Facebook lanceert Open Graph voor Apps

19 januari 2012, 10:15

Facebook heeft zojuist haar in september aangekondigde Open Graph voor Apps opengesteld aan alle developers. Met de Facebook Open Graph kunnen gebruikers van Apps ‘frictionless’ delen van wat ze op dat moment aan het doen zijn. Op 22 september, tijdens f8 in San Francisco, werden al enkele grote namen bekend gemaakt die gebruik mochten maken van Open Graph. Hierbij zaten onder andere muziek streaming dienst Spotify en de krant The Washington Post. Vandaag zijn daar meer dan 60 Apps bijgekomen, waaronder Flixter, Gogobot en Yahoo! news.

Nog geen twee jaar geleden lanceerde Facebook de Like button, waarmee gebruikers aan kunnen geven iets leuk te vinden (een artikel, een foto of een merk). Met Open Graph komen er een aantal werkwoorden bij, die ook nog eens niet actief door de gebruiker hoeven te worden geactiveerd. Elk werkwoord (bijvoorbeeld lezen, kijken of plannen) is gekoppeld aan een actie (zoals tv kijken of luisteren).

Maar waarom bestaat de Open Graph eigenlijk? De OG is gelanceerd om gebruikers en aanbieders van een dienst dichter bij elkaar te brengen, zonder dat voor elke actie toestemming nodig is. Facebook’s visie is dat gebruikers meer een meer willen delen, of eigenlijk een digitaal plakboek willen onderhouden.

We think that people are going to want to share all kinds of things with their lives and we think that apps are the way they want to show them. – Mark Zuckerberg (f8, 22 september 2011)

Met de Open Graph kunnen App ontwikkelaars een grotere sociale impact realiseren, want elke actie van een vriend verschijnt in de ticker. En wanneer een actie belangrijk is (of in het geval van Spotify meer vrienden hetzelfde luisteren of er een heel album wordt geluisterd) komt deze ook in de news feed terecht. Nu de Open Graph is opengesteld zal het een stuk drukker worden op Facebook en App developers hun kans zien gebruikers naar zich toe te trekken. Zo trok Spotify na ongeveer anderhalve maand frictionless sharing zo’n 4 miljoen extra gebruikers.

Meer informatie over de Open Graph staat onder andere hier:

Facebook Open Graph beta

Open Graph key concepts

Open Graph tutorial

Open Graph Tutorial from Cat Lee on Vimeo.

Aljo Hartgers
Creatief Contentstrateeg \\ Audio First Content Creator \\ MarketeerWebsite

Ik ben een typische versatilist* dankzij mijn brede interesses. Specialist in online communicatie en marketing, maar ook branding, design, sales, organisaties en alles wat daarbij komt kijken. Daarnaast verdiep ik mij al erg lang in duurzame thema's, zoals elektrisch rijden en verduurzaming in het algemeen.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Oli4b

    Is er een lijst van alle apps die hier gebruik van maken?


    19 januari 2012 om 12:31
    Oli4b

    thanks, even mijn timeline volstouwen 🙂


    19 januari 2012 om 12:50

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!