Het einde van de komkommertijd

7 september 2011, 08:36

Instortende beurzen. Rellen in Londen. Anders Breivik. Schuldencrisis in de VS en Zuid-Europa. Zelfs het weer zorgde deze zomer voor écht nieuws: de natste zomer sinds mensenheugenis. Het lijkt alsof komkommertijd – net als het zomerweer – ons huisje dit jaar stilletjes voorbij is gereden.

NRC Next concludeert deze week na een rondgang langs PR-bureaus dat het een slappe zomer was. Voor PR-bureaus dan. Traditioneel zorgt het politieke reces voor een vacuüm waar nieuwsmakers graag op inspringen. En dan het liefst met onderzoekjes over favoriete vakantiebestemmingen en de onvermijdelijke persberichten die waarschuwen dat inbrekers ook op social media zitten. Dus, let op: laat vooral niet op Twitter weten dat je huis (met straatnaam en huisnummer) drie weken leeg staat!

Internet en social media zorgen er volgens de ondervraagde bureaus voor dat bedrijven rechtstreeks hun doelgroep bereiken en dus minder leunen op de media. Voor de rest van Nederland die nog wel eens een krant leest of een nieuwswebsite checkt (nog steeds een belangrijk deel) geldt dat nieuws ook in de zomer nog binnen handbereik is. Nu.nl kun je ook checken via een app op je iPhone, en geen camping in Zuid-Europa die geen Telegraaf in de schappen heeft liggen.

Natuurlijk is het toeval dat de zomer van 2011 bol stond van echt nieuws. Een bloedige aanslag of paniek op de beurzen laat zich niet plannen. Maar het valt niet te ontkennen dat we al jaren geen echte nieuwsluwe periode hebben gehad. Of dit nu ligt aan de aanhoudende nieuwsconsumptie in de zomermaanden, de invloed van sociale media, het groeiende aanbod van ‘soft-nieuws’ zoals consumentenonderzoekjes of puur toeval: voor mijn gevoel is de komkommerperiode iets uit een vaag verleden.

Of, zoals een flauwe grap op een verjaardag zou luiden: de verleden tijd van komkommertijd is… Juist ja. Kwamkwammertijd.

Freek Janssen
Content Strategist bij Philips

Creative strategists, with a (very) strong belief in two rules: (1) Put the audience first in every story you tell (2) Have a good time whilst doing so. Every piece of content create with enthusiasm, will be met with enthusiasm. I learned the storytelling metier in journalism. Then I helped businesses to improve the way they communicate; first at an international integrated comms agency, now in an integrated comms team at Philips. My sweet spot is building the bridge between strategy and execution. Specialties: storytelling, content strategy, messaging, media relations / PR.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Arnoud

    Oneens: deze zomer was echt uitzonderlijk in de hoeveelheid nieuws op veel gebieden. Komkommertijd sloeg inderdaad een jaartje over; in alle voorgaande jaren was er wel degelijk een nieuwsluwe periode.

    Trouwens: pr-bureaus zijn niet de enige die nieuws proberen te maken in de zomer. Redacties hebben ook plannen klaar liggen voor zomerreportages, verhalen waaar ze anders niet aan toekomen en mooie artikelen over onderwerpen die in de waan van de dag verloren gaan.

    Die verhalen heb ik deze zomer niet kunnen schrijven…


    7 september 2011 om 09:01
    Frheek

    @Arnoud: Voor mijn gevoel wordt het nieuws de afgelopen jaren meer gedomineerd door natuurgeweld, geweldincidenten en de beurzen (dat laatste met name sinds 2008), en minder door de politiek. De eerste drie categorieën gaan onverminderd door tijdens de zomermaanden – ook als de Tweede Kamer met reces is. Bovendien gebeurt er de laatste jaren veel rondom zomerevenementen. Denk aan Pukkelpop 2011, de Love Parade in 2010 of de Vierdaagse van Nijmegen in 2006 (waar mensen letterlijk stierven van de hitte).

    Hoe dan ook: ik merkte zowel dit jaar als vorig jaar dat bij ons op kantoor de rustige zomerperiode is overgeslagen. Bedrijven trekken zich niet zo veel meer aan van de komkommertijd of komen dan juist naar buiten met nieuws.


    7 september 2011 om 09:42

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!