Inchecken bij McDonalds met Facebook

7 mei 2010, 08:30

De ontwikkelingen bij locatie gebaseerde diensten als Twitter, FourSquare, Gowalla en recentelijk opgestarte Feest.je gaan hard. In Nederland zal Hyves ongetwijfeld ook een twist bedenken met hun WWW’s in hun apps. Ondertussen zit Facebook ook niet stil. Naast een lek dat gedicht moest worden, verscheen deze week opeens de Like button van Facebook bij FourSquare. En vandaag verschenen de feiten rondom Facebook locatiegebaseerde statusberichten in de media. Binnenkort worden de meldingen getest met McDonalds. ClickZ weet te melden dat “that users – when at a McDonald’s location – will be able to check in while featuring one of the quick-serve chain’s products, such as a Big Mac, in their activity feed.”

De bron van alle berichten rondom MacDonalds test met Facebook is AdAge. Er komt een McDonalds app die momenteel gebouwd wordt door Tribal DDB: ‘As early as this month, the social-networking site will give users the ability to post their location within a status update. McDonald’s, through digital agency Tribal DDB, Chicago, is building an app with Facebook would allow users to check in at one of its restaurants and have a featured product appear in the post, such as an Angus Quarter Pounder, say executives close to the deal.”

In hetzelfde artikel wordt ook gemeld dat Facebook naast McDonalds nog veel meer retailers gaat helpen. Ben benieuwd wat deze move van Facebook voor ons Nederlanders gaat betekenen. Wat zal Hyves ondertussen al aan het voorbereiden zijn? En wat wordt de eerste grote zet van het recentelijk opgestarte Feest.je? Welke grote retailer gaat de mayors uit FourSquare en koningen van Feest.je belonen? Zelf hoop ik dat de antwoorden op deze vragen snel komen voordat de early adopters gaan afhaken. Merk aan mijzelf dat ik bijna eerder van huis moet om overal in te checken 😉

Kortom het gaat nog boeiender worden en er zullen nog heel veel artikelen hierover verschijnen.

Mark de Bruin
Online specialist (app/web/ai) bij 9292

Mark de Bruin (@mdebruin) schreef in 2007 zijn eerste blog bij Marketingfacts. Inmiddels zijn het er meer dan 150. Mark (1976) is senior marketeer met expertises in innovatie, online marketing, mobiliteit en inzicht nieuwe media (internet, apps, social media, internet of things en AI) met focus op relevantie op langere termijn. Onderwerpen waar Mark graag over schrijft zijn: apps, Spotify, social media, trends en innovatie. Mark heeft vanaf 1997 bij deze werkgevers gewerkt aan innovatie, product ontwikkeling & marketing: Philips Origin eCommerce (1997/1998), PTT Post (1998-2000), Het Financieele Dagblad (2000-2004) 9292OV (2004-2011), ANWB (2011-2022) en weer 9292 (vanaf 2022).

Categorie
Tags

4 Reacties

    timan@trebel.nl

    Ik zal Facebook niet snel gaan gebruiken om in te checken. Op Foursquare heb ik een zeer select groepje vrienden waarmee ik deel waar ik ben. Op Facebook zitten veel meer vage kennissen waarvan ik a) niet constant hoef te weten waar ze zijn en b) het ook niet nodig vind dat zij dat van mij weten.

    Het klinkt als een goede zet van Facebook en Foursquare, Gowalla (en de andere location-based check-in start-ups) zullen het zeker warm hebben momenteel door de gedachte dat Facebook hun playing field betreedt, maar een losse service voor check-ins heeft bij mij zeker nog de voorkeur.

    Foursquare kwam trouwens niet ‘opeens’ met de Like button. Op f8 werd Foursquare al aangekondigd als 1 van de launching partners.


    7 mei 2010 om 08:49
    Mark de Bruin

    @Timan: dank voor de aanscherping. Ik weet niet welke kant het opgaat. Ik denk wel dat er ruimte is voor een aantal Yelp-achtige apps waarbinnen je kunt inchecken met een specifiek doel. 

    Bij Hyves zie je nu wel subgroepen ontstaan die opzichzelf groot genoeg zijn voor een community binnen de community. Bepaald minimum bereik is essentieel. Daarom staat FourSquare momenteel nog bovenaan denk ik. 

    Vanuit Facebook is de deal met McDonalds slim: ze hebben er direct een groot-adverteerder bij. Zowel in Facebook als voor Facebook. 


    7 mei 2010 om 12:54
    Mark Appel

    Dat onze generatie er nog zo over denkt kan ik me voorstellen. Privacy speelt voor de hedendaagse jongeren een heel andere rol, of misschien wel eigenlijk geen, zeker niet online. Hoe je het ook wend of keert alles komt online of je het wilt of niet. Vandaag heb je nog een keuze, morgen niet meer omdat err dan diensten zijn die by default je positie nodig hebben. Er gaat een situatie komen waarbij je letterlijk buiten gesloten wordt als je je online niet manifesteert. Kunnen wij ons niet voorstellen maar mijn zoon en dochter van 8 en 9 weten straks echt niet beter…


    8 mei 2010 om 16:56

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!