Het nieuwe jaar is begonnen: tijd om je Facebook pagina eens op te frissen

10 januari 2012, 07:27

Het nieuwe jaar is inmiddels ruimschoots begonnen. De meeste nieuwjaarsborrels zijn nu achter de rug, dus er zijn weer een hoop webmasters en social media managers die achter hun computer kruipen om eens lekker fris het nieuwe jaar in te gaan. Ikzelf had eenzelfde gedachte toen ik vorige week weer aan de slag ging. Het was noodzakelijk enkele aanpassingen aan mijn website State of Search te maken omdat er een aantal nieuwe bloggers bijgekomen zijn. Bovendien vertelt mijn vriend Bryan Eisenberg mij altijd dat ik continue bezig moet zijn met verbeteringen aanbrengen aan mijn site. Of de aanhangende elementen, zoals de Facebookpagina van de website.

Het was hoog tijd daar eens met een stofdoek over heen te gaan. Een avondje zitten leverde vervolgens aardig wat veranderingetjes op. Geen grote veranderingen, maar een aantal kleinere, door iedere webmaster uit te voeren aanpassingen. Maar wel aanpassingen die verfrissend kunnen werken voor de Facebook pagina. Hieronder leg ik uit welke aanpassingen ik gedaan heb. Hou daarbij een paar dingen in gedachte: ik ben géén techneut en ik ben géén designer. De aanpassingen die ik gedaan heb moeten dus door iedereen kunnen worden uitgevoerd. En hoe mooi of lelijk ze zijn mogen jullie zelf bepalen ;-). Doel is in ieder geval dat iedereen deze aanpassingen zou moeten kunnen maken.

Verandering 1: de “About” beschrijving

Elke ‘page’ op Facebook heeft een korte beschrijving, niet langer dan twee regels. Nu vertel ik in mijn search-gerelateerde trainingen altijd aan mijn studenten dat ze goed na moeten denken over hun ‘snippets’ en de ‘meta descriptions’, de beschrijvingen die horen bij de website. Je moet denken vanuit de bezoeker: wat willen ze weten. Die beschrijving moet helder, duidelijk, pakkend en vooral passend zijn. Een te lange meta description zorgt ervoor dat de beschrijving wordt afgebroken door puntjes.

Wat bleek? Ik had mijn eigen beschrijving voor Facebook niet eens op orde. De “About” die ik had staan was te lang en te onduidelijk. Zaak dus om dat als eerste aan te pakken. Ik weet niet officieel hoeveel tekens je ‘mag’ gebruiken dus ben ik gaan tellen en kwam ik uit op 78 (met spaties). Voor de zekerheid bleef ik daar dus onder.

HOE?

Dit is een hele makkelijke aanpassing. Als je ingelogd bent zie je naast je ‘about’ een “EDIT” knop. Klik je daarop wordt je direct meegenomen naar de “Basic Information Settings” waar je de tekst kan aanpassen.

Verandering 2: de categorie

Deze aanpassing is er een waar ik vaker tegen een ‘dingetje’ aan loop: in welke categorie hoort mijn site eigenlijk? Ik heb het gevoel vaak ‘veroordeelt’ te worden tot de ‘technische’ hoek (“technology”) omdat ‘marketing’ of nog beter ‘online marketing’ als categorie vaak niet bestaan. Ook op Facebook bestaan die categorieen niet, maar ik vond het wel nodig eens goed naar mijn gekozen categorie te kijken. Daarvoor ben ik naar andere, gelijksoortige, sites gaan kijken om te zien in welke categorie zij zich plaatsten. En ik kwam erachter dat ik beter een andere categorie kon kiezen. Iets die meer past bij… mijn doelgroep.

HOE?

Ook deze aanpassing is erg eenvoudig te maken. De eerste optie in de “Basic Information Settings” is de categorie. Daar was ik toch al voor de vorige verandering, dus dat is makkelijk ?.

Verandering 3: een beetje persoonlijke branding: Page Owners

Marketeers zijn over het algemeen niet vies van branding. En zeker ook niet van personal branding. Ik ben er zelf soms voorzichtig mee, maar deze aanpassing helpt zowel mijn persoonlijke branding als die van het merk van de site.

Facebook biedt de optie om de ‘eigenaren’ van de pagina prominent in beeld te brengen in de sidebar. Het voordeel hiervan is dat de eigenaren wat branding krijgen, maar ook de site. Dit verschijnt immers ook op de persoonlijke pagina van de eigenaar. Wat dus weer wat aandacht aan de business page teruggeeft.

HOE?

Als je ingelogd bent en je pagina gaat ‘editen’ zie je in de linker navigatie een optie “Featured” staan. Deze optie brengt je naar de plek waar je aan kan vinken dat de pagina “featured page owners” moet hebben.

Verandering 4: Het logo en thumbnail

Dit is een verandering waar ik eigenlijk nooit over nagedacht had. Een heel klein ‘’foutje” in de opzet van mijn Facebook pagina. Toen ik een blik wierp op mijn ‘timeline’ kwam ik erachter dat alle posts die van State of Search kwamen weliswaar het logo ervoor hadden staan, maar nogal onduidelijk. Iemand die de site zou kennen zou het misschien wel herkennen, maar pas na twee keer kijken en iemand bij wie het op de timeline kwam die de site niet kent zou er helemaal niks van kunnen bakken. Er moest duidelijk een betere thumbnail komen. Maar deze is rechtstreeks gekoppeld aan het logo linksboven

HOE?

Het leek een ingewikkeld verhaal te gaan worden, een ander logo zat er namelijk niet echt in. Maar het bleek werkelijk een klusje van niets. Het kostte me maar een paar seconden om deze aanpassing te doen.

Als je met je muis over je logo heen gaat zie je een mouse over verschijnen: “Change Picture“. Als je daarop klikt kom je opnieuw op de edit pagina uit, maar deze keer in de tab “Profile Picture”. Hier krijg je de optie “Edit thumbnail”. Als je dat aanklikt krijg je de mogelijkheid “scale to fit” aan te vinken. Doe dat en de afbeelding die je gebruikt wordt aangepast aan het thumnail formaat. Piece of Cake.

Verandering 5: de “Photo Strip”

Bovenaan je Facebook pagina worden standaard vijf foto’s getoond. “Vroeger” (altijd mooi om te zeggen in internet tijd ;)) kon je precies bepalen welke foto’s daar zouden staan. Ik had dat ooit heel leuk gedaan, zoals vele anderen, door het logo van State of Search op te knippen en te verdelen over die vijf plekken. Helaas werkt dat niet meer. Facebook pakt nu standaard de laatste vijf foto’s die je hebt ge-upload en toont die in willekeurige volgorde. Mijn ‘logo’ lag dus bijna letterlijk in duigen en was bovendien helemaal verdwenen door uploads van een latere tijd.

Opnieuw het logo ‘proberen’ te maken zou niet gaan werken, dus koos ik ervoor termen te zoeken die passen bij wat we doen en die te plaatsen bovenop een generieke afbeelding, in mijn geval een deel van ons logo. Hierdoor kunnen nieuwe bezoekers direct zien wat ze kunnen verwachten. Door deze termen te gebruiken maakt het niet uit in welke volgorde ze staan en ben ik dus niet afhankelijk van Facebook’s willekeur.

HOE?

Ook dit was eigenlijk een simpele aanpassing. Het meeste werk was het ‘maken’ van de foto’s. Daarna was het een kwestie van uploaden en ze worden getoond.

Er zijn bij deze aanpassing wel twee ‘maren’:

  • hou in de gaten dat zodra je iets anders upload, de afbeeldingen uit het zicht ‘verdwijnen’. Je kan dan de nieuwe afbeeldingen verbergen door te klikken op het kruisje als je met je muis over de afbeeldingen in de strip gaat. Dit moet je dus niet vergeten!
  • De maten van de thumbnails zijn 97/68 pixels. Upload je afbeeldingen die groter zijn, worden ze niet goed getoond (bijvoorbeeld niet het hele woord in mijn geval). Zorg dus dat je afbeeldingen kleiner zijn.

Verandering 6: van FMBL naar iFrame

Deze verandering is waarom ik oorspronkelijk hieraan begon. Ik had de bloggerspagina op de site geupdate en wilde dat ook doen op de Facebook pagina. Daar realiseerde ik me echter dat ik nog de ‘oude’ FMBL gebruikte, een ‘soort van html maar toch niet helemaal’ methodiek die Facebook een tijd gebruikte. Je was vrij beperkt in de dingen die je kon. Facebook heeft dat vorig jaar echter aangepast en wil nu dat je iFrames gebruikt. Nieuwe ‘tabs’ aanmaken kan ook alleen nog maar op die manier.

Nu werd het wel een beetje spannend, want dit lag toch akelig dicht tegen ‘technisch’ aan, en dat ben ik niet (heel erg). Ik snap genoeg van techniek om een html site te kunnen maken en gelukkig was dat meer dan genoeg. Het was wel de verandering die me de meeste tijd kostte, omdat ik namelijk de pagina’s vanaf 0 moest opbouwen, net als de apps. Vanaf nu kan ik echter een aanpassing heel snel op mijn eigen server maken en wordt die aanpassing automatisch doorgevoerd.

HOE?

Ik besloot om relatief eenvoudige pagina’s te maken die ik in de Facebook pagina zou gaan hangen via iFrames. Daarvoor moest ik dus html pagina’s maken die ik op mijn eigen server moest gaan plaatsen en vervolgens moest gaan ‘oproepen’ in Facebook. Nadat ik de pagina’s gemaakt had en op mijn server had gezet moest ik per pagina (ik had er drie) een ‘Facebook app’ maken. Dat klonk doodeng maar was extreem makkelijk, alsof je een formulier invult. Ik vond deze pagina die perfect beschrijft hoe je dat doet. Het belangrijkste is goed opletten dat je de juiste locaties invult.

Er is hier een heel belangrijk ding om in de gaten te houden: vanwege de ‘veiligheid’ wil Facebook dat je werkt niet alleen met “http” maar ook met de veiligere “https” (SSL) variant. Dat betekent dat je bestanden ook op een secured server moeten staan. Staan die er niet dan kan het zijn dat mensen die Facebook bekijken via https je pagina’s niet goed zien. Ikzelf heb dit (nog) niet aangepast maar moet dat wel nog gaan doen. Het is wel zo dat als mensen eenmaal op Facebook zijn en ze halen de “s” weg ze de pagina’s wel zien en op de ‘http’ blijven. Maar het is wel een belangrijk iets om rekening mee te houden.

Verandering 7: De sidebar

Deze laatste verandering lijkt heel klein, maar kan grote gevolgen hebben voor de conversie op je pagina. Veel eigenaren van pagina’s besteden hier naar mijn mening veel te weinig aandacht aan. Zelfs de ‘grotere’ sites niet.

Mijn sidebar kon wel wat aanpassingen gebruiken:

  1. De namen van de items. Veel van de namen van de items in de sidebar waren wat onduidelijk. Zo gebruik ik een app dat de laatste posts in een feed naar Facebook brengt. De tab daarvoor heette ‘blog’ terwijl de tab waarop onze YouTube videos te zien zijn alleen maar ‘YouTube’ heette. Niet heel erg pakkend en ook niet echt beschrijvend voor wat je kan verwachten als je er op klikt. Daarom paste ik deze namen aan naar “Latest Posts” en “Our YouTube Videos”, wat veel meer de lading dekt.
  2. De volgorde. Ik had niet echt nagedacht over de volgorde van de items. Ze stonden maar een beetje kris-kras door elkaar waarbij een inmiddels verlopen actie zelfs de belangrijkste plek in nam. Het was dus zaak de volgorde zo te veranderen dat de belangrijkere items meer naar voren zouden komen.
  3. Tot slot de voor mij belangrijkste: de icons voor de items. Die waren allemaal standaard Facebook icons, niet mooi en niet opvallend. Nu kan ik de icons van de apps die ik gebruik helaas niet aanpassen, maar de icons van de pagina’s die ik zelf gemaakt had bij verandering 6 wel. Die veranderde ik in het logo van State of Search waardoor het veel rustiger en herkenbaarder is geworden.

HOE?

Opnieuw waren deze aanpassingen makkelijk te doen. Om de naam van een item aan te passen ga je naar “apps” en in je “edit settings” van de applicatie kan je de naam aanpassen.

De volgorde is nog makkelijker. Als je ingelogd bent kan je op “EDIT” onder items klikken en de volgorde doormiddel van slepen veranderen.

De iconen aanpassen bleek ook heel eenvoudig. Dit doe je waar je de app voor je pagina’s maakt (verandering 6). Daar, onder de naam van je app ID & Secret staat “Edit icon” en kan je een eigen icon uploaden.

Conclusie

Een avondje bezig zijn aan mijn Facebook pagina leverde me aardig wat aanpassingen op. Aanpassingen die door iedereen gemaakt kunnen worden. Begrijp me niet verkeerd: er is nog genoeg te doen, ik moet aan de slag met de “SSL” en ik kan vast nog veel meer apps gebruiken die de interactiviteit vergroten. Wat ik ook nog niet gedaan heb is twee verschillende ‘landingspagina’s maken, een voor mensen die ons nog niet geliked hebben en een voor degenen die ons al wel geliked hebben. Maar deze aanpassingen zijn al wel succesvol gebleken.

Niet alleen kreeg ik een hoop meer likes vorige week, de interactiviteit op de pagina werd sterk vergroot. Iets wat voor een Facebook pagina erg belangrijk is. Bovendien ziet de pagina er gewoon een stuk ‘frisser’ en ‘beter’ uit. Toch? Een fijne frisse start van het nieuwe jaar ?.

Deze post is origineel geplaatst (in het engels) op State of Search.

Bas van den Beld
Search en Social Strategist, internationaal spreker en trainer bij State of Digital

Bas van den Beld is een Online Marketing Strategist, trainer en veelgevraagd spreker. Bas wordt wereldwijd beschouwd als een expert en influencer op het gebied van Internet Marketing, Social Marketing en Search Marketing. Bas is de oprichter van Stateofdigital.com, het voormalige Stateofsearch.com, wat als beste Europese blog op het gebied van Search werd uitverkozen in 2012. Bas is tweemalig winnaar van de Speaker Medaillon als beste spreker op de International Search Summit, werd gekozen als beste spreker in Karaj, Iran en gekozen als enige buitenlander in de UK Top Influential Marketers lijst. Bas adviseert diverse type bedrijven, van startup tot Fortune 500, in de mogelijkheden van Internet Marketing en helpt organisaties in hun online business strategieen en connect ze met de juiste personen. Bas verzorgt trainingen op het gebied van Search Engine Marketing, Social Media in de organisatie, alsmede Social Marketing en Influence Marketing.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Peter Minkjan

    Goed stuk met een aantal handige praktische tips. Een kleine aanvulling op Verandering 5: de foto’s worden inderdaad automatisch geresized naar 97*68 pixels. De ‘perfecte size’ is om images van 970*680 pixels te uploaden. Het grote voordeel is dan dat als je er op drukt ze in de originele size worden vertoond. Daarnaast kun je in de beschrijving ook een call-to-action en link plaatsen naar jouw website.


    10 januari 2012 om 09:15
    Ralph

    Er zitten goede tips bij alleen bij het “about” zou ik het anders aanpassen.

    Het is namelijk de enige plek op je Facebook pagina waar je direct kunt linken naar een website. Zet daar dus je link of gebruik een bit.ly link om dit ook daadwerkelijk te tracken.


    11 januari 2012 om 01:08
    chris van marion

    Zo hoort het. Regelmatig updaten en actueel houden. Eigenlijk net als je website.

    Mooie aanpassingen!


    11 januari 2012 om 07:38
    BasvdBeld

    Goede toevoegingen Peter en Ralph, ik ga die link snel zetten 🙂


    11 januari 2012 om 07:47

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!