5 aandachtspunten bij het selecteren van een affiliatenetwerk

26 juli 2011, 06:54

Bij het selecteren van een affiliatenetwerk zal snel duidelijk worden dat er een ruime keuze is. Op het eerste gezicht bieden ze hetzelfde aan, maar de verschillen zullen groter blijken wanneer je je erin verdiept. Is het netwerk in één of meerdere branches actief, zijn zij gespecialiseerd in leadcampagnes, affiliateprogramma’s of beide? Welk netwerk is voor jou het best? Hierbij enkele tips en hulpvragen die je bij de selectie zullen helpen.

Wat selecteer je precies?

De rol van het affiliatenetwerk is in eerste instantie het regelen van de tracking, rapportage en uitbetaling aan affiliates. De affiliatenetwerken brengen de publishers op de hoogte van het programma, maar kunnen niet garanderen dat het programma ook wordt opgenomen zoals dat bij mediainkoop werkt. Als adverteerder heb je zelf ook een taak aan het beheer. Welk netwerk je ook kiest, zorg er daarom voor dat je iemand hebt die tijd en kennis heeft om het programma te beheren. Het netwerk heeft belang bij meerdere campagnes dan alleen het jouwe en zal de tijd die ze hebben daar dan ook over moeten verdelen. Je selecteert dus niet de partij die jouw affiliateprogramma beheert, maar een netwerk dat jouw programma exploiteert. Affiliate programma management wordt door sommige netwerken ook als aanvullende dienst aangeboden. Zit je krap in tijd? Informeer bij je netwerk naar deze mogelijkheden.

In het boek “Affiliate program management: One hour a day, (Evgenii Prussakov)” komen onderstaande 5 punten naar voren. Naar mijn mening zijn deze criteria een goede manier om tot de keuze van het juiste netwerk te komen.

1. Technisch – Welke mate van flexibiliteit op het gebied van techniek heeft het netwerk. Is de ontwikkeling in eigen beheer of is het netwerk van support afhankelijk (uit het buitenland bijvoorbeeld). Kies voor beproefde kwalitatieve technieken. Een techniek als clean linking klinkt aantrekkelijk en innovatief, maar heeft zijn nadelen. Affiliate marketing is geen SEO tool en zou ook niet op die manier ingezet moeten worden. Bieden zij leadcampagnes, affiliateprogramma’s of beide aan?

Kijk niet alleen met de pet van adverteerder bij de selectie maar ook welke tools zij voor publishers bieden. Kunnen er deeplinks aangemaakt worden, welke opties heeft een publisher bij het opnemen van een productfeed, kan deze een een eigen omschrijving meegeven in links (sub ID) en bieden ze de mogelijkheid een melding van transacties te geven? (conversie tracking tool)

2. Populariteit – Je wilt uiteraard met een netwerk werken dat gewaardeerd en gerespecteerd wordt door een grote groep publishers. Bekijk reviews op meerdere bronnen, maar houd er tegelijk rekening mee dat iedereen voor- en tegenstanders heeft. De meeste grote affiliates zijn bij verschillende netwerken aangesloten. De vraag welke publishers aangesloten zijn bij een netwerk is niet relevant. De vraag met welk netwerk jouw potentiele publishers willen werken wel. Het netwerk kan vooraf niet garanderen dat publishers het programma uiteindelijk ook zullen opnemen op hun media.

3. Support – Welke ondersteuning biedt het netwerk jou als adverteerder en de publishers. Met een netwerk dat hier goed op scoort kun je veel voordeel opdoen. Maak zelf ook een publisheraccount aan en test de supportafdeling eens door wat vragen te stellen. Hoe snel krijg je een goede reactie?

4. Ethiek – Wat is het beleid dat het netwerk voert om misbruik tegen te gaan? Worden websites direct toegelaten of eerst beoordeeld? Beschikt het netwerk over controletools? En als er dan onverhoopt toch iets misgaat; hoe snel kan het netwerk handelen. Kijk ook of ze zijn aangesloten bij een branchevereninging zoals bijvoorbeeld PAN.

5. Financieel – Er zullen opstartkosten, licentiekosten en mogelijk ook andere kosten zijn. Verzamel deze data, zie de verschillen en laat verduidelijken waar de verschillen in zitten. Kwaliteit kost altijd geld. Aangezien het belangrijkste deel van de opbrengst voor het netwerk op basis van het resultaat gaat is het raadzaam om na te gaan wat er voor de vaste kosten gedaan wordt. Bij een programma dat gratis opgestart wordt, maar het resultaat blijft uit, zal een netwerk er geen tijd in kunnen steken dit te veranderen.

Wees ook altijd alert op het verschil tussen opslag en marge. Bij opslag komt dit percentage letterlijk op de affiliatevergoeding. Bij sprake van marge gaat het om een deel van de totale vergoeding. Hierin vergissen kan vervelend uitpakken op de factuur.

Bij selectie van een netwerk komt dus aardig wat kijken. Start vooraf een desk-research om een longlist te creëren. Vraag eigenaren van sites waarop jij zou willen staan naar hun wensen om tot een shortlist te komen. Maak een lijst van vragen die bij het deskresearch onbeantwoord bleven en nodig de netwerken op de shortlist uit om deze te beantwoorden. Dat zal vaak een bezoek van iemand vanuit de salesafdeling zijn. Maak ook kennis met de persoon die je programma zal begeleiden. Vanaf de start zal je regelmatig contact hebben. Een prettig gevoel hierbij zal het beheren van het affiliateprogramma tot een leuke bezigheid maken.

n.v.t.
Affiliate Marketing Consultant

Categorie
Tags

1 Reactie

    Ruud

    Goed verhaal , Rosco.

    Zou er een pluspunt en een minpunt aan toe willen voegen ,

    plus : ‘Affiliate marketing is geen SEO tool ‘ » sterker, je werkt als adverteerder en als netwerk met mensen, affiliates, zit het woord fili » filiaalhouder in, mensen die voor de adverteerder aan het werk gaan. Pak je dat als verkoopleider/adverteerder op, zitten er grote mogelijkheden in, maar blijft “samen-werken”.

    min: ‘Wat is het beleid dat het netwerk voert om misbruik tegen te gaan?’ » Dat misbruik kan aan beide zijden ontstaan. In plaats van uit te gaan van het verschijnsel “website” is het beter om als vertrekpunt te nemen de ondernemer/affiliate die achter die websites zit. Heb je aan beide of beter : alle drie kanten een goed en regelmatig kontakt, is ofwel misbruik tijdig te ondervangen of zelfs geheel tegen te gaan. Immers, een onbekende tegenpartij of een onbekend verschijnsel a là, kun je iets uitproberen ( wederzijds ), maar een goeie kennis, iemand waarmee je iets deelt ……… dan moeten wel drempels genomen worden.


    26 juli 2011 om 11:06

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!