Fysieke objecten liken doet online & offline versmelten

14 november 2011, 05:13

Social media verweeft zich steeds meer in ons dagelijks leven. Of het nu gaat om Twitter, Facebook, Hyves of andere netwerken, ze worden vaak meerdere keren per dag bezocht. Met “The Internet of Things” in het achterhoofd is het een logische stap dat deze social media loskomen van het scherm en fysiek worden.

Fysiek

Dit is een opkomende trend, de fysieke aanwezigheid van multimedia komt steeds vaker voor. Twitterwalls zijn bij evenementen bijna niet meer weg te denken en inchecken via Foursquare kan leuke voordeeltjes opleveren. The Internet of Things beschrijft het al. Of we het nu Ubiquitous/Pervasive Computing of Physical Computing noemen, uiteindelijk gaat het allemaal om hetzelfde fenomeen, techniek is steeds meer om ons heen. Zowel zichtbaar (schermen, projecties, installaties) als onzichtbaar (in de periferie aanwezig). Hoe zal deze trend zich de komende jaren ontwikkelen?

Interactiviteit

Het gaat tegenwoordig niet meer alleen om tonen hoeveel tweets of followers een merk heeft, maar ook interactie wordt belangrijk, van push naar pull. Bezoekers/gebruikers/kijkers/geïnteresseerden moeten worden geactiveerd om te participeren, om zo een hoge engagement met het merk te creëren. B.J. Fogg heeft hier een boek over geschreven, Persuasive Technology. In dit boek wordt onder andere het principe van similarity (gelijkenis) uitgelegd. Similarity wil zeggen dat we mensen sneller vertrouwen zodra ze op ons lijken. Zodra je vrienden participeren ben je zelf ook sneller geneigd om mee te doen. Zorg dus voor interactie die je doelgroep aanspreekt.

Facebook Likepaal

Het concept van de Facebook likepaal slaat een brug tussen de fysieke ruimte en multimedia. Een likepaal is een device om op een laagdrempelige manier gebeurtenissen of producten te liken op Facebook, oftewel: vind ik leuk. Middels een RFID-tag word je geïdentificeerd, je logt een keer in om de applicatie het recht te geven namens jou pagina’s, gebeurtenissen of foto’s te liken. De vorm van een dergelijke tag kan van alles zijn. Een sleutelhanger, een pasje, een duimpje of een andere gimmick. Zodra je iets leuk vindt houd je de tag bij de likepaal, vervolgens zal deze uiting direct op Facebook gedeeld worden.

Je hoeft dit natuurlijk niet alleen te doen, je kunt samen met je vrienden beslissen wat je leuk vindt. Het is niet enkel meer het doel om een like te geven, maar de actie zelf wordt ook leuk en meeslepend.

Voorbeelden

AutoRAI 2011

Dat de likepaal aan populariteit wint, is te zien aan de Hyundai stand op de RAI dit jaar. Bezoekers van de stand konden de getoonde auto’s direct delen met vrienden op Facebook. Het resultaat van deze actie? In totaal zijn er 10.000 likes uitgedeeld op diverse pagina’s, die ongeveer 2.000.000 mensen hebben bereikt. De Facebook fanpagina van Hyundai groeide binnen enkele dagen met 1000 fans.

The Like Machine

“The Like machine” van Coca-cola village boekte vergelijkbare resultaten. 35.000 posts van 650 tieners. “The Like Machine” laat mensen hun Facebook vrienden betrekken bij de beleving van Coca-Cola Village.

Ushuaïa Ibiza Beach Hotel

Het stijlvolle Ushuaïa hotel biedt sinds de opening dit jaar haar gasten verschillende technische hoogstandjes. Zo hebben ook zij geinvesteerd in een fysieke koppeling met Facebook. Het idee is om je vrienden jaloers te maken door overal in te checken, foto’s te maken en fysieke objecten te liken door middel van een ‘connected’ armband. Daarmee is het Ushuaïa hotel het eerste hotel ter wereld die een dergelijke experience biedt.

Like?

Tim Nooteboom
Creative Director bij YipYip

Categorie
Tags

2 Reacties

    T. B

    De “Like” in de echte wereld nog steeds gelimiteerd en meer enkel als gimmick gebruikt,

    en dat is jammer.

    Het Liken van een object , space of activiteit is leuk om te doen, maar geeft je niets terug op

    het moment dat je iets liked. Geen extra’s , geen data van de andere bezoekers, geen suggesties,

    het versterkt de ervaring nog niet. Het blijft een simpele like zoals je die ook online uitdeelt.

    Een twitter-wall geeft je direct inzicht in het gesprek en de mening van het publiek.

    het opent een extra laag in een gesprek. Foursquare is geeft je voordeeltjes ( en badges )

    maar de “like” blijft een one way conversation, en voelt als iets wat meer om het

    merk draait dan de dialoog aan te gaan of de ervaring versterkt.

    En daar hebben we nu ondertussen wel genoeg van gezien toch?


    14 november 2011 om 07:29
    Mike van Hoenselaar

    @T. B

    Een like kan wel degelijk iets teruggeven. Het vergt alleen wat meer moeite.

    Waarom zou je niet een locatie/situatie iets kunnen maken waar je de RFID uitleest en als je al geliked hebt dan gaat er iets open/dicht/etc.

    Dus je kunt wel degelijk de interactie met een bezoeker op een evenement aangaan.


    14 november 2011 om 18:08

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!