verkiezingen via het speciale ‘Nederland Kiest’ dossier. Bezoekers kunnen hier het laatst nieuws raadplegen, alles lezen over de belangrijkste verkiezingsonderwerpen en de tweets van politici overzichtelijk teruglezen. Via NOS.nl/nederlandkiest worden de verkiezingsdebatten en de uitslagenavond live gestreamd. In aanloop naar de verkiezingen vinden er op werkdagen om 12:00 uur videochats met politici plaats.

Tijdens de uitslagenavond op 9 juni kunnen de uitslagen realtime gevolgd worden via een aparte uitslagentool.

Sandra Havekes
projectco?rdinator internet bij Ster

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!