Online solliciteren doe je zo

30 november 2011, 07:30

Onlangs hadden wij bij onze organisatie een vacature opengesteld voor de functie van community manager. Voor mij als “vragende partij” heel interessant om eens mee te maken hoe dit gaat, en hoeveel online hobbels er nog te nemen zijn voor zowel organisatie als sollicitant. Hoe belangrijk is personal branding en social recruiting?

Er is gelukkig krapte op de arbeidsmarkt én het is natuurlijk een erg leuke baan, want er kwamen 58 CV’s binnen. Daar zat een aantal interessante reacties bij! Voor een dergelijke functie wil je dat alleen échte online duizendpoten solliciteren. Je verwacht dan dat iedereen z’n linkedin profiel volledig op orde heeft, dus: titel, summary, link naar twitter erin, recommendations, up to date experience, etc. Helaas niet! Een sollicitante die op gesprek kwam vertelde dat ze liever niet teveel deelde via Linkedin, ze wilde geen privégegevens op internet zetten.

Twitter

Twitter dan. Niet iedereen hoeft per se op twitter te zitten, maar als je erop zit, zorg dan dat je een goeie bio hebt en foto. En als je twittert, dat het niet alleen LOL RT’s zijn.. Een andere sollicitant had geen bio, en toen ik haar daarop attendeerde vulde ze die snel in. Vervolgens had ze geen foto op haar Linkedin staan…volgende!

Online solliciteren doe je zo

Eén sollicitant sprong eruit. Zij had geen sollicitatiebrief geschreven, maar een aparte Facebookpagina gemaakt waarin ze zichzelf voorstelde, in verschillende updates vertelde waarom ze solliciteerde en direct een link naar haar Linkedin profiel had geplaatst. Voor ons hét voorbeeld van iemand die het snapt!

Een andere sollicitant stuurde ons een kort punten CV met verdere verwijzing naar de volledige versie op Linkedin, en verder een lijstje van waar hij online te vinden was op social media, blogs, fotosites ed. Handig en je kunt gelijk zien hoe actief iemand werkelijk is.

De gesprekken

In de gesprekken hadden we 2 soorten kandidaten: de net afgestudeerden en digital natives, die in hun online aanwezigheid lieten merken de juiste toonzetting en instelling te hebben, maar bij doorvragen weinig idee hadden over een meer strategische visie op social media. De meer ervaren kandidaten hadden dat weer wel, maar konden vaak weinig concreets laten zien van deze visie. Deze tweedeling vond ik echt opvallend!

Van offline naar online recruiting

De afdeling Human Resources vond het juist vervelend dat die ene kandidaat een kort punten CV had toegevoegd met een verdere verwijzing naar LinkedIn, terwijl die er bij ons juist uitsprong. Bij navraag bleek dat de recruiters van onze organisatie LinkedIn als aanvullende info beschouwen, terwijl ik een goed Linkedin-profiel een selectiecriterium vind bij een sollicitatie voor een communicatiefunctie. Ook wordt er vanuit HR niet actief geworven via LinkedIn en Twitter. Daar valt nog heel wat te winnen dus, zeker omdat het veel geld en tijd kan schelen als je je eigen netwerk inzet. Een half jaar geleden heb ik voor een andere functie binnen 4 uur een geschikte kandidaat geworven, alleen via mijn eigen tweets.

Kandidaten die menen een online communicatiefunctie te kunnen vervullen moeten wat mij betreft hun online aanwezigheid écht wel op orde hebben. De meeste aangedikte cv’s over social media en community management blijken flinterdun als je even online checkt. Maar ook de gemiddelde (met nadruk op gemiddeld!) recruiter denkt volgens mij nog in papieren CV’s en vacaturesites.

Mocht je nou meer willen weten over online branding en social recruitment, kom dan op 20 december naar de Social Mediaclub Den Haag, met @AaltjeVincent (auteur ‘Werk vinden met Social Media’) en @JeroenKneppers (directeur Netwerven).

Wij hebben intussen afrondende gesprekken met goede kandidaten!

Meer lezen?

Tanja Jans
Online strateeg bij Freelance

Online communicatiestrateeg en social mediamanager. Spreker, dagvoorzitter en trainer. Oprichter Social Media Club Den Haag.

Categorie
Tags

5 Reacties

    TwistedE

    Goed artikel en een leuke functie, handig om te weten hoe er aan de overkant van de tafel gedacht wordt. Natuurlijk is het per organisatie afhankelijk wat voor soort sollicitatie het meest gewaardeerd word. Ik kan me voorstellen dat zo’n kort punten C.V. niet gewaardeerd word door een duizendpotige recruiter met een overvolle (offline) agenda. Ik ben trouwens wel benieuwd naar jou mening over een sollicitant met een afgeschermde account op Twitter!


    30 november 2011 om 07:46
    tanjajans

    Dank voor je reactie Sevda!

    Uiteraard is voor een dergelijke functie het veel belangrijker dat je een goed LI profiel hebt dan voor bijvoorbeeld een verpleegkundige. Maar ik vind wel dat geen enkele communicatieprofessional nog weg kan komen met een half of niet ingevuld LI profiel. Kom op, dit is wel je vak!

    En ook recruiters kunnen veel meer uit hun netwerk halen door actief online te werven en hun netwerk te onderhouden. Vooral als je ziet wat ik al zelf voor elkaar krijg zonder dat ik recruiter ben.

    Afgeschermd twitterprofiel: waarom twitter je dan? Neem dan FB. Twitter vind ik meer een broadcast en profileringsmedium. Maar het kan wel, als je tenminste geen communicatieprofessional bent, dan vind ik het dom.


    30 november 2011 om 08:53
    Natascha Roukema

    Boeiend om te lezen, Tjans. Vooral die tweedeling in kandidaten herken ik. De meer ervaren professionals zullen nu snel concreet aan de slag moeten gaan, wilen ze de on line boot niet missen.


    30 november 2011 om 09:54
    Melvin Wongsodikromo

    Erg interessant en boeiend! Ik ga gelijk een aantal zaken aanpassen! Bedankt!


    30 november 2011 om 11:22
    tanjajans

    Hoi Auke, leuk blog hoor! Ik zou dat wel leuk vinden. Andere sollicitanten voor onze functie hadden ook zoiets en dat vind ik zelf positief, lekker ondernemend.


    1 december 2011 om 08:47

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!