Adwords introduceert dynamische advertenties

28 oktober 2011, 04:03

Vanaf 20 oktober kun je je opgeven om de allernieuwste functie van Adwords te testen. Een functie die er op het eerste gezicht nog niet eens zo slecht uit ziet. Alhoewel misschien niet voor iedereen geschikt, kan deze voor de wat grotere webshops met gekoppelde voorraadsystemen zeker uitkomst bieden.

Deze gastbijdrage is geschreven voor Stefan Wilkens. Stefan is online marketeer bij Keizer Karel Online Marketing.

Volledig automatisch

Met deze nieuwe functie maakt Google automatisch een advertentie zodra er een relevante zoekopdracht plaatsvindt . Google maakt een kop op basis van de zoekopdracht en haalt de content van de meest relevante pagina. Na het aanmaken van de dynamische advertentie zal deze gewoon meedoen aan de veiling. Mocht er voor hetzelfde product al een advertentie zijn gemaakt, dan zal deze voorrang krijgen op de dynamische advertentie.

Altijd actueel

Met de webtechnologie, die ook voor organisch zoeken wordt gebruikt, weet Google precies welke producten op de website worden aangeboden. De kans dat er wordt geadverteerd met producten die niet meer leverbaar zijn, wordt hiermee aanzienlijk kleiner. Bij de grotere webshops met gekoppelde voorraadsystemen komt het nogal eens voor dat de advertenties actief blijven terwijl het product niet meer leverbaar is.

Relevantere advertenties

Een ander voordeel is dat Google de woorden in de advertentie plaatst, waar de gebruiker op zoekt. Hierdoor zal volgens Google de CTR met 5 tot 10 procent stijgen. Ook de conversies stijgen volgens Google navenant mee.

Omdat 16% van alle zoekopdrachten die worden uitgevoerd ook voor Google nieuw zijn, zal een dynamische advertentie nog actueler zijn. Momenteel zit de functie nog in de bèta fase en moet je je vooraf aanmelden om deze te kunnen gebruiken. Aanmelden kan via deze link. Ik ben erg benieuwd naar de resultaten die er mee worden gehaald.

Ik heb mezelf inmiddels aangemeld voor de beta test, ik ben erg benieuwd. Ik verwacht dat de functie het meest geschikt is voor de wat grotere webshops waarbij het aanbod met enige regelmaat wijzigt. Onderdelenshops bijvoorbeeld zouden deze functie erg goed kunnen gebruiken. Ben vooral benieuwd hoe de advertentie er zelf uit ziet en of de teksten nog enigszins lopen. Wat zijn jullie verwachtingen van de nieuwe functie van Adwords?

Onder deze gastblogaccount schrijven auteurs die geen blogger zijn van Marketingfacts. Heb jij een blog die je wilt delen, of wil je graag blogger worden, stuur dan een tweet of mail naar de redactie.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Peter Minkjan

    Ik heb hier vorig jaar december al een beta test mee gedraaid: dit heette toen nog keywordless campaigns. In het kort mijn bevindingen.

    – Er zit redelijk wat volume in deze campagnes.

    – De CTR lag vrij hoog omdat je als je het goed instelt vrijwel altijd een relevante advertentie vertoont.

    – De CPC en kwaliteit van het verkeer was vergelijkbaar met de andere campagnes.

    – Het is een goede keyword discovery tool: het levert goed inzicht in keywords die je nog niet hebt.

    Je kan deze dynamische campagnes het beste inzetten naast je bestaande campagnes en goed converterende keywords verplaatsen naar eigen ‘statische’ campagnes waardoor je meer controle hebt over o.a. biedingen en advertentieteksten (USP’s per product bijvoorbeeld).

    Het kan inderdaad handig zijn voor webshops maar ik denk dat er betere mogelijkheden voor zijn op basis van een XML feed adverteren met een koppeling aan het backend systeem zodat je ook actuele prijzen en levertijden kan communiceren. bGenius, Marin of Kenshoo kunnen dit.


    28 oktober 2011 om 06:22
    MvanEeghen

    @Peter: Klopt (en dank voor de vermelding van bGenius :-)). Aanvullend voordeel van via een xml (of csv) adverteren is dat je op dat moment zelf controle hebt over de advertentieteksten en dat je zelf kan bepalen of je wil stoppen met adverteren op het moment dat er geen voorraad meer is. Uitzetten is bijvoorbeeld niet handig, als je weet dat de nieuwe levering binnen een paar dagen binnenkomt.


    28 oktober 2011 om 07:58
    Bertwin

    @Maurits controle lijk je als adverteerder inderdaad bijna geheel te verliezen hiermee. Net als met het keywordless adverteren overigens. Heb het gevoel dat dit wel iets uitgebreider is dan keywordless adverteren. Vond de mogelijkheden daar wel heel erg beperkt: geef je url op, Google doet de rest..

    Naast de oplossingen die Peter al noemde zijn er inderdaad veel betere oplossingen te koop die je als adverteerder veel meer controle en mogelijkheden geven ;-).


    28 oktober 2011 om 13:36
    Erikwiese

    Klinkt allemaal ingewikkeld, voor ons als marketeers is het te begrijpen, maar snapt de doorsnee ondernemer dit?


    29 oktober 2011 om 13:36
    Kees

    Wij hebben een dagaanbiedingensite. Mijn vraag is of het handig is om dynamische advertenties in te zetten van google adwords voor een dagaanbiedingensite?


    14 november 2012 om 11:43

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!