25 US Bloggers in Amsterdam

25 US Bloggers in Amsterdam
,

image In Februari komen er vijfentwintig min of meer prominente Amerikaanse bloggers naar Nederland op uitnodiging van het NBTC. Het enige wat het NBTC van hen verwacht is een interview en een maand lang een Blogad op hun blog verwijzend naar dat interview. Als medeblogger van Marketingfacts en internet manager van het NBTC schrijf ik over dit project op dit blog. Mocht dit gezien worden als schaamteloze zelfreclame dan zie ik dat als een compliment (waarvoor dank).

Een paar maanden geleden sprak ik Henry Copeland van Blogads op Ad:tech New York. Wij hebben daar gebrainstormd over de toekomst van het adverteren op blogs. Niet lang daar voor was het NBTC een blogvertorial campagne gestart voor de site CoolCapitals in samenwerking met Slate magazine. Het Bloggers in Amsterdam project is mede naar aanleiding van het succes van deze campagne gestart. Samen met Blogads is het project vervolgens uitgewerkt.

De Cool Capitals Blogvertorial

Slate is het huismagazine van MSN.com en heeft maandelijks meer dan 5 miljoen unieke bezoekers. Voor de campagne met Slate reisden vier Slate bloggers af naar de verschillende ?Cool Capitals?.  Zij gingen daar bloggen over de verschillende onderwerpen die op de site CoolCapitals naar voren worden gebracht. Naast de blogvertorials was er voor de bezoekers de mogelijkheid om zich op te geven voor een nieuwsbrief en kans te maken op een reis naar een van de vier Capitals of Cool. Om nog meer interactiviteit in de campagne te krijgen was er een chatsessie opgezet waarin lezers vragen konden stellen aan de bloggers. De campagne werd door diverse media opgepakt waaronder Adweek en Gawker media?s, Gridsskipper. De campagne was erg succesvol; nadat de bezoekers een of meerdere blogvertorials hadden gelezen, klikten zij door naar de CoolCapitals website. Gemiddeld werden er daar nog eens tien pagina?s per bezoeker bekeken. De kosten per click kwamen ook een stuk lager uit dan de kosten per click die je met een paar keywords krijgt op de search engines.


Het Bloggers in Amsterdam project

Jaarlijks gaan er tientallen journalisten vanuit het buitenland naar Nederland om hierover in verschillende media over te schrijven. Deze persreizen worden verzorgt door het NBTC. In hetzelfde kader stuurt het NBTC nu bloggers naar Nederland. Voor journalisten is het geen enkel probleem om over zaken te schrijven waarvoor zij betaald worden door de media waarin het geplaatst wordt. Bij bloggers ligt dit vaak anders. Bloggers publiceren over het algemeen alleen op hun eigen blog waarvoor ze alleen betaald kunnen worden door de plaatsing van advertenties. Daarnaast heb je uiteraard de zoals hierboven betaalde bloggers maar deze laat ik hieronder buiten beschouwing. 

In het verleden zijn er diverse bedrijven geweest die met of zonder verdere verplichtingen een product hebben opgestuurd naar bloggers en vervolgens hoopten op goede feedback. De resultaten van zo?n giveaway kwamen soms in positieve vorm naar voren maar vaak ook in negatieve vorm. De negatieve publiciteit sloeg voornamelijk op de manier waarop het product werd gepromoot. Bloggers werden beschuldigt van ?selling out? of onbetrouwbaarheid. De discussie kwam voornamelijk in het nieuws terwijl er nauwelijks op het product werd ingegaan. De discussie is waarschijnlijk niet de enige doelstelling maar schijnbaar vrijwel onoverkomelijk. Om deze reden is er in dit project voor gekozen om de bloggers zo min mogelijk in diskrediet te brengen en te kijken hoe de discussie verloopt. 

Dit is gedaan door twee voorwaardes te verbinden aan de vakantie Amsterdam. De eerste voorwaarde is een verplicht interview met de blogger door een andere blogger in plaats van een door de blogger zelf geschreven stuk. Om vervolgens enige aandacht aan dit interview te schenken is als tweede voorwaarde gesteld dat er een maand geadverteerd mag worden op de bloggers blog. Deze advertentie linkt vervolgens door naar een speciaal voor dit project opgezet blog met het interview van de blogger. Op dit project blog wordt ook de voortgang en uitleg van het project beschreven. Het is de keuze van de blogger zelf om verder nog aandacht aan dit project te besteden. 

De eerste reacties

Vanuit Nederland kreeg ik de volgende vraag binnen: Waarom vragen jullie niet gewoon Nederlandse bloggers om over Nederland te schrijven? Goede vraag, bij deze: U bent allen van harte uitgenodigd om over Nederland dan wel Amsterdam te schrijven. Wij zullen op de Amerikaanse site speciaal plaats maken voor enthousiaste Engelstalige bloggers en we hopen daarmee natuurlijk een groot publiek te trekken. 

Persoonlijk ben ik vooral heel erg benieuwd hoe dit project zal gaan verlopen. De afgelopen dagen zijn op zich al geweldig geweest, zelden heb ik met zoveel plezier gewerkt. De afgelopen dagen heb ik vele bloggers gesproken en vele blogs bekeken. En hoewel ik op dit moment redelijk uitgeblogt ben kan ik het niet nalaten om Technorati nog even te checken en er achter te komen dat de blogosphere al is begonnen met buzzen. Adweek heeft ook alweer gebeld.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 19 reacties op dit artikel

  • Bas, interessante campagne die ik met belangstelling zal volgen. Alvast een paar vraagjes: hoe zijn de bloggers geselecteerd of konden ze zich zelf inschrijven? Is er vervolgens een kwaliteitscontrole geweest? Ik heb begrepen dat ze in de tweede week van februari in Nederland zijn? In dat geval moet je ze natuurlijk allemaal even meenemen naar 212 Amsterdam ;-)

    Marqui was overigens een van de eersten met soort van product placement in weblogs.

    geplaatst op
  • Mooi initiatief om via bloggers je boodschap de wereld in te krijgen. Ik ben eveneens benieuwd hoe de lijst bloggers is samengesteld. Zeker als ik kijk naar Bloggers in Amsterdam en zie dat bijvoorbeeld celebrity-babies en PerezHilton naar Amsterdam komen. Met opzet ook blogs gekozen die niet gaan over toerisme e.d. maar gewoon een bepaald publiek trekt?

    't zou mooi zijn als je na afloop van het geheel ook iets over de resultaten verdeeld over de verschillende blogs zou kunnen zeggen.

    geplaatst op
  • is dit een grap?

    geplaatst op
  • Hoe zo een grap? Product placement in weblogs is in de VS al geruime tijd een bekende vorm van blogvertising.

    geplaatst op
  • Als het goed is is er nu een doosje Italiaanse producten onderweg. Chef Tony van Dining and Wining heeft 10 foodbloggers gevraagd daarmee te gaan koken en er over te bloggen. Ik doe in ieder geval mee. Overigens denk ik dat iedereen die een nieuw product op de markt zet en deze manier van buzzen inzet zich wel degelijk bewust is van de risico's. Gewoon kwaliteit leveren dus.

    geplaatst op
  • Amerikanen invliegen in een vijf sterren hotel stoppen gratis door de stad laten toeren en in return een banner op je blog naar een interview? Call me stupid maar ik snap m niet helemaal..

    geplaatst op
  • Mooi initiatief, erg creatief ! Er is goed nagedacht over de mogelijke valkuilen en het voorkomen van slappe content, geschreven door de blogger zelf op zijn log. Ben benieuwd naar de resultaten !

    geplaatst op
  • De selectie van de bloggers is in eerste instantie uitgevoerd door Blogads. Wij hebben ze hierin geen beperkingen gegeven wel hebben we een voorkeur aangegeven voor bloggers die enigszins de Amerikaanse doelgroep van Holland.com bereiken. De bloggers zelf zouden natuurlijk ook niet aan dit project meedoen als ze niet graag naar Amsterdam zouden willen. Blogads kreeg meer positieve reacties dan we hadden verwacht en we hebben daarom ook het aantal deelnemende bloggers verruimd naar 25. Bij elkaar is het een mooie melange van bloggers geworden.

    Het verschil met het Marqui (bloggerssoftware) project welke Marco aanhaalt is dat wij de bloggers niet betalen voor het bloggen. De bloggers van Marqui waren ook echt in dienst van Marqui. Een ander voorbeeld die al aardig in de richting van ons project komt is het project van Stormhoek Wine. De wijn werd gratis opgestuurd in ruil voor een review van de wijn. De initiatiefnemer van dat project Hugh Macleod ging uitgebreid in een negatieve discussie met Ben Metcalfe (ja, dit is dezelfde Ben Metcalfe die op een niet echt positieve wijze in discussie ging met met Mena Trott van Six Apart op Les Blogs).

    Een essentieel verschil tussen Stormhoek Wijn en Bloggers in Amsterdam is dat wij niet vragen om een review op de blog van de blogger maar een interview met de blogger op onze eigen blog. De advertentie voor dit interview staat op de bloggers blog in de vorm van een Blogad welke duidelijk maakt dat het gaat om een externe partij zoals bij alle Blogads die daar normaliter staan.

    geplaatst op
  • Bas, je campagne krijgt inmiddels behoorlijke aandacht. Zie bijvoorbeeld Mediapost, Adrants en i-wisdom.

    Je moet zeker ook eens de ontwikkelingen in Belgie volgen waar collega-blogger Franky van Ogilvy inmiddels de smaak te pakken heeft.

    geplaatst op
  • bijna 60,70 % van de amerikanen heeft geen paspoort en is nog nooit buiten zijn land geweest, degene die dat wel doen zijn of bejaarden naar eeh Aruba,soldaten of rugzaktoeristen , waarschijnlijk niet de juiste doelgroep ,we moeten de massa bereiken.
    This is Tuesday so I guess this is Holland, kijk hoe actief wij de Aziatische markt benaderen.
    Die grote groep komt niet, Europa is 1 Disneyland voor hun , wij zitten hier onze eigen oliebollenkraam te verkopen. komt hier kijken , komt dat zien..tulpen,molens ,Amsterdam.

    generaliserend? jazeker, maar U wilt toch ook de grote groep bereiken?
    Ik woon namelijk in Nederland ,en U in Holland, twee compleet verschillende werelden. U promoot twee provincies , bloggers promoten Nederland.



    geplaatst op
  • Waarom inderdaad niet ervoor gekozen om de bloggers over Amsterdam te laten bloggen? Of rekenen jullie erop dat ze dat toch wel gaan doen? Wanneer komen ze precies?

    geplaatst op
  • In verband met de vele media aandacht even geen nieuws hier. Ik beloof later wanneer het project vordert meer nieuws op Marketingfacts. Vergeet vooral ook niet Radio Online te luisteren vandaag ;-)

    geplaatst op
  • ?
    vele media aandacht moahaha , je bent zelf bezig met de prut te verspreiden, reclamebanner- plakker op de internetautobaan.

    geplaatst op
  • @ Marco. We volgen de discussie continue via Technorati. We willen ons bewust niet te veel mengen in deze discussie en geven daarom ook geen commentaar op wat er zoal in de blogosphere wordt besproken. Het aantal blogs dat zich nu in de discussie mengt is enorm. Het lijkt overigens wel de goede kant op te gaan.

    @ Jeroen Mirck. De bloggers willen we niet dwingen om iets of nou juist niets te schrijven. Dat ze het doen is mooi meegenomen maar uiteindelijk is het slechts een bonus op de maand advertentieruimte en het interview dat we wel verplicht stellen tegenover deze reis. De bloggers komen verdeelt over de gehele maand en de meeste (ongeveer de helft) zijn rond de 19e Februari in Nederland.

    @ Hemaworstje. Ik geloof dat je het begint te begrijpen. Dit is Marketingfacts, met name voor reclameplakkers op de digitale autobahn. En als Francisco van Jole vraagt om een interview dan ben ik de gekste niet en leg ik het hele verhaal graag nog eens uit. Net als aan andere media overigens. Echter zoals ik hiervoor al opmerkte willen we ons niet mengen in de discussie die op dit moment in de blogosphere gaande is en houden we ons bij het geen we al eerder hebben gemeld.

    geplaatst op
  • Bas, zojuist het interview gehoord. Leuk! Zie je binnenkort in Nederland en dan hoor ik graag hoe de campagne loopt!

    geplaatst op
  • Als U het niet erg vindt wilt U zich dan niet óp de digitale autobaan begeven , maar in de berm , naast de praat-paal FvJ? Noblesse Obligé.

    geplaatst op
  • Do excuse my Dutch. Not sufficient enough to give good arguments. So here I go in English.

    I find it interesting WHY ONLY Americans? What is NBTC trying to achieve? Is NBTC hoping to see if 25 Americans have 25 different views about NL? Or if 25 Americans have ONE single view of NL?

    If the intention is to sell/market NL, then why only USA? Why not Asian countries? Or S. American? Or even within EU of our new neighbours? Have we not have enough American influence in this tiny country?

    Is the American going to invite 25 Dutch to their country for one month, all expenses paid, to write blogs? If the intention is cross-cultural exchange etc., then would it not be better to give these chances to bloggers from poorer countries? Bloggers that can really give fresh perspective of NL?

    geplaatst op
  • Hoe is dit experiment eigenlijk afgelopen?

    geplaatst op
  • @ Ed ik werk aan een update er is veel aandacht geweest in de media en de bloggers hebben zich uitstekend vermaakt. Aan het tweede deel van het verhaal, de tegenprestatie van de bloggers, wordt nu hard gewerkt. Uit veel reacties op dit project wordt duidelijk dat vaak wordt voorbijgegaan aan dit waardevolle tweede deel, voor de duidelijkheid verwijs ik daarom naar the details van het project.

    @ Cindy, my apologies for not getting back to you on an earlier date. To answer most of your questions: This project is coming from the US office. Please look into the details of the project for more information.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.