Top Names: iPhoneclub 5 jaar “Je kunt dit alleen goed doen als je het zelf heel erg leuk vindt”
“Het zelf heel erg leuk vinden.” Dat antwoordt Gonny van der Zwaag op de vraag wat het geheim van het succes van de iPhoneclub is. Zo simpel is het. “Je kunt dit alleen goed doen als je er grote passie bij voelt.” In 5 jaar groeide de iPhoneclub uit tot een site waar dagelijks maar liefst 100.000 mensen hun behoefte aan iPhonenieuws komen bevredigen. Gonny van der Zwaag en Jean-Paul Horn zijn de stuwende krachten achter het succes. Ze vertellen erover in Top Names van Fast Moving Targets (zie ook deze eerdere blog van Mark de Bruin).
16.000 berichten
Meer dan 15 stukken per dag worden er op de iPhoneclub geschreven. Inmiddels staat de teller op 16.000 berichten over de iPhone. Regelmaat is cruciaal voor een site als de iPhoneclub. Hoe houden ze dat vol? Gewoon doorgaan. In de vakantie wordt gewoon doorgewerkt. Jean-Paul: “Het eerste wat we doen op vakantie is wifi regelen. Er moet internet zijn want er moet gewoon nieuws op de site.”
De iPhoneclub is een voorbeeld van de kracht van internet. Ze konden simpel met een blog beginnen zonder grote investeringen en gestaag uitgroeien tot het bedrijf dat het nu is, met naast de iPhoneclub de iPadclub en Planet Android. Is de formule dupliceerbaar? Nee, niet zomaar. “Wij moeten passie hebben, maar het publiek moet dat ook hebben”, zegt Jean-Paul. Dat geldt bij Nokia veel minder dan bij Apple-producten.
Inhoud en commercie
Schrijvend over een product kan de grens tussen inhoud en commercie schimmig worden. Maar dat speelt niet bij de iPhoneclub, zeggen Horn en Van der Zwaag. Ze hebben geen relatie met Apple, Apple antwoordt immers nooit op vragen. Maar de belangen van de adverteerders dan? Ook daar is geen spanning, zeggen de twee. Gonny doet de inhoud, Jean-Paul de zaken. “Wij kunnen onszelf prima in de spiegel bekijken. Daar gaat het om. En je publiek straft je af als dit niet goed doet.”
Het belangrijkst verdienmodel van de iPhoneclub is display-advertenties. Ook wordt geld binnengehaald met affiliates, sponsoring (KNP en iCulture Weekly) en begon men recent met een eigen reparatiedienst. Het spectrum aan verdienmodellen wordt onderzocht. Zo gaan ePubs volgen. En een eigen provider?, vraagt kijker @dagenvan. Het staat niet op de planning. Jean-Paul: “Maar nu je het zegt … het intrigeert me wel.”
iCulture is de nieuwe naam
Belangrijk voor de iPhoneclub is de community. Het publiek roert zich in de comments, komt met tips en nekt mee. “Wij hebben een geweldig publiek en een geweldig forum. Daar ben ik dankbaar voor”, zegt Jean-Paul.
De iPhone en de iPad hebben tegenwoordig steeds meer dezelfde apps. Dat is één van de redenen waarom iPhoneclub en iPadclub binnenkort worden samengevoegd tot iCulture, je kent de naam al van de iCulture Weekly, het programma dat iPhoneclub en Fast Moving Targets samen maken. De twee zijn nog lang niet klaar met het onderwerp. Wanneer ze dat wel zijn? Daar wil Jean-Paul niet veel over zeggen.
Deze aflevering samenvatten is één ding, maar jullie moeten even kijken! Een geanimeerd gesprek met mensen met een mooie passie.
5 jaar knallen en hoog aan de top, van harte gefeliciteerd met deze topprestatie!
Congrats! Ik geniet er dagelijks van!