Kerstdrukte míjden dankzij social data
Nu dagen rap korter worden, de kerstbomen weer uit de berging zijn gehaald en temperatuur verder blijft dalen, begint voor veel mensen de échte ellende: kerstinkopen doen. Gezellig met z’n allen op elkaar gedrukt vechten bij de Bijenkorf om de beste kerstdeals. Om deze mensen te helpen de kerst door te komen, heeft THEY een webapp ontwikkeld: Avoid The Shopping Crowds.
Gebruik van social data
Het principe van Avoid The Shopping Crowds simpel: op basis van social media check-ins, foto uploads en locatiegebaseerde tweets laat de webapp weten of het een goed plan is naar één van de Amsterdamse winkelgebieden te gaan. Hoewel misschien een aantal open deuren worden ingetrapt – winkelen op zaterdag in de Kalverstraat wordt afgeraden – laat het concept wel op een toffe manier zien wat je allemaal nog meer kunt doen met social data. Weer eens wat anders dan de virtuele mayorships op FourSquare.
De insteek van de webapp doet in eerste instantie denken aan een positievere variant van Please Rob Me: een veel in de media besproken concept om mensen bang te maken dat je vooral niét moet laten weten dat je niet thuis bent. Bangmakerij of niet, zolang we allemaal blijven inchecken, tweeten en foto’s uploaden, is er voorlopig genoeg data voor handen om dit soort concepten te ontwikkelen.
Anti-social media
Avoid The Shopping Crowds moet de eerste variant zijn in een serie van antisocial media concepten. Naast shopping kunnen we namelijk binnenkort ook Avoid The Museum Crowds, Avoid The Ski Crowds en Avoid The Beach Crowds verwachten. Handig om ook van de zomer te zien waar je je het beste met je handdoek kunt neervlijen.
Ben erg gecharmeerd van het idee. Data heeft de toekomst. Gedrag (op social media bijvoorbeeld) analyseren is erg waardevol. Als je kijkt naar SNTMNT bestaan er zelfs bedrijven puur op die data. Mbt Avoid Shopping Crowds kan ik alleen nog even niet opmaken waar de data vandaan gehaald wordt.
Je zou trouwens ook kunnen zeggen, als het ergens HEEL erg druk is door koopjes heeft niemand tijd om te twitteren of in te checken en kan het juist heel erg druk zijn als je daar aankomt. Sowieso is druk relatief. Ben benieuwd hoe ze daar mee omgaan.
Leuke ontwikkeling!