Snelle opmars Connected TVs

17 mei 2011, 09:14

Connected TVs, TV’s verbonden met het internet, is bezig met een vlugge opmars. Met Connected TVs is het mogelijk om online video te bekijken, websites te bezoeken, te emailen en kunnen er vaak applicaties worden geïnstalleerd. GfK maakte onlangs bekend dat in 2010 ruim 420.000 connected tv’s zijn verkocht. Dat aantal was 22 procent van alle tv verkopen. Niet alleen in Nederland gaat het hard, ook in Amerika neemt het aantal snel toe. Volgens Leichtman Research Group heeft 30 procent van de Amerikaanse huishoudens tenminste één televisieset die is verbonden met internet. Een toename van 24 procent ten opzichte van vorig jaar. Maar wordt de connected tv ook als zodanig gebruikt? Onderzoek van Telecompaper zegt van niet.

Nederland

Volgens GfK was de gemiddelde prijs voor een connected tv toestel 1.127 euro. Indien de trend zich doorzet heeft over 2 jaar meer dan de helft van alle huishoudens de beschikking over een WebTV. De prognose van GfK is dat het aantal WebTVs volgend jaar zal verbubbelen naar 885.000 toestellen (47,5 procent van totaal aantal verkochte TV’s), en in 2012 zal dit toegenomen zijn tot 1.225.000 (66,4 procent). Wanneer we deze aantallen naast het bezit van tv toestellen leggen zien we dat 8 procent van de TV’s een connected tv is. De volgende jaren zal de penetratiegraad stijgen van 20 procent in 2011, naar 36 procent in 2012 en in 2013 uitkomen op 56 procent.

Onderzoek van Telecompaper becijfert het potentiële gebruik van connected tv’s op 30 procent. Dat ligt aanzienlijk hoger dan de cijfers van GfK, echter, Telecompaper rekent ook mediaplayers, consoles, bluray spelers en aan de TV gekoppelde laptops mee. Telecompaper ondervroeg meer dan 6600 respondenten tussen de 18 en 65 jaar oud in de eerste maanden van 2011. Volgens Telecompaper zijn het vooral de innovators die gebruik maken van deze mogelijkheid. Wel een erg grote groep innovators, maar goed.

Amerika

De penetratiegraad lijkt in Amerika (30 procent) dus een stuk hoger te liggen dan in Nederland (8 procent). Echter, in de definitie van LRG worden ook met het internet verbonden Bluray spelers en gamesystemen meegenomen. Wanneer er puur naar connected tv’s wordt heeft dat een aandeel van 10 procent. 7 procent van de Amerikanen beschikt over een met internet verbonden bluray speler, en 23 procent heeft een gamesysteem dat verbonden is met internet.

Gebruik

De grote vraag is echter of er ook echt gebruik wordt gemaakt van deze nieuwe functies. Wanneer veel van de nieuwe TV’s deze functies bevatten hoeft dit zich niet automatisch te vertalen in het gebruik ervan. Het onderzoek van Telecompaper geeft hierin meer inzicht. 44 procent van de respondenten gaf aan geen gebruik te maken van webtv functies. Gebruikers die internet via het TV-scherm gebruiken, doen dit vooral om content te bekijken dat valt onder de noemer ‘lean back’, met name video. Een deel van de respondenten gebruikt connected tv actief door te surfen op het internet of het versturen van e-mail. Gemiddeld wordt er slechts 2 uur content gekeken via de connected tv.Lara Ankersmit, hoofd nieuwe media van de NOS, laat t.a.v. het onderzoek van GfK weten dat het aantal pageviews van de indexpagina voor maart 2011 voor Net TV platform (Philips en Samsung gecombineerd) 50.255 bedraagd. Voor Samsung was dit 33.313. De NOS biedt verschillende on demand programma’s aan op verschillende webtv’s, zoals het laatste NOS Journaal en Jeugdjournaal.

In Amerika kijkt 10 procent gemiddeld eens per week video via de connected tv. Dit is een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar. Van de Amerikanen kijk 12 procent minimaal eens per week online TV shows. In het onderzoek was een lichte daling (0,3 procent) te zien in tv abonnementen. Zij deden dit om geld te besparen of omdat zij de content ook online kunnen vinden.

Standaardisatie

Eén van de grootste uitdagingen in de markt is het gebrek aan standaardisatie. In Amerika zijn ze daar wat verder mee, dankzij Netflix. Netflix is een online video on demand provider die compatible is met veel apparaten. Uit onderzoek van Sandvine bleek eind vorig jaar dat tussen 8 en 10 uur ‘s avonds 20 procent van het internetverkeer gebruikt wordt door Netflix. Verder bleek 8,5 procent van de Amerikanen een abonnement te hebben op Netflix. In totaal heeft Netflix inmiddels ruim 16 miljoen abonnees in de VS en Canada, waarvan zo’n 11 miljoen ook de streaming video dienst afneemt. Meer dan drie kwart (77 procent) van de gebruikers kijkt Netflix via TV, 60 procent via een gamesysteem.

“The use of emerging video services rapidly increased over the past year, with Netflix being the key driver of this growth,” zegt Bruce Leichtman, president en analist van Leichtman Research Group, Inc. “Even with this growth in emerging video services, this isn’t creating a significant trend in consumers ‘cutting the cord’ to multi-channel video services—including cable, satellite, and Telco video services. Despite a highly saturated market, coupled with slow housing growth, the multi-channel video market in the US still grew by over 500,000 subscribers in 2010. This survey found few ‘cord cutters’ over the past year, and little difference in the intent to switch or disconnect service from prior years.”

In Nederland is er nog geen grote partij. Wel staan er een aantal partijen te trappelen om dit te worden. Denk aan initiatieven als Google TV, Boxee, YuiXX, AppleTV en Samsung SmartTV.

Ook aan de content kant wordt er aan standaardisatie gewerkt. Gerald van der Wijngaart, voorlichter van de NPO zegt dat Philips het verst is met de implementatie van Hbbtv, waardoor zij als eerste Uitzending Gemist kunnen aanbieden. Hiermee neemt Philips een voorsprong op Samsung, Sony en LG voor zover dat al zou tellen bij de consumenten. “Inmiddels is Uitzending Gemist ook beschikbaar via Sharp-toestellen en zijn gesprekken met andere aanbieders in een vergevorderd stadium”, aldus Van der Wijngaart. Google en Apple maken hun video aanbod beschikbaar voor webtv’s, onder andere middels YouTube en iTunes. YouTube heeft aangekondigd zijn homepage te optimaliseren voor tv toestellen, evenals streaming video aan te bieden (YouTube Live).

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

3 Reacties

    venturo

    Aandeel groeit gebruik nauwelijks. Standarisatie is niet het probleem, het ontbreken aan meerwaarde en kwaliteit is HET issue. Daarnaast een tv doet het een jaartej of 8 de connectiviteit is na een jaar al outdated.


    17 mei 2011 om 08:20
    Sven

    Ik ben heilig overtuigd van de combinatie TV en Internet. Op mijn Sony LED zitten diverse functies (muv browsen) waaronder Youtube en Picasa. Daarnaast bieden ze diverse widgets zoals Twitter en Facebook. De widgets zijn helaas echt nog te traag, we zijn ook wat verwend geworden wat betreft snelheid. De kwaliteit van youtube video’s wordt steeds beter, ik vond het ook te gek om een dag na een Beth Hart concert diverse HD filmpjes via Youtube op mijn TV af te spelen. Deze ervaring deed mij realiseren dat UGC in HD formaat op (korte) termijn een aanzienlijke rol gaat spelen. We bepalen uiteindelijk zelf wel wat we kijken en wanneer we kijken.

    Momenteel zitten de diverse functionaliteiten in de Sony tv en heb ik niet direct invloed op wat er wordt aangeboden. Inmiddels heb ik mijn ipad 2 HDMI connected waardoor mijn ipad bepaalt wat ik zie. Dat zal ook de toekomst zijn: een wireless device als bv een iPad wat zowel ontvanger als afstandsbediening is. Dan kunnen alle UPC boxen, setup boxes etc. de deur uit.


    17 mei 2011 om 12:09
    Hans Disch

    @albert: Wij zien iets heel anders uit de werkelijke statistieken van de apps die wij voor diverse CSPs op de belangrijkste Connected TV’s maken en beheren: een enorme groei in gebruik en een grote creativiteit en innovatie bij de manier waarop apps en lineair TV-kijken elkaar versterken en waarde toevoegen. Kom eens langs! Hartelijke groet, Hans Disch.


    17 mei 2011 om 17:24

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!