Social media over de grens: hoe doe je dat?

22 september 2011, 07:15

Wie dacht dat sociale media een uitdaging zijn in eigen land, moet eens over de landsgrenzen heen kijken. Social media biedt internationaal opererende organisaties de mogelijkheid direct inzicht te krijgen in wat hun klanten over de hele wereld willen. Zonder dure wereldwijde enquêtes en focusgroepen, kunnen organisaties nu relevante content aanbieden en snel inspelen op behoeften van belanghebbenden.

Internationale uitdagingen

Maar hoe ga je als internationale social media marketeer om met de verschillende tijdzones, talen, culturele verschillen en andere nuances om een consistente boodschap te brengen en een zo groot mogelijk publiek te bereiken? Social media is in de praktijk vaak een gebied waar wereldwijde marketing snel de controle over verliest. Merken vallen grofweg te verdelen in twee kampen. De groep die alle social media marketing initiatieven op lokaal niveau verbiedt, of enkel toelaat onder strikte leiding en regelgeving van hoofdkantoor. Of de bedrijven die het maar op zijn beloop laten, waardoor een wildgroei aan communities ontstaat met ieder een andere boodschap. Zo hebben bedrijven dan tientallen social media profielen zonder dat het centrale marketing team het weet, omdat afdelingen en medewerkers ze op eigen initiatief aanmaken. Als niemand een strategie opstelt, kunnen social media worden opgevat als een voor jan en alleman toegankelijk en goedkoop middel om goedkeuring van bedrijven te omzeilen.

Merken staan voor de uitdaging om zich proactief op te stellen als het om social media gaat en de kanalen strategisch te beheren, zonder innovatie in de weg te staan of lokale behoeften en nuances te negeren.

Volop kansen

Gelukkig liggen er ook kansen in elke markt. Zo zijn er in België nog maar weinig online influencers, wat een wereld van mogelijkheden opent voor experts in het bedrijfsleven. In Italië en Tsjechië zijn bedrijven überhaupt nog niet zo actief op social media, dus liggen de kansen voor het oprapen. Dat geldt zelfs voor de VS: door de enorme concurrentie tussen (traditionele) media worden consumenten overspoeld door een stroom van veelal oppervlakkige nieuwsfeiten. Bedrijven kunnen hier handig op inspelen door een verdieping hierin aan te brengen, bijvoorbeeld door nieuwsfeiten te duiden.

Hoe pak je dit aan?

Om marketeers op weg te helpen om een internationale social media-strategie op poten te zetten, heeft LEWIS PR een whitepaper geschreven. Deze handleiding biedt tips hoe om te gaan met internationale verschillen. Want die zijn er nog genoeg, ook al lijken de landsgrenzen in de online wereld langzaam te vervagen.

De belangrijkste aanbevelingen in de whitepaper om deze verschillen te overbruggen zijn samen te vatten in een aantal vuistregels, die voor een groot deel ook gelden voor social media binnen de landsgrenzen:?

  • Weet waar je doelgroepen zich bevinden

  • Organiseer je kanalen (kies een ‘hub’, een centraal kanaal voor al je social media inspanningen)

  • Pas de content aan aan de behoefte van je publiek

  • Zoek lokale influencers om je publiek te bereiken

  • Zorg ervoor dat issues lokaal kunnen worden opgelost

  • Implementeer een wereldwijd social media-beleid

  • Beoordeel, meet resultaten en pas je strategie daarop aan

Natuurlijk zullen er altijd verschillen blijven bestaan tussen landen en dat geldt dus ook voor social media. Met gezond verstand, oog voor je publiek en de inzet van lokale middelen zijn die verschillen wel te overbruggen.

Je kunt de Nederlandse versie van de whitepaper “De internationale uitdaging die social media heet” hier downloaden.

Geschreven door Yvonne van Bokhoven en Freek Janssen

Yvonne van Bokhoven
Senior Vice President Western Europe bij LEWIS

Yvonne is Senior Vice President en partner bij LEWIS, verantwoordelijk voor de kantoren in de regio West Europa. Ze heeft ruim 15 jaar ervaring in (digitale) PR, (crisis)communicatie, en voorlichting voor zowel B2B als B2C bedrijven. Ze heeft gewoond in Londen en Florence en woont nu al jaren in het zuiden van Nederland. Hiervoor werkte ze onder andere bij ING Groep. Yvonne is skifanaat, en liefhebber van muziekfestivals en goede wijn.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!