Helft van Britse bedrijven verbiedt gebruik social media op het werk
Uit onderzoek van HCL Technologies en LEWIS PR (mijn bedrijf) onder 2500 bedrijven in Groot-Brittannië, blijkt dat 48 procent hun medewerkers verbiedt gebruik te maken van social media als Twitter of Facebook. Hiervan zegt 45 procent dat angst voor reputatieschade de belangrijkste motivatie is voor het verbod. Eind vorig jaar kwamen er ook al dergelijke berichten uit Duitsland. Het Duitse zakenblad WirtschaftsWoche maakt melding dat grote bedrijven, als Porsche, Volkswagen en Commerzbank, Facebook, Twitter en andere sociale media hadden geblokkeerd.
Reden die hier werd opgegeven was angst voor bedrijfsspionage. Onderzoek van Unisys uit april 2010 toont aan dat Belgische werkgevers al even conservatief zijn als hun Engelse collega’s- de helft verbiedt gebruik van sociale media op het werk.
Voor bedrijfsspionage heb je geen sociale media nodig lijkt me, dat kan prima op de 1.0 manier. Dus wat de werkelijke reden is voor bedrijven om hun medewerkers toegang tot sociale media te ontzeggen, laat zich raden. Persoonlijk denk ik dat men eerder vreest voor verlies van productiviteit en wellicht ook belasting van het bedrijfsnetwerk. Het kijken van filmpjes kan bijvoorbeeld nogal wat bandbreedte opslokken. Een andere reden die ik me kan voorstellen, is gebrek aan kennis of inzicht en dus angst voor het onbekende. “We weten niet hoe het werkt en hebben geen zin om er een policy voor op te stellen, dus kunnen we het maar beter verbieden”. Zie ook zeker dit artikel van Steven van Belleghem.
Cisco publiceerde medio 2010 een rapport met interessante onderzoeksgegevens over sociale media gedrag. Zo blijkt dat zeven procent van Facebook gebruikers ongeveer een uur per dag besteedt aan spelletjes als Farmville en Mafia Wars. Dat is natuurlijk niet waar je als baas op zit te wachten. Maar om het dan maar helemaal te blokkeren? Je wilt je medewerkers toch ook een connectie bieden met de buitenwereld en de communities die daar actief zijn. Sociale media zijn niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Verbieden lijkt me dan ook zinloos. Bedrijven zijn beter af met moderne medewerkers die midden in de maatschappij staan en kennis hebben van alle laatste nieuwe ontwikkelingen. Bedrijven moeten gebruik van sociale media daarom eerder stimuleren in plaats van verbieden. Mensen die misbruik maken en in de ‘tijd van de baas’ met andere dingen bezig zijn, zullen er altijd zijn.
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe het zit in Nederland. Ik ken niet veel bedrijven die het gebruik van social media verbieden, maar die moeten er ongetwijfeld ook zijn. We gaan er onderzoek naar doen. Binnenkort komen we met de resultaten.