#SMX East 2011: Linkbuilding? Nee, Link Earning!

16 september 2011, 07:36

Het is 13 september 2011 en New York dampt. Niet alleen vanwege het nazomer weer, of fashionweek. Zelfs niet vanwege de meer dan 500 online marketeers in een ruimte, maar vooral vanwege de 3 dagen vol met search in de breedste zin van het woord: The Search Marketing Expo.

Linkbuilding is dead!

Dag 1 valt op door een belangrijk onderwerp, of eigen het gebrek aan: linkbuilding. De focus bij de marketeers in de zaal ligt niet (meer) bij linkbuilding. Sterker nog, bij de vraag van Danny Sullivan aan de zaal: is linkbullding dead, gingen er verrassend veel handen omhoog. Marty Weintraub had daarbij de beste opmerking: “we hebben het niet langer over linkbuilding, maar link earning”. Kort door de bocht gezegd: bouw / creëer iets dat wat toevoegd. Help de mensen in hun zoektocht! Toegeven, die opmerking was natuurlijk gechargeerd. Je hebt linkbuilding en je hebt linkbuilding. Het sturen (of ontvangen) van die verschrikkelijke emails met de vraag: “Wil je alsjeblieft een linkje naar mijn site plaatsen, want wij hebben dezelfde informatie en we vullen elkaar zo goed aan…”, blegh! Dat zou echt moeten ophouden. En nee, dat heb ik niet zelf bedacht. Dat is een directe quote van Danny.

3 pijlers? Nee, de 4 C’s!

Een ander opvallend iets dat duidelijk wordt: met alle veranderingen van de afgelopen maanden, is iedereen nog meer gefocust op content dan ooit tevoren. Angste gezichten op het moment dat het woord Panda valt. Is mijn site bestand tegen dit knuffeldier? En zo niet, wat kan ik er aan veranderen om dat wel te zijn. Spreker naar spreker slaat op de trom van “content, content, content!”. Er is zelf een nieuw fenomeen: waar je voorheen een gemiddelde SEO’er hoorde praten over de 3 pijlers, hebben ze het nu over de 4 C’s:

  1. Code
  2. Content
  3. Connections
  4. Conversations

En ze gaan nog een stap verder. Als je ze vraagt wat op de moment het meest belangrijk is binnen SEO, dan komen ze met: content – social – links. En ook in die volgorde. Staat “links” nou echt op de derde plek?

Indrukwekkende lijst met interessante verschuivingen. En gezien de veranderingen die Bing en Google doorvoeren ook een logische verschuiving. Nog meer focus op content, wat heb je eigenlijk te vertellen? Of misschien beter gezegd: hoe schrijf ik content die interessant is; content die inderdaad over gesproken gaat worden en die de eerder beschreven links gaat verdienen. De meest interssante benadering is van Vanessa Fox. Zij brengt usability en SEO copywriting bij elkaar. Verschillende type bezoekers zijn op zoek naar verschillende type content. En vergis je niet, dat begint al bij de zoekresultaten zelf. Hoe weet je de bezoeker daar te pakken. Ook dat is usability!

In haar presentatie gaat Vanessa Fox nog een stapje verder: per type bezoeker (of per persoon uit je doelgroep) kun je specifieke keywords bedenken die bij die personen horen. Je kunt onderzoek doen naar deze personen en bijbehorende woorden en zo ontdekken naar welke informatie die personenen naar op zoek zijn. Deze informatie gebruik je bij het schrijven van je teksten. Vanessa Fox geeft een voorbeeld van een yoga school. Je hebt mensen die willen starten met lessen, mensen die twijfelen en mensen die al een tijdje op deze yoga school zitten. Iedere bezoeker heeft een eigen doel, eigen lijst met woorden die bij zoekopdrachten gebruikt worden en een ander conversiepunt op de site. Als je de persona uitschrijft en daarvoor je tekst schrijft, zal de persoon eerder geneigd zijn om te converteren. Ze krijgen namelijk content te zien, specifiek geschreven voor hun interesse, gericht op woorden die zij gebruiken bij zoekopdrachten.

Bedenk een strijdplan!

Een goed startpunt voor het schrijven van deze content is het maken van een contentkalender. De te creëren content uitschrijven in tijd geeft het een plek en de schrijvers een hou-vast. Want laten we eerlijk zijn, we hebben allemaal altijd wel iets anders te doen dan te schrijven aan dat ene stuk goede content. Daarnaast geeft het een overzicht van wat er aan zit te komen en wanneer. Een goed fundament voor een gedegen strategie.

Logische verschuiving

De breedt uitgemeten en veelal besproken focus verschuiving naar content is opvallend en logisch tegelijk. En misschien is het nog wel het meest: wat weet jij online te creëren wat de juiste doelgroep aanspreekt?

Siegfried Jongsma
SEO & Social Media Specialist bij Digital Hipsters

Van 2006 tot 2015 ben ik een SEO consultant geweest. Eerst bij Traffic4u en daarna bij Headline Interactie. De afgelopen 2 jaar was ik Social Media Consultant bij StormMC. Begin 2015 heb ik Digital Hipsters opgericht. Een bureau met een sterke focus op mijn twee grote online liefdes: SEO en Social Media Marketing. In mijn vrije tijd schrijf ik graag over mijn favoriete stad New York op https://www.madaboutnewyork.nl

Categorie
Tags

1 Reactie

    webton

    Het ziet er naar uit dat Siegried steeds meer gelijk krijgt, zijn artikel dateert van september 2011 waarin hij de voorspelling doet dat linkbuilding zijn langste tijd heeft gehad..Helemaal mee eens. Tegenwoordig moet je het verdienen om een link op een andere website te verkrijgen. Toch ben ik van mening dat ook dit proces op natuurlijke manier te beinvloeden is…helemaal linkbuilding uitvlakken is dan denk ik ook niet het juiste beeld voor de toekomst.


    25 juni 2013 om 14:30

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!