• Usability & design
    wordt gesponsord door

Nieuwe website voor Marketingfacts!

Nieuwe website voor Marketingfacts!

Goed nieuws! Samen met het full service internetbureau Mangrove uit Rotterdam zijn we begonnen aan de ontwikkeling van een nieuwe website voor Marketingfacts.nl. We lopen al enige tijd tegen de beperkingen van de huidige website aan, en zijn dus enorm enthousiast dat we hier verandering in gaan aanbrengen. De laatste redesign van de huidige site dateert van december 2009. Inmiddels is er veel veranderd. De social sharing knoppen om het nieuws te delen kende hun opkomst, Expression Engine kreeg een grote update naar versie 2.x en het aantal mobile devices is enorm toegenomen (zien we ook in het verkeer). Maar vooral willen we de kennis over online marketing op een betere manier ontsluiten, met meer relevantie, meer statistieken en een betere zichtbaarheid van de expertbloggers. Eén ding is zeker, met de nieuwe site maken we weer een flinke sprong vooruit!

Historie
Vanaf 2006 hebben we met Onstuimig met veel plezier gewerkt aan verschillende versies van Marketingfacts.nl (wat in het begin nog Mediafacts heette). Door een vernieuwde focus van Onstuimig, gericht op online strategie en effectief design, hebben we de doorontwikkeling van de website en techniek na de laatste redesign in eigen beheer genomen. Een terugblik door Ralph Bom en Laurens van Klaveren, oprichters van Onstuimig:

“In 2006 was het ‘zolderkamerblog’ Mediafacts van Marco toe aan de volgende stap: Met een netwerk van fanatieke bloggers hét open platform voor interactieve marketing in Nederland worden. We startten met het ontwerpen van het huidige M!-logo, deden een redesign en migreerden de site naar ExpressionEngine.

We werkten door de jaren heen aan drie generaties Marketingfacts.nl. Het groeiende succes, de vele enthousiastelingen en de vrijheid om nieuwe ideeën vrijwel direct te kunnen testen maakten het voor ons tot een inspirerende proeftuin vol leuke samenwerkingen.

Ondertussen ligt bij Onstuimig de focus vooral op online strategie en effectief design. Daarom hebben we na design en bouw van de huidige versie van de site het technisch beheer overgedragen aan Marketingfacts zelf. Nu er opnieuw een flinke stap gemaakt gaat worden, vinden we de keus om een full-service bureau in te schakelen dan ook verstandig.

We wensen Mangrove daarom veel succes en plezier in het voortzetten van onze taak!”

De nieuwe site
Het doorontwikkelen van Marketingfacts in eigen beheer bleek een grote uitdaging. Toen we in gesprek kwamen met Ruben Bos van Mangrove, tevens blogger op M!, merkten we al snel dat er zoveel meer mogelijk is met de site van Marketingfacts.  Nadat we onze visie op de toekomst van Marketingfacts hebben gegeven, kwam Ruben al met een aantal ideeën en voorbeelden van ‘hoe het ook kan’. Voorbeelden van een ander soort website, met veel meer functionaliteit en meer overzicht van alle kennis die we ter beschikking stellen. Ruben gooide een balletje op bij de andere collega’s van Mangrove en zij zien een grote uitdaging in het project. Roel Schiefelbusch, partner en verantwoordelijk voor business development & (web) marketing bij Mangrove:

“Ook bij Mangrove zijn we trouwe lezers van Marketingfacts, maar ergens begonnen onze handen te jeuken. De kwaliteitsartikelen komen binnen het huidige ontwerp niet goed uit de verf en qua techniek begon het platform achter te lopen. Het roer moest om en wat is er nou leuker dan bij te dragen aan een online platform dat behoort tot je dagelijkse kost?”

Brainstorm sessie
Mangrove werkt aan de hand van de SCRUM methode (waar we nog een blog over zullen schrijven). Bij deze projectmethode wordt op voorhand geen functioneel en technisch ontwerp meer gemaakt. Maar natuurlijk moet er wel een duidelijk beeld worden gevormd van de ideeën die wij bij een nieuwe site hebben. Daarom zijn we gestart met een brainstorm in de “topless room” van Mangrove. Dat is een ruimte waar laptops niet zijn toegestaan en waar je de krijtborden die aan de muur hangen gebruikt.

Tijdens de brainstormsessie hebben we goed gekeken naar de structuur van de website. Het blog staat natuurlijk centraal, maar we bieden ook verschillende services aan zoals M! Jobs, het M! Jaarboek en de M! Academy.

De focus bij de ontwikkeling van de nieuwe site ligt voornamelijk op een drietal onderdelen:

  • Duidelijke zichtbaarheid van de channels op Marketingfacts en de expertbloggers die daarin actief zijn;
  • Relevantie binnen de channels door andere relevante content en statistieken, maar ook trainingen en whitepapers, naar voren te laten komen;
  • Betere performance en een update naar de nieuwste versie van het CMS systeem Expression Engine;

Of zoals ze bij Mangrove zeggen:

“Het doel is van Marketingfacts de fijnst leesbare marketing website van Nederland te maken. Een website die rust, kwaliteit en autoriteit uitstraalt.”

Natuurlijk wordt er ook voldoende aandacht besteed aan de zoekmachine optimalisatie (SEO) en willen we richting een betere site voor mobiele platformen. Ook wordt de site gebouwd op basis van HTML5 en zal met de nieuwe versie van Expression Engine de achterkant veel gebruiksvriendelijker worden.

Blogs
In de aanloop naar de nieuwe site zullen we regelmatig updates geven in verschillende blogposts. Maar we gaan het ook hebben over andere onderwerpen waar we mee te maken krijgen, zoals de projectmethode SCRUM. Hiermee willen we iedereen zo betrokken mogelijk houden bij de ontwikkeling van een nieuwe site.

We hopen dat jullie net zo enthousiast zijn als. Voel je ook vrij om tips aan te dragen of vragen te stellen! Hoe meer input hoe beter. Dat mag hieronder in de comments, maar je kan natuurlijk ook altijd mail: bram@marketingfacts.nl.

Stay tuned, in de eerst volgende blogpost zullen we het concept presenteren!


Delen

0
0


Er zijn 21 reacties op dit artikel

  • Lijkt me een goed moment om hier ook op in te spelen: http://gijs.to/ubk9vm.

    Verder zou ik (als blogger) graag een follow-button voor de schrijver
    onder het artikel zien. Zoals bij TNW: http://gijs.to/rFzXEw

    Verder zou ik overstappen op WordPress ;-)

    geplaatst op
  • Ben vooral erg benieuwd hoe deze voegen van Marketingfacts vorm gaan krijgen. Kan niet wachten om het nieuwe ontwerp te zien :-).

    Maar ik ga er toch wel vanuit dat men optimaliseert door meten ipv meteen een compleet nieuwe website te maken. Dat is nou niet echt een schoolvoorbeeld van wat in veel artikelen gepredikt wordt.

    geplaatst op
  • Goeie tips Gijs, de follow-button lijkt mij ook een topfunctionaliteit. Ik ben erg benieuwd naar de nieuwe interface!

    geplaatst op
  • Ben super benieuwd!

    geplaatst op
  • Jammer dat we de foto niet goed kunnen bekijken van het krijtbord :)

    geplaatst op
  • Top! Zoals ik ook al tegen Bram zei vorige week, een mooie ontwikkeling. Ik ben erg benieuwd naar de uitwerking van deze goede ideeën!

    Nadeel van de huidige hiërarchische structuur is dat een tijdloze how-to soms snel ondersneeuwt. Logisch, want soms is er ineens nieuws en er zijn veel bloggers. Maar sommige artikelen hebben en hoge lange termijn waarde die nu niet goed uit de verf komt. Ik hoop dat het lukt om daar in de nieuwe site op een of andere manier een oplossing voor te vinden.

    En ik neem aan dat de bloggers straks een mailtje krijgen met de grote versie van de foto van dat SCRUM bord? ;-)

    geplaatst op
  • Erg leuk project om aan te mogen werken. We zijn zelf ook benieuwd! ;-)

    geplaatst op
  • Leuke reacties en bruikbare tips! Op Twitter en in de mail reageert iedereen ook erg enthousiast. Het was denk ik nodig ... ;-)

    geplaatst op
  • Waar ik zelf wel benieuwd naar ben: er is nu vraag naar een follow button: leuk. Maar is het b.v. ook interessant om berichten per auteur te krijgen? Ik merk dat ik in mijn RSS reader vaak heel erg scan op de schrijver, is dat iets dat meer mensen doen? En zouden we dat moeten faciliteren? Of ben ik daar een geval apart in (vast wel...)

    Ook zou ik groot voorstander zijn van soort 'karma' systeem. Zoals je in het stuk al schrijft: expert status. Maar laat de lezers dat bepalen, geef de mogelijkheid om +je of -tjes te geven of misschien kan je ook nog iets relateren aan het aantal likes en tweets over een artikel (is dat niet een vorm van een +?) zodat de crowd de kwaliteit van de bloggers bepaald, deels tenminste.

    geplaatst op
  • @Bas: Leuk! Zie zoiets goed werken. Met Webanalisten zijn wij ook steeds meer data van auteurs en posts aan het verzamelen om er op die manier nog relevanter te kunnen zijn. Van mij Karma voor zowel auteur als lid gebruikt worden. Ik zie een dienst zoals Ztickerz van Nico Schoonderwoed hiervoor uitstekend werken.

    Mbt je RSS-optie. Je zou dit door Yahoo Pipes heen kunnen halen om op basis van author content te filteren. Vraag me trouwens ook af waarom Marketingfacts geen WordPress gebruikt. Je hebt in ieder geval standaard auteur RSS ;-).

    geplaatst op
  • Een 'karma' systeem en gepersonaliseerde content / feeds zijn ook zeker onderwerpen die we meenemen. Goed om te horen dat dat ook zaken zijn die bij jullie leven!

    @ Gijs er is ook de intentie om meer met beelden te werken, vooral omdat het er dan allemaal wat flitsender uitziet. Twee vliegen in 1 klap dus ;-)

    geplaatst op
  • Leuke ideeen!

    @mikevhoenselaar/@bvdhaterd RSS feed per blogger hebben we al jaren maar ontsluiting is niet optimaal en daarom weinig bekend. Maar als je bovenin artikel doorklikt op naam van de blogger kom je op profielpage van de blogger uit, met naast kopje "Meest recente berichten van deze blogger" zijn/haar persoonlijke rss-feed.

    geplaatst op
  • @evr Weer wat geleerd. Thanks! Van mij mag de auteur een veel prominentere rol in gaan nemen visueel gezien. Vind de Webanalisten-benadering daarin erg fijn werken.

    Disclaimer: Wij hebben Webanalisten ontwikkeld en is ontworpen door CLEVER°FRANKE. Weet zo even geen ander voorbeeld voor een prominente plek voor auteur.

    geplaatst op
  • Als we dan toch tips geven. Hier heb ik nog wat frustrerende van mij vandaag.
    Bij bewerken profiel-pagina:
    - Niet duidelijk dat wachtwoord altijd ingevuld moet worden
    - Er wordt altijd een veld met nieuw wachtwoord getoond
    - Ik mis echt LinkedIn om toe te voegen
    - Als ik een veld niet goed invul krijg een aparte pagina en is alles weg wat ik ingevuld had

    Ga rustig door met SCRUMen :-)

    geplaatst op
  • Gaaf mensen, ik houd de voortgang in de gaten!

    geplaatst op
  • @Mike: +1 (zeer bizar dat je precies op de zelfde dag, dezelfde frustatie had als ik.)

    geplaatst op
  • Ik had ook graag de optie om reacties te stemmen. Op deze manier kan een reactie zoals hierboven (die trouwens op nog heel veel pagina's staat op marketingfacts.nl verwijderd worden.

    geplaatst op
  • Goed bezig! Ik ben erg benieuwd naar de doelstellingen van de nieuwe website en de ideeen over de nieuwe opzet!

    geplaatst op
  • @MikevHoenselaar & @maurits,
    Jullie zullen niet de enigen zijn. De profiel pagina en het bewerken daarvan zijn duidelijk aan een update toe. Beoordelen van reacties zullen we ons ook over buigen. Thnx!

    geplaatst op
  • Oei oei wat spannend, ben het volledig met de aanleiding en doelstelling van Mangrove eens, én het is een vooraanstaand bureau dat dit zeker waar kan maken! Scrum als projectmethode zal ook goed werken denk ik, ben er nu een tijdje mee bezig en is een geslaagde en vooral effectieve manier!

    Wat ik graag zou zien in de vernieuwde versie is een functie als Mashable Follow, waar ik al eens wat over schreef. Sinds ik dat gebruik en daar kom, zijn mijn bezoekjes effectiever geworden, en heb ik daardoor steeds meer reden om dat als mijn belangrijkste nieuwsbron te gebruiken. Voordeel is ook dat het voor de gebruiker lekker dynamisch is, onderwerpen volgen en ontvolgen wordt een plakje cake.. Verder is het CMS echt aan vervanging toe ja, maar dat komt goed lees ik hier :)

    geplaatst op
  • Bedankt voor al jullie input!

    Grootste uitdaging is om een erg grote site als Marketingfacts, waar toch jaren aan gesleuteld is, te kunnen updaten, sneller te maken en op te ruimen. 'Opnieuw beginnen' is eigenlijk geen optie, veel refactorwerk dus. Sommige wildere ideeën zullen daardoor eerst in de pijplijn blijven, maar we hebben dan wel iets, hopelijk heel moois, staan waarin uitbouwen makkelijker gaat worden. We hebben er zin in!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.