Denk Android en Apple bij mobile marketing
Wie het consumentenlandschap voor apps wil begrijpen en wellicht als doelstelling heeft aan de slag te gaan met mobile marketing, moet zich bedenken dat hij dan voorál het ecosysteem van Apple en Android (Google) moet en zal begrijpen. De gebruikers van deze typen (mobile) operating systems zijn, doordat ze de meest actieve gebruikers zijn in het speelveld, het meest boeiend om te volgen. Dat zeg ik niet, dat zegt Nielsen: “Consumers and Mobile Apps in the U.S.: All About Android and Apple iOS”.
- Zesendertig procent van de Amerikaanse mobiele consumenten hebben nu smartphones
- Consumenten met Apple IOS (iPhone) en Google Android OS voor mobiele telefoons vertegenwoordigen de meerderheid van de smartphone markt in de VS en 74 procent van de mobiele app downloaders
- App downloaders met Apple IOS en Android OS smartphones hebben meer applicaties op hun mobiele telefoons dan die met andere soorten smartphones, met een gemiddelde van 48 apps op iPhones en 35 apps op Android-telefoons. (Ter vergelijking: app downloaders met de Blackberry van RIM hebben slechts een gemiddelde van 15 apps op hun telefoons.)
- Ook gebruiken ze hun apps vaker: 68 procent van de app downloaders met iPhones en 60 procent van degenen met Android-telefoons raadplegen apps meerdere keren per dag, vergeleken met 45 procent van de app downloaders met Blackberry / RIM telefoons.
Goed, één bron is geen bron. En hoewel het natuurlijk al prachtig is, die kekke infographic hierboven en de klinkende verschillen in activiteit tussen de BB, Android en Apple gebruikers, er is meer, natuurlijk veel meer. In een vorige week verschenen rapport van Research2Guidance op TechCrunch dat @robinwauters als eerste mocht publiceren, wordt de visie van Nielsen deels onderstreept, kijk maar naar onderstaand plaatje:
Eigenlijk zegt dit, dat je nog ietsiepietsie beter moet kijken naar Android, dan naar Apple ;). Het aantal ontwikkelde apps voor het ecosysteem van Apple, daar is de groei uit. Android haalt, aldus het rapport van Research2Guidance (eigenlijk is het een voorspelling, natuurlijk) Apple nog eerder in dan eerder gedacht was als gekeken wordt naar aantallen beschikbare apps in de Android Market. Het OS van Google wordt, alweer cijfers van Nielsen, ook als meest gewilde operating system aangegeven door consumenten. Hoewel je twijfels kunt stellen daarbij (niet iedereen is een nerd) is dat wel een indicatie natuurlijk.
En dan nog dit. Uit onderzoek van Milennial Media (op het eigen mobiele advertentienetwerk) blijkt dat 54 procent van de mobiele advertentie-impressies op het netwerk afkomstig is van Android telefoons. Dit tegen “slechts” 26 procent voor iOS, de meest dichtbije rivaal.
Wat je hier verder van moet denken? We kunnen ook prima een blogpost in elkaar schroeven (denk ik) waaruit dan bijvoorbeeld blijkt dat Apple-gebruikers hoger opgeleid zijn dan Android-gebruikers, dat ze meer geld hebben en dat ze gevoeliger zijn voor advertenties en eerder click-buy doen. Of dat het ooit nog eens heel groot gaat worden, Nokia en Microsoft samen met donders goede smartphones. Boeiend in ieder geval wel, al die cijfers over het oprukkende Android. Nu nog een STABIEL systeem, want ik heb gisteren AL mijn sms’jes moeten deleten omdat mijn geheugen vol zat en mijn telefoon op een haar na crashte….
Ik ben niet zo enthousiast over dit stuk. Het somt onderzoeken op die de afgelopen tijd uitgekomen zijn over de (smart-)mobiele markt. Erg flauw is het ook om Android bezitters nerds te noemen. De Iphone is toch ook niet alleen voor vrouwen en gay(-achtige) mannen;-) De enige conclusie, die elke leek een half jaar geleden al had kunnen trekken is, maar die je uit dit stukje zou moeten halen is dat de dagen van Apple als koploper op zowel smartphone- als tablet-gebied zijn geteld.
Open=beter!
@ markschuring: Wat ik bedoelde met “nerd” gedeelte. Volgens mij weten heel veel mensen niet wat hun gedroomde OS is. Omdat het ze, bijvoorbeeld, niet interesseert. Dus is vragen naar de intentie van het mobile os wat je wilt niet zo heel nuttig.
Wat je zegt over iPhone klopt volgens mij ook nog: hij is heel erg in trek bij vrouwen 😉 Verder sommen we hier op marketingfacts wel eens vaker onderzoeken op, ter lering ende vermaeck.
ah, oké, ik begrijp je, (tussen haakjes lezen komt bij mij verkeerd over, blijkbaar)
Zo’n crash als jij had heb ik trouwens nog niet van gehoord. Android kan wel instabiel worden als je er een hoop mee fröbelt (niet doen!;), nieuwe beta roms, etc, maar om daarmee al je gegevens weg te gooien, tjonge. Er zijn trouwens apps om je sms- telefoon-gegevens te backuppen. (maar dat is achteraf gezeur)
@matthijs leuke cijfer update en zeker interessante ontwikkelingen. maar de reactie van @markschuring dat de dagen van Apple geteld zijn als koploper op zowel smartphone als tablet gebied is kolder. Op het gebied van OS ja; maar vergeet niet dat elk iOS toestel een Apple apparaat is. Hoeveel verschillende fabrikanten zitten er wel niet achter Android? Dat koploperschap op apparaten gaat dus nog wel even duren.
Er zal altijd (een grote!) ruimte zijn voor Apple. Niet meer het leiderschap wellicht op OS, maar misschien ook maar goed anders blijven al die mensen (laggards 🙂 zeuren dat de ‘koploper’ per se “open” moet zijn. Wat een onzin. Alsof ‘open’ een doel op zich is. Je kan in ieder geval zeggen dat iOS meer voor de economie heeft betekend dan Android tot op heden. Is ook wat waard.
Overigens zou ik graag nog eens de cijfers in NL willen zien. Mijn onderbuikgevoel zegt me dat de iPhone/iOS hier zeker nog groter is dat Android. V/h weekend aan tafel met 10 vrienden, komen er 8 iPhones op tafel 😉 Of zou dat typerend zijn in de wereld waarin ik verkeer? 😉
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!