Winactie op Facebook? Hou je aan de regels!

12 augustus 2011, 04:13

Facebook wordt steeds vaker gebruikt door merken om een community op te bouwen. Bij Isobar merken we dat er een behoorlijke groei zit in het aantal merken dat op Facebook aanwezig is of wil zijn. Met al die merken op Facebook, worden er ook meer en meer activaties (winacties) georganiseerd. Niets mis mee, een winactie is een goede manier om (in elk geval tijdelijk) meer engagement te creëren en meer verkeer naar je pagina te trekken. Maar, niet alle winacties mogen zomaar! Sterker: als je je niet aan de regels houdt, bestaat de kans dat Facebook je pagina offline haalt. Daarom leggen wij graag even haarfijn uit hoe het zit met al die regels op Facebook.

Hoe het niet moet

Zeker voor grote merken is het belangrijk dat de pagina volgens de richtlijnen van Facebook is opgebouwd; je wilt immers niet dat zo’n pagina offline wordt gehaald! Helaas zien we het regelmatig verkeerd gaan. Zo had Margriet een winactie waarbij er gereageerd moest worden op een notitie en MSI had een actie waarbij gereageerd moest worden op de wall-post.

Je voelt hem vast al: dat mag dus niet. We zetten daarom even voor je op een rij wat er nog meer niet mag.

In de basis komt het erop neer dat je bij winacties

geen

gebruik mag maken van de functies die Facebook zelf biedt. Dus:

– geen ‘like dit bericht en maak kans’

– geen ‘reageer op dit bericht en maak kans’

– geen ‘post een bericht op onze wall’

– geen ‘tag een foto’

– geen ‘post een foto’

– geen ‘like deze foto en degene met de meeste likes wint’

– geen ‘onder de poll stemmers wordt iets verloot’

Verder mag je ook niet:

– op de wall posten wie er gewonnen heeft met een verwijzing naar het profiel van de winnaar

– je prikbord (wall) voor iedereen behalve fans afsluiten

Wat mag je dan nog wel?

– een tabblad exclusief voor fans beschikbaar maken

– in dat tabblad een app bouwen (via iframe)

– in die app prijsvragen houden

– vragen om een e-mail te sturen met bijv bepaald onderwerp of antwoord

– als voorwaarde stellen dat een andere pagina geliked wordt

– verwijzen naar een actie op een extern platform zoals Twitter, ter promotie daarvan

– uitnodiging voor deelname aan wedstrijd op iemands wall posten via app

En hoe zit het met privacy?

Er is één ding waarmee je sowieso rekening moet houden: de https-verbinding van de Facebookgebruikers. Nu is het nog zo dat Facebookgebruikers de keuze hebben om via HTTPS of gewoon http Facebook te gebruiken, maar vanaf dit najaar stelt Facebook alle accounts zo in dat iedereen veilig via https surft. Iedereen die nu via https surft stuit in tabbladen met acties wel eens op een vreemde melding, namelijk dat ze tijdelijk hun https-verbinding uit moeten zetten. Bij de volgende keer inloggen staat het dan wel weer terug op https, maar het komt voor dat iemand soms weken niet uitlogt en die surft dan vrolijk onveilig verder op Facebook. Behalve dat die melding storend is, kan het ook invloed hebben op het aantal mensen dat meedoet aan een Facebookactie. Hoe los je dat op? Regel een beveiligd servercertificaat voor de server waarop je actiepagina draait (die pagina die in dat iframe in de tab terechtkomt). De meeste hostingproviders bieden de optie om zo’n certificaat redelijk goedkoop aan te schaffen.

Behalve de richtlijnen die van Facebook afkomstig zijn hebben wij in Nederland nog te maken met allerlei wetgevingen rondom privacy. Maar waar moet je dan rekening mee houden wat de wet en Facebook betreft?

  • Vraag alleen om gegevens die nodig zijn om de winactie in goede banen te leiden

  • Informeer de fan over het gebruik van zijn gegevens bijvoorbeeld via de algemene voorwaarden die je meeneemt bij je actie

  • Vinkjes voor akkoord met actievoorwaarden of andere akkoorden en toestemmingen moeten standaard UIT staan

  • Je mag de e-mailadressen die je verzamelt één keer mailen met de vraag of ze nieuwsbrieven willen ontvangen van iets dat niets met de wedstrijd te maken heeft.

Los hiervan moet je nog rekening houden met de hoogte van de prijzen die je verloot omdat je bij bepaalde bedragen onder de kansspelwet kunt gaan vallen en soms ook verplicht reglementen voor deelname moet hebben.

Zo zie je maar: een Facebookactie houden is niet altijd even makkelijk. Toch is het écht mogelijk (want ook wij organiseren voor onze klantcommunities met enige regelmaat succesvolle acties). We hopen dat je hiermee wat handvatten hebt om zelf een leuke en goede winactie te houden, maar als je nog vragen hebt over wat wel en niet kan op Facebook, vraag het dan gerust in de comments!

Stef de Jong
Social Strateeg bij LikeFriends

Stef is oprichter van het eerste full service social media bureau in Nederland; Human Media. In 2011 ging Human Media samen met een reclame bureau en mobile marketing bureau en veranderde het in het digitale communicatie bureau Isobar. Stef's passie en heldere visie op social media gecombineerd met het ondernemersbloed heeft geleid tot de beslissing om in 2012 te starten met een nieuw social bureau: LikeFriends. LikeFriends dicht het gat tussen hetgeen merken willen vertellen (Identity) en datgene wat mensen willen horen (Perceptie). Dit doen zij met aansprekende en verrassende content. Stef blogt op Marketingfacts en Frankwatching, en is onder andere te vinden via twitter en Linkedin.

Categorie
Tags

62 Reacties

    Wouter

    Hoi Stef,

    Ik neem aan dat facebook deze regels zelf ook communiceert? Heb je daar een link van?


    12 augustus 2011 om 05:31
    Jurjen

    En wat als je een actie hebt zoals: Ontvang X (knuffeldier, iPad, reisje, etc) als je onze Facebook Pagina Liked?


    12 augustus 2011 om 06:28
    André

    Goede post! Handig om te weten? Weet je ook waarom je niet mag vragen om reacties op bepaalde post of mensen zichzelf niet mogen taggen in foto’s?


    12 augustus 2011 om 07:11
    Robert

    Interessant artikel! Ik ben meteen in de FB Guidelines gedoken en zie wisselend gebruik van de termen “you must not” en “you may not”. Enig idee waar ‘em het verschil in zit? Goedbedoelde adviezen vs. Geboden/verboden ?


    12 augustus 2011 om 07:17
    Remco de Vries

    @jurjen

    “- geen ‘like dit bericht en maak kans’”


    12 augustus 2011 om 07:34
    Bernadette

    Helder verhaal. Dank voor de praktische voorbeelden van ‘Facebook is watching you!’ waarbij de winactie verwijderd wordt.


    12 augustus 2011 om 08:09
    Laurens

    Een hele belangrijke die veel apps negeren (wat inhoudt dat je page ook zonder pardon gewist kan worden):

    Geen automatische doorplaatsing vanuit de app op de wall van de user, in de trend van “Ik heb zojuist meegedaan met actie X, doe ook mee etc.”

    Alleen toestemming geven voorafgaand aan de app is niet voldoende, de gebruiker moet altijd een preview zien van wat er geplaatst gaat worden, de tekst aanpassen of zelfs helemaal skippen.


    12 augustus 2011 om 08:36
    StefdeJong

    @Robert, we hebben de nuance even nagevraagd bij Facebook, maar ze geven aan dat het hetzelfde betekent maar anders verwoord is; met andere woorden het is in elk geval verboden.


    12 augustus 2011 om 12:00
    Joost

    Ik lees het volgende: You must not condition registration or entry upon the user taking any action using any Facebook features or functionality OTHER THAN liking a Page, checking in to a Place, or connecting to your app.

    Dus als voorwaarde stellen dat ze je page moeten liken mag wel?


    12 augustus 2011 om 13:16
    StefdeJong

    @ joost dat klopt, die voorwaarde is akkoord. Je mag de like-functie wel gebruiken om iemand toegang te geven tot het win mechanisme. De like-functie mag echter geen onderdeel uitmaken van het win-mechanisme zelf.


    12 augustus 2011 om 14:50
    Robin Aldenhoven

    Naast de guidelines die hier worden besproken voor acties zijn er ook nog heel veel regels waaraan een Facebook App moet voldoen, aangezien voor ieder tabblad een app nodig is zijn deze ook belangrijk bij het maken van een actie.

    @laurens het is niet alleen voldoende om een gebruiker een preview te geven, het is niet toegestaan om generieke berichten te plaatsen. Ook is het goed om te weten dat facebook geen waarschuwing geeft maar direct de app verwijderd, en de accounts van de developers/admins blokeert.


    13 augustus 2011 om 05:22
    Gert Jan Bos

    Ik zie nog veel acties die niet op de “juiste” manier worden uit gevoerd. Facebook grijpt tot op heden niet in volgens mij. Lijkt mij ook logische omdat deze acties Facebook leuk en dus groter maken.


    13 augustus 2011 om 08:10
    joh

    Waar een mens zich al niet druk om maakt


    15 augustus 2011 om 06:34
    Jesse Goedel

    Volgens mij mag je ook niet “als voorwaarde stellen dat een andere pagina geliked wordt”. Eigenlijk komt het hierop neer: “Je mag geen incentive koppelen aan de basis functionaliteiten van Facebook”.

    De alle varianten op ‘like & x, share & x, tag & x’ mogen niet. Enige uitzondering hierop is ‘like en ga verder’ (tabbladen exclusief zichtbaar maken voor fans).

    Het gebeurt trouwens nog regelmatig, ook bij de grotere Nederlandse merken. Het Facebook Policy team heeft nog niet echt de focus op NL, zo lijkt het…


    15 augustus 2011 om 07:25
    Tom Visser

    Hi there,

    Kan iemand mij vertellen hoe ik kan voorkomen dat een klant in mijn winkel tweemaal van een korting gebruik maakt? Ik maak gebruik van een fan-gate maar de fan-only content (met de instructies voor de korting) maar een klant kan gewoon disliken en vervolgens opnieuw liken om de kortings instructies nogmaals te zien.

    Ik wilde een lijstje bijhouden van mijn fans zodat ik ze kan afstrepen als ze 1x van hun korting gebruik gemaakt hebben in de winkel. Dit is echter onmogelijk.


    16 augustus 2011 om 10:32
    wouter

    @ Tom Visser

    Er een tijdelijke actie van maken? Wat is je FB pagina (just curious) en zie je veel likes en dislikes?


    16 augustus 2011 om 11:50
    Tom Visser

    @wouter

    Met een tijdelijke actie los ik volgens mij het probleem niet op. Facebook eist een tweede validatie naast een ‘like’ om aan een actie deel te nemen. De meeste apps geven dit vorm door het emailadres van de fan te vragen. Op zich handig, dan heb je namelijk een lijst. Wat me enorm tegen staat is dat ik aan mijn fan een like, emal-adres én (het liefst) ook nog een share van het bericht vraag. Dat is voor mij al genoeg redenen om af te haken.

    Fanpage is trouwens facebook.com/lite.dark

    De actie is nog niet live omdat ik nog geen goede manier heb gevonden…


    16 augustus 2011 om 12:00
    Roderic

    Hi STef!

    fijne uiteenzetting!

    cheers from you’re old buddy Ro…


    23 augustus 2011 om 06:38
    Linda

    Hoe zit het eigenlijk met de leeftijd van een fan om mee te doen aan een wedstrijd. Zijn hier aparte regels voor?


    17 oktober 2011 om 11:03
    Juan Ettema

    Beste Stef,

    Ik ben onder de indruk van de kwaliteit van je artikelen. Wat ik ook tegen kom zijn share-and-win acties op Facebook. Adverteerders vragen aan hun fans om een posting te delen. Fans maken kans op een prijs. Mag dat wel?


    8 december 2011 om 10:32
    Roeland

    De link onderin je advertorial geeft een error 404.


    29 december 2011 om 13:28
    Eelke

    Ik wil graag een actie app op mijn FB zetten, weet jij een goeie/makkelijke site waar dat kan?


    27 februari 2012 om 21:21
    Pierre Seebregs

    @Maike,

    Ik kan je indien je dit wilt wel helpen aan het opzetten van een wedstrijd om meer likes te behalen. Dit alles passende in de Facebook richtlijnen en gewoon gratis. Stuur me maar een berichtje, als je informatie wilt. (info@prijzenzolder.nl)

    Je kunt dan altijd kijken of het iets voor je is.


    21 maart 2012 om 09:25
    Maike

    @Pierre dank voor je aanbod, had al even op je site gekeken, maar persoonlijk zou ik niet zo snel betalen voor likes en zeker niet als de telling loopt zoals je aan geeft dan zou ik ook voor likes uit eigen verdienste betalen en dat vind ik een beetje vreemd… maar misschien dat het voor anderen wel werkt.


    21 maart 2012 om 11:02
    Pierre Seebregs

    @Maike,

    Je betaald ook niet zozeer voor de likes, maar voor de promotie die je winactie krijgt via het PrijzenZolder netwerk.

    Onze bezoekers worden gewezen op je winactie en kiezen dan zelf of ze wel of niet mee willen doen en je pagina dus willen gaan liken. De kwaliteit is ook goed te noemen, veel van onze bezoekers zullen reageren, berichten liken en ook delen. Hierdoor ontstaat er een leuk viraal effect.

    Om onze adverteerders niet zomaar in het wilde weg te laten adverteren, bieden wij juist deze pakketten aan als garantie. Je neemt dus een x aantal vind-ik-leuks af en wij promoten de winactie net zolang tot het aantal gewenste vind-ik-leuks behaald is.

    De telling is overigens niet zo vreemd te noemen, het is hoogstwaarschijnlijk de enigste manier om het aantal bij te houden.

    Deze telling van het aantal vind-ik-leuks via PrijzenZolder is prima te combineren met eigen promotie doordat wij zeer snel leveren. Je kunt er ook altijd voor kiezen om de eigen werving daarvoor of daarna te doen.

    Ook krijg je altijd wat extra vind-ik-leuks, die de eventueel eigen behaalde vind-ik-leuks goed compenseren.

    Hopelijk heb ik hiermee het een en ander kunnen verduidelijken.


    21 maart 2012 om 19:45
    Laurens

    Omdat deze post al wat ouder was ben ik benieuwd of dit reglement nog steeds van toepassing is. Bij mijn stage bedrijf maken ze hier namelijk wel gebruik van.

    Als dit wel zo is vraag ik me af of de controle van Facebook hier wel zo streng in is, aangezien ik dit bij vele bedrijfspagina’s nog tegen kom.


    11 april 2012 om 12:45
    Edwin

    Ik zie dat er bij heel veel, ook grotere bedrijven, nog steeds prijzen worden weggegeven dmv niet geregistreerde likes. Facebook doet er tot nu toe niets aan. Ik zelf ben ook verantwoordelijk voor facebook winacties bij het bedrijf waar ik werk. Wij doen dit altijd volgens de richtlijnen, wat het iets lastiger maakt om fans te krijgen. Ik vind het daarom ook heel frustrerend dat bedrijven die de regels aan de laars lappen gewoon door kunnen blijven gaan zonder gevolgen.

    Oftewel, waarom zijn er regels opgesteld als er niet wordt gecontroleerd?


    16 april 2012 om 07:36
    Brenda

    Als facebook dit heel strict gaat hanteren zal facebook minder interessant worden voor adverteerders,dus lopen ze weg en gaan ze op zoek naar andere mogelijkheden met gevolg dat er minder geadverteerd gaat worden. Daar gaat je business model.

    Dank voor alle tips. Handig!


    15 mei 2012 om 14:07
    Leon

    Goedenavond,

    Ik vind het een reuze interesant artikel, maar kan iemand ook wat links posten naar voorbeelden van acties die wel zijn toegestaan en waar veel likes mee binnengehaald kunnen worden. We willen eigenlijk een pris verloten onder die mensen. Ik ben dus eigenlijk op zoek naar voorbeeld pagina’s waar veel likes mee gescoord wordenen waar een prijs verloot wordt ?


    15 mei 2012 om 18:04
    Stef

    We zijn bijna een jaar verder en er lijkt nog niets veranderd…


    6 juni 2012 om 15:30
    Desiré van den Beld

    Regelmatig wijs ik mijn klanten op dit artikel als het gaat om het inzetten van Facebook voor acties. Maar net zo vaak krijg ik de vraag terug; “waarom zijn er dan zoveel like en win acties die niet volgens deze regels zijn?”. Een terechte vraag.. Kan iemand mij vertellen of Facebook hier uberhaupt iets op uit doet? En zo ja; wat kunnen de gevolgen zijn als je je niet aan de regels houdt? Benieuwd naar jullie reacties.


    29 juni 2012 om 08:02
    Desiré van den Beld

    Regelmatig wijs ik mijn klanten op dit artikel als het gaat om het inzetten van Facebook voor acties. Maar net zo vaak krijg ik de vraag terug waarom er dan zoveel like en win acties voorbij komen die niet voldoen aan deze regels.. Een terechte vraag.. Kan iemand mij vertellen of Facebook hier uberhaupt iets op uit doet? En zo ja; wat kunnen de gevolgen zijn als je je niet aan de regels houdt? Benieuwd naar jullie reacties.


    29 juni 2012 om 08:03
    Renze

    @ Stef, zou je mij kunnen vertellen wat redenen zijn achter deze regels op het adverteren op Facebook? Is dit om de onderlinge competitie zo eerlijk mogelijk te houden, ervoor te zorgen dat Facebook niet enkel een kanaal wordt waarop bedrijven hun marketing activiteiten op uitvoeren of zijn er andere redenen voor deze regels?

    Ik hoor graag van je!


    18 juli 2012 om 10:08
    Kevin

    Is het ook mogelijk om een winactie te doen via een notitie waarbij geen gebruik wordt gemaakt van een app?


    19 november 2012 om 10:59
    Roderick MUller

    dit mag dus niet?

    Facebook: Like, Deel en Win

    Like onze facebook pagina, Deel dit bericht op uw prikbord!!

    Hoe vaker het jou lukt om een Like en/of Deel op het prikbord van vrienden te scoren, hoe groter de kans word dat jij dit ….. wint!!


    8 december 2012 om 12:41
    DannyOosterveer

    @Roderick,

    Klopt


    8 december 2012 om 12:48
    jade

    Hallo allemaal,

    Dus mag je wel een winactie organiseren met stuur een maitlje naar blabla en like onze pagina om je winkans te vergroten?

    gr jade


    13 december 2012 om 09:38
    DannyOosterveer

    Hi Jade,

    Nee want dan gebruik je alsnog de Facebook-elementen (de ‘like’) als onderdeel van het winmechanisme voor je actie.


    13 december 2012 om 09:43
    jade

    en op je eigen website neerzetten dat ze je eerst moeten liken? voor dat ze mee kunnen doen 🙂 ? Dat is natuurlijk buiten Facebook om maar op je eigen website..

    mvg jade


    13 december 2012 om 14:13
    Arthur Smit

    Mag je een winactie op je eigen internetsite plaatsen en daarbij de opdracht geven je fanpagina te liken als onderdeel daarvan?


    20 januari 2013 om 14:26
    steengraver

    Ik heb op mijn facebook staan dat het wel heel hard gaat met de likes en “raad hoeveel likes ik 1 maart heb. Diegene die het dichtst bij is krijgt een leuke prijs”. Dat mag dus eigenlijk niet?


    7 februari 2013 om 13:24
    querine

    Als je eenmaal een app hebt mag je mensen dan wel aansporen die app te gebruiken? En dan bij die promotie van je app melden dat ze wat kunnen winnen?


    19 februari 2013 om 14:57
    Monique

    Zelf hebben wij een profiel wat we hebben afschermd. Als wij meedoen met een like en share actie, ziet dit bedrijf dan wel dat wij het bericht hebben gedeeld?


    26 februari 2013 om 14:06
    Vincent

    Er zijn echt ongelofelijk veel like acties volgens het principe like-share-win. Van kleine en grote spelers. Goed, dat is dan niet volgens de regels maar facebook laat alle pagina’s gewoon staan. Dat is de realiteit. Ik word ook een beetje moe van marketing bureaus die ons constant op de vingers tikken met een grote ‘foei’ en ‘pas maar op hoor’, terwijl er in de praktijk niks aan de hand is. Maar goed, ze hebben er natuurlijk belang bij want mensen moeten natuurlijk marketing apps bij ze afnemen of gebruik maken van hun expertise. Dus foeifoei en wij hebben een betaalde oplossing voor je. Zolang het werkt zullen de like acties blijven. Zo simpel is het.


    12 mei 2013 om 06:36
    Jacky

    Lastig deze regeltjes,

    Kan iemand mij zeggen of dit nu wel mag:

    ‘Omdat wij zo blij zijn met het x aantal likes van onze pagina, geven wij n kadootje weg’

    Terwijl we vooraf niets hebben aangekondigd over like onze pagina en maak kans op o.i.d.

    Alvast dank


    15 juli 2013 om 16:29
    cyncspusels

    ?Interviewing going to be the contractor to do with going to be the objector for additional details on discuss going to be the evaluation and validation concerning the procure

    led street light http://www.icamtech.net/other_led_lights led panel lighting light bulbs led screen

    http://www.icamtech.net


    4 september 2013 om 12:39
    Copyshop Breda

    Vreemd om te zien dat er dan toch nog een heleboel FB pagina’s niet voldoen aan de regels, zonder dat er hier iets word aan gedaan (waaronder de onze).

    Moeten kleinere bedrijven zich hier ook zorgen om maken of word er enkel gekeken naar de grotere namen?

    M.V.G.

    Dave Lorwa


    4 september 2013 om 14:13
    hvcZuijAXx

    valium online blue valium pill 10mg


    11 januari 2014 om 06:50
    Mirjan Hamberg

    En wat te doen als de verloter je wil afschepen met een andere prijs?

    B.v. een zeepje i.p.v. de echte prijs.Waar kan je dan terecht met je klachten? Ik kan hier niets over vinden.Ik zat zelf aan de rechtsbijstand te denken?

    Complimenten trouwens over de duidelijke uitleg van je artikel!.


    27 april 2014 om 13:37
    Snow

    o 2 shared e horrivel eu baixei a parte 1 do pokemon battle relvtuoion ai eu fui baixar a parte 2 mandou esperar 2 horas ate ai tudo bem mas eu to esperando a mais de 35 horas deis de ontem a noite as 7 horas eu baixei parte 1 e agora quando faltava 20 minutos para baixar quando e fui olha tava em 124 minutos de novo ai ei fiquei com raiva o pior tudo vei por ai deixei um tempo sem ver quando olhei de novo tava 169 minutos ou seja 3 horas agora ta 157 minutos espero poder baixar


    12 juli 2016 om 06:26
    Flap63

    Dus jullie zijn 1 van degene die Facebook met al die “win en like” overspoelen. Niet cool….


    7 augustus 2016 om 11:33
    Mikel

    top online casino

    roulette killer free trial

    roulette online flash

    online casino forum

    internet casino slots


    11 november 2017 om 04:21

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief