Drie social media marketing trucs die ik niet meer wil zien in 2012

Drie social media marketing trucs die ik niet meer wil zien in 2012

Dat 2012 maar een succesvol social media marketingjaar moge worden! Want, 2012 gaat het jaar worden waarin wij het doodnormaal gaan vinden dat social media onderdeel is van de marketingmix. Sterker nog - dit is een waarschuwing -  de irritatiefactor is bij een hoop mensen al toegeslagen en dat fenomeen zal alleen nog maar meer wijdverbreid worden. Tijdens de laatste Online Tuesday heb ik al gewaarschuwd voor drie zorgeliijke ontwikkeling in social media. Gelieve deze social media marketing trucs in 2012 niet meer toe te passen, lieve marketeer m/v…

Foto: Some rights reserved by Cayusa

Wat niet te doen in social media marketing in 2012

1. Influencer marketing

Influencer marketing bestaat niet. Focus dus niet teveel op het bereiken van influencers met een grote Kloutzak, maar zorg voor goede content op de juiste plaatsen. Mochten deze plaatsen gefrequenteerd worden door influencers, dan zullen ze vanzelf met je content/product aan de haal gaan. Of niet, maar dat hadden ze anders ook niet gedaan. Een hippe Essent-stroomdinges sturen aan een ‘influencer’ met een Nuon-aansluiting heeft niet zoveel zin (of wel, Jan-Willem Alphenaar?).

2. Retweet en winacties

Gadverdarrie. De ene ‘RT en win een ...’ volgde de ander op in hoog tempo. Meestal om Facebook-likes te verzamelen, kun je nagaan. Dus de manier om Facebook-likes te verzamelen is door een bericht te retweeten… Jaja. Enfin, het is ongelooflijk ergerlijk, vooral voor mensen die veel mensen volgen - de influencers dus ;-). Die zien de godganse dag RT’s voor dezelfde actie voorbijkomen. Kappen nou!

3. Win een iPad2! (of een Galaxy Tab, Xbox 360, etc.)

Win een iPad! Win een iPad2! De halve marketingindustrie in Nederland heeft gratis reclame lopen maken voor de iPad. Serieus, alsof er niets beters te winnen valt. Ik vraag me zo langzamerhand af of niet heel Nederland al met een gewonnen of gekregen tablet voor zijn snufferd zit. Paypal maakte het erg bont: RT en win een iPad! De conversie is hoog mensen, het zal wel. Laten we het in 2012 hebben over retentie en relevantie, niet over platte conversie. Dan ga je maar bij Zalando of Groupon werken, de twee vervelendste merken van 2011…(Voor de duidelijkheid, ik heb inmiddels een Xbox en een iPad2. Maar als Samsung mij als een influencer ziet en mij een Tab 10.1 ‘gunt’, dan ben ik omkoopbaar).

Dat is MIJN top 3 van social media marketingergernissen van 2011. Met alle plezier hoor ik jullie ergernissen, of succesverhalen van je coole RT en win een iPad-actie!


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 33 reacties op dit artikel

  • Zoals het al het goede begint dit bij jezelf, delete dus je Klout profiel en je bent persoonlijk in ieder geval van het "gezeur" af!

    geplaatst op
  • Beste Remco waaruit blijkt dat de irritatiefactor bij veel mensen is bereikt en dat het niet alleen jouw irritatiefactor is die wordt bereikt?

    geplaatst op
  • Gun mensen hun gratis iPad! Dat het niet jouw ding is, prima.. Maar ga niet een beetje populistische taal uitslaan..

    geplaatst op
  • "Gun die mensen hun iPad", dat klinkt toch heel veel als die telemarketeers die mij bellen en zeggen dat hun belletje eigenlijk een gunst aan mij is, Robert. (Ja, ik sta bij het belmeniet.)

    Retweet en Win was al passé na de Flip Mino actie van Alexander.

    U gaat mij hier natuurlijk vertellen dat het allemaal nog steeds wel heel goed converteert. Het zal best, maar je gaat toch steeds een beetje dood van binnen.

    geplaatst op
  • Bij mij is de irritatiegrens nog niet bereikt, maar ik herken wel je punt dat er een overdaad is aan dit soort acties. De 'RT en win' en 'win een iPad2' acties vliegen je om de oren. Wat ik me vooral afvraag is hoe effectief ze zijn. Mensen die je RT'en of gaan volgen, louter om kans te maken op een prijs zijn geen fans. De vervolginteractie is waarschijnlijk gering. Wat heb je aan veel RT's / fans als niemand vervolgens de interactie met je merk aan wil gaan?

    geplaatst op
  • Remco, mag ik dan jou iPad? RT me ff want bij Klout 67 krijg ik ook een laptop! :P

    geplaatst op
  • Ik snap dat er veel irritaties zijn en vind het ook goed dat duidelijk wordt gemaakt dat deze bestaan, maar ik vind het met n=1 nogal een dun artikel. Irritatie twee gaat over retweet- en winacties, irritatie drie gaat over een veelgebruikte prijs bij winacties. Punt vier had een iPod kunnen zijn, punt 5 een Kindle etc?

    Ik vraag me af hoe je twee weken geleden nog een event kan organiseren met uitgerekend de naam "influence the influencers" (http://www.meetup.com/Social-Media-Club-Amsterdam/events/38065762/) en je nu zegt dat influencer marketing niet eens bestaat?

    geplaatst op
  • @Hidde:

    Het gaat mij overigens niet per se om de tool Klout, maar om de overdreven waarde die sommige marketeers hechten aan Klout-scores.

    @Bob: ik praat weleens met mensen. Kan ik je van harte aanraden ;-)

    @Robert: een eigen mening hebben, staat dat gelijk aan populistische taal uitslaan? Ik heb uberhaupt een mening en ik durf daar voor uit te komen.

    @Gyurka: Dat heb je prachtig verwoord kerel!

    @Marco Dekkers: die vraag stelde ik ook al eens aan de marketingdirecteur van Paypal. Volgens hem vallen er later altijd mensen af, maar als je content maar goed is en er blijvend wat gebeurt dan heeft het wel degelijk nut. Daar geloof ik ook wel in, maar het voelt toch een beetje als online daten: betalen voor seks is feitelijk wat je doet.

    @Thomas Marzano: Neuj!!

    @Lieke: Wie zegt dat het N=1? Behalve Bob dan...

    Je hebt een punt over punten, eerlijk gezegd zijn het er twee met een 2a en een 2b, maar dat staat zo stom in een presentatie en (later pas) een blog.

    Dat Social Media Club Amsterdam over influencer marketing ging, is logisch. Wij volgen de trends op social media gebied, dus dan is het goed om erover te discussieren. Daar bieden wij een platform voor. Er was dus ook veel discussie en ik heb tijdens die avond genoeg kritiek geuit danwel scherpe vragen gesteld over dit fenomeen. Ik gun anderen best die business, maar dat wil niet zeggen da ik daar een mening over heb!

    geplaatst op
  • Een mening=geen mening #stopdetijd

    geplaatst op
  • [Ironie aan] Hoe kan het dat @RemcoJanssenCom volgens die screenshot een influencer van mij is!?
    Volgens die screenshot heb ik namelijk potdorie een hogere Klout-score !!11!! [/ironie uit]

    geplaatst op
  • Ik vind het geen gezonde ontwikkeling en begrijp me verder ook niet verkeerd, ik vind het goed dat je het aan de kaak stelt. Ik vind echter dat er wel meer daad bij woord kan worden gevoegd. Ik hoor iedereen over klouzakken maar ondertussen geilen de meesten wel op hun eigen score. Ik las dit artikel van@rdempsey en gaf mij het zetje bij de gezonde scepsis over de dienst die ik sowieso al had --> opt out!

    geplaatst op
  • Oké, even serieus: laten we niet vergeten dat de inner circle van Paarse Broeken zo'n beetje de enige mensen op deze aardklout zijn die zich bezighouden met Klout-scores. De rest van de wereld interesseert het geen ene klout. Kortom: die ergeren zich er niet aan. Weten zij veel dat ze mailtjes van bedrijven krijgen omdat ze toevallig hoog scoren in Klout. Ze hebben dan zelf de keuze: ga ik die commerciële lui helpen (en heb ik er zelf wat aan?) of poeier ik ze af? That's all folks. En een iPad willen ze vaak ook best wel winnen. Een retweet is zo verstuurd. Hooguit gaat de lol er na verloop van tijd vanaf en zal de marketing-kloutzak merken dat zijn retweet-en-win-acties steeds minder effectief worden. Dan verzint hij wel weer wat anders.

    geplaatst op
  • Jaja. Enfin, het is ongelooflijk ergerlijk, vooral voor mensen die veel mensen volgen - de influencers dus ;-).

    **
    volgers zijn geen influencers flapdrol, doe niet zo ontzettend tof, influencers kijken niet naar de meute, volgen dus niet 10.000 mensen zoals je zelf doet

    **
    …(Voor de duidelijkheid, ik heb inmiddels een Xbox en een iPad2. Maar als Samsung mij als een influencer ziet en mij een Tab 10.1 ‘gunt’, dan ben ik omkoopbaar).

    je bent niet alleen een volger, maar je bent ook nog eens hypocriet, wat een slecht verhaal weet jij hier op te hangen

    geplaatst op
  • Mwoa. Lijken mij allemaal irritaties waarbij je de oplossing zelf voorhanden hebt. Ik volg om en nabij de 250 mensen op Twitter, maar zie zelden veel RT acties in mijn timeline. De ontvolgknop werkt vrij simpel volgens mij.

    Voor bedrijven is het nagenoeg de enige mogelijkheid om uberhaupt wat met social media te kunnen doen, buiten webcare om. Informeren en betrekken. En bedrijven volgen doe je dan volgens mij weer om geinformeerd te worden of mee te doen met acties?

    geplaatst op
  • Ach, het is toch een leuke blog. Poogt alleen maar mensen te inspireren niet altijd maar voor een standaard actie te gaan en dicht bij je eigen merk te blijven qua hoe je mensen verleid. Prima boodschap aan het begin van het jaar!

    geplaatst op
  • Wat ik het afgelopen jaar het ergste vond, waren die postings van mensen die denken dat ze weten wat wel of niet werkt. Ze kennen zichzelf blijkbaar een soort guru status aan die nergens op gebaseerd is. Zo van; ik weet het beter dan anderen. Waarschijnlijk om zichzelf onder de aandacht van potentiele klanten te brengen. Anderen begrijpen het namelijk niiet. De auteur van de posting natuurlijk wel; die heeft alle wijsheid in pacht.

    Remco Janssen... wie heeft daar ooit van gehoord? Wat voor halfgod is dit, die zo oordeelt over anderen? Gelijk aan een profeet had hij ons tijdens online tueday al gewaarschuwd!! Met z'n handboek social marketing voor dummies predikt hij via marketingfacts. En maar hopen dat de online marketing zieltjes zich bekeren tot het grootse orakel.

    geplaatst op
  • Nice! Mee eens! Jouw nummer 2 is voor mij overigens nummer 1.

    geplaatst op
  • De auteur heeft in elk geval een punt. Het mag nooit een wedstrijd worden om 'fans' of 'likes' te verzamelen. Dit zie je (te) vaak bij de reclamebureaus, die een kortlopende campagne op social media lanceren. Goede content en langlopende relaties: daar gaat het om.

    geplaatst op
  • @Peter, dat is de uitdaging aan de aanbod zijde, reclamebureaus e.d. zijn gewend om bereik te leveren, wat deze fans of aangetrokken personen verder teweeg brengen, wordt niet aan de kaak gesteld (vraag zijde).

    geplaatst op
  • Opvallende reacties die loskomen. Dat je je niet kunt vinden in de mening, is natuurlijk heel goed mogelijk. Maar om dan op persoonlijke titel te commentariseren vind ik minder netjes. Persoonlijk kan ik me goed in de stof van @remcojanssen vinden en denk ik dat door de opmars van sociale media dit op korte termijn voor meerderen herkenbaar zal worden.

    geplaatst op
  • Opvallende reacties die loskomen. Dat je je niet kunt vinden in de mening, is natuurlijk heel goed mogelijk. Maar om dan op persoonlijke titel te commentariseren vind ik minder netjes. Persoonlijk kan ik me goed in de stof van @remcojanssen vinden en denk ik dat door de opmars van sociale media dit op korte termijn voor meerderen herkenbaar zal worden.

    geplaatst op
  • <tom cruise> Shoiw me the data </tom cruise>

    P.s. wel eens - 1 ben ik niet zo zat - is alleen PR old Skool, maar in principe niks mis mee, maar 2 & 3 wel.
    Irritatiemarketing waarvan ik niet GELOOF dat het werkt.
    Maar laat maar data zien, want meningen zijn er genoeg.... als je geen data hebt wat het onderbouwt dat het niet goed (genoeg) werkt - dan zal het pas er mee zijn afgelopen.

    geplaatst op
  • Gelijk heeft @koningwoning wel een beetje: zodra iets irritant begint te worden voor de early adopters, kan het nog gerust een jaar mee. Of langer. Denk aan: wasmiddelenreclames. Of spam.

    geplaatst op
  • Is dit ook een retweet mezelf again bericht? Op OT en op M! ?

    geplaatst op
  • @koningwoning: dat is nu juist het hele probleem, het converteert voorlopig nog als een dolle - die feedback kreeg ik althans terug. Ik zeg voorlopig, want RT-fatique ligt op de loer. Men blijft folders in de bus proppen, schreeuwerige teksten maken, stommem Carglass repareert-jingles maken, enzovoorts enzovoorts. WE vinden het allemaal irritant maar de bedrijven blijven er geld mee verdienen - bij Carglass staat de telefoon roogloeiend na elk spotje. Het schijnt dat ze bij het callcentre aftellen bij elke uiting...

    Arjan, Gianluigi, Peter, Nan en Bart: bedankt voor de steun. Dat er mensen zijn zoals Phillippe en Frank die mij als een halfgod beschouwen, daar ben ik dankbaar voor. Dat houdt mij scherp en gemotiveerd om nog vele van dit soort posts te maken. Omdat ik godbetert recht heb op een eigen mening, en ik niet zal schromen deze onder stoelen of banken te steken omdat een paar reaguurders menen het op de man te moeten spelen.

    Ik zal jullie een geheim verklappen, Phillippe en Frank. Mede dankzij interessante en uitgesproken content zoals deze blog heb ik een succesvol freelance bestaan kunnen opbouwen, midden in crisistijd. Ik zie mijzelf helemaal niet als een guru, noch als een expert. Ik heb genoeg zelfspot om te weten dat het er soms best een beetje op lijkt... *gurupet opzet* ;-)

    Dat er vervolgens van die types zijn die menen mij op vuige en halfanonieme wijze met argumenten ad hominem onderuit te halen, zie ik alleen maar als een bevestiging dat ik op de goede weg zit! Bedankt voor alle negativiteit, haters en trollen! Jullie zijn mijn ware inspiratiebron!

    geplaatst op
  • "schromen noch deze" #stopdetijd

    @jeroenmirck: helaas wel dude, helaas wel...

    @filiate: Dat is toch niet erg, jij hebt de presentatie evenals 250 anderen, maar hier klikken 30.000 mensen door volgens de teller, helaas zal daar enige overlap inzitten.

    Overigens, jezelf retweeten werkt, dat is al drie jaar geleden bewezen door Guy Kawasaki!

    geplaatst op
  • Volgens mij doet dit blog het best goed. Sociale media moet je gebruiken om een gesprek te initieren en dat is precies wat hier gebeurd gezien het aantal reacties.

    Irritatie is subjectief, maar je hebt een goed punt als je zegt dat de RT acties wel een beetje passe zijn en straks vanzelf dood bloeden. Nieuwe acties komen vanzelf en nieuwe irritaties dus ook ;)

    Het belangrijkste is dat je als bedrijf of persoon een goede indruk achter laat en boeiende content deelt. Hierdoor krijg je vanzelf veel volgers die ook blijven. En vergeet niet dat als je wel tweet maar niemand volgt, creeer je geen gesprek maar ben je alleen een toeter.

    Mijn persoonlijke irritatie op social media gebied; Ondernemers die klagen over het werk dat ze doen en vervolgens verbaasd staan als klanten weglopen of niet eens komen.

    Fijne dag allemaal en maak een succes van 2012!!

    geplaatst op
  • Herhaling, herhaling, herhaling. Je hebt gelijk Remco. Het is een goed artikel wat zeker voor een groter publiek dan alleen OT beschikbaar moest komen. Vond je wijze van presentatie daar ook heel ludiek, Guru Remco :)

    geplaatst op
  • Het zijn alle drie idd social media-acties waar ik me aan stoor maar je gaat voorbij aan de effectiviteit van deze acties. Vraag maar eens aan partijen als Landal (om een voorbeeld te noemen). Geloof dat ze bij Whizpr het ook niet helemaal met je eens zijn remco ;-)

    geplaatst op
  • Die Summify tweets zie ik liever ook niet meer. Jullie?

    geplaatst op
  • Grappige discussie alhier. Ik geloof dat er geen conclusies zullen worden getrokken totdat deze op data gebaseerd zijn - zoals @koningwoning terecht opmerkt. Ik snap het probleem van het artikel dan ook niet zo.

    Het kan heel goed dat de schrijver hier zich aan stoort, ik merk de bovenstaande top 3 amper meer op, dus mijzelf ergeren? Nee. Maar het gevolg dat de impact verdwijnt omdat wij marketeers alles tot in den treure blijven inzetten tot het "echt niet meer werkt", lijkt mij wel logisch. Zie TV reclame: veel minder mensen kijken reclames, maar prijzen stijgen. Retargeting? Het werkt. Maar wat kan het toch ergerlijk zijn (toch Zalando?). Mooie keynote van Gary Vaynerchuk over o.a. retentie, ergernis, de creativiteit maar ook het fanatisme in de (online) marketing wereld (als je een uurtje over hebt).

    geplaatst op
  • Haat is het nieuwe liefde volgens mijn favoriet rotterdamse muzikant : ) 2012 wordt sowieso het jaar van innovatieve offline mediums geschikt voor social media interactie/implementatie. Ik hoop dat mediabureaus diens ogen open doen en meer buiten de deur kijken voor manieren van gewenste!' sponsoringen. Wij gaan in elk geval door met het relevant maken van SM voor collectieve publieken. Q-band.com: Common ground is everywhere

    geplaatst op
  • Ik ben het wel met Remco eens. Ik vind het een beetje zielig overkomen. Vrienden kopen kan iedereen. Als ik Ipads ga uitdelen op straat heb ik ook zo een hoop "vrienden". Het lijkt allemaal indrukwekkend, zoveel duizend nieuwe followers, zoveel retweets....ik acht de echte Marketingwaarde echter nihil.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.