Tips voor een succesvolle webwinkel met Google Shopping

Tips voor een succesvolle webwinkel met Google Shopping

Zoals je eerder al op Marketingfacts hebt kunnen lezen heeft Google gisteren in Nederland de beta-versie van Google Shopping gereleased. Voor ondernemers ontstaat nu de belangrijke vraag hoe zij door middel van zoekmachine marketing kunnen profiteren van Google Shopping. Het grote voordeel van Google Shopping voor de consument is dat deze geen verschillende vergelijkingswebsites meer hoeft te gebruiken, maar met éé zoekmachine op zoek kan gaan naar de prijzen en eigenschappen van verschillende producten. Tevens zit daarbij de mogelijkheid om de recensies van de geselecteerde producten te bekijken.

Deze recensies worden automatisch vanuit de verschillende aangesloten webshops ingeladen. Wanneer de consument besluit om het product te kopen klikt hij op de desbetreffende link en wordt vervolgens automatisch doorverwezen naar de juiste webshop.

Online winkelen is hot!

Uit cijfers van het CBS uit maart 2011 blijkt dat online winkelen in Nederland hot is. In de periode van 2005 tot 2010 is het percentage internetters dat online winkelt in de leeftijdscategorie van 12 tot 74 jaar gegroeid van 55 naar 77 procent. In 2010 hebben maar liefst 9,3 miljoen mensen online gewinkeld.
Een onderzoek van Checkit toont aan dat 94% van de Nederlanders het meest gebruik maakt van Google als zoekmachine. Met de lancering van de online vergelijkingssite speelt Google goed in op de online winkel markt. Het zal dan ook niet lang duren voordat deze nieuwe vergelijkingssite is ingeburgerd onder de consumenten en ondernemers.

Posities in Google Shopping behalen

Bij de meeste ondernemers zal nu de vraag opkomen hoe zij in de zoekresultaten van Google Shopping het meest kunnen opvallen. Op dit moment zijn er in mijn ogen twee manieren om een goede positie te behalen. Allereerst kun je betaald adverteren door middel van Google Adwords. Hiermee wordt naar aanleiding van een zoekopdracht een gerelateerde advertentie getoond. Vanaf nu is het ook mogelijk om in Nederland gebruik te maken van productextensies. Het voordeel hiervan is dat je advertentie ten opzichte van de concurrentie groter en opvallender is. Je ziet in één oogopslag gerelateerde producten, met afbeelding en prijs. 

Onderstaand zie je twee Adwords advertenties. De advertentie van illy is een standaard advertentie. De advertentie van Jura maakt gebruik van de productextensie. Door deze twee te vergelijken zie je gelijk de voordelen van de productextensie. Uit een case study van Google blijkt dat de productextensies bij de Adwords campagne voor Sony voor een conversie stijging van 9% hebben gezorgd.

Betaald adverteren is natuurlijk interessant, maar dit is niet voor iedere ondernemer weggelegd. Hoe kun je dan via de natuurlijke weg een zo goed mogelijke positie in Google Shopping behalen?

Google zal nooit precies vrijgeven hoe de volgorde van de advertenties wordt bepaald. Toch zijn er de afgelopen jaren een aantal interessante artikelen verschenen met een visie over de werking van dit onderwerp. Veel van deze artikelen zijn gebaseerd op een artikel van Seomoz.org. In dit artikel komen een aantal punten aan bod, die van invloed kunnen zijn op de ranking van producten.

Ten eerste is het belangrijk om een goede en pakkende titel voor je product te gebruiken. Daarnaast moet de productomschrijving relevante, juiste en duidelijke informatie bevatten. Tevens kan de prijs van het product de ranking beïnvloeden, aangezien goedkopere producten bij het sorteren op prijs hoger in de resultaten komen. Met de prijs kun je jezelf dus onderscheiden van de concurrentie.

Het is daarbij belangrijk om een gegevensfeed bij Google in te dienen, waarin niet alleen de vereiste kenmerken (zoals titel en producomschrijving), maar ook de optionele kenmerken zijn ingevuld. Denk hierbij bijvoorbeeld aan verzendkosten en aantal producten op voorraad. Door een volledige ingevulde gegevensfeed in te dienen sluiten de producten nog beter aan op de zoekopdrachten van de gebruiker.

Tot slot zal user generated content steeds meer invloed uitoefenen op de zoekresultaten. Dit zal betekenen dat positieve recensies over producten waarschijnlijk leiden tot betere rankings van producten. Google geeft tevens aan dat bij het opnemen van een recensie niet alleen wordt gekeken naar het cijfer, maar ook of de recensie representatief en van goede kwaliteit is.

Google Shopping: Hot or Not?

Ik verwacht dat Google Shopping veel kansen gaat bieden aan zowel de consument als de ondernemer. De consument kan op eenvoudige wijze op één centrale website gemakkelijk alle informatie en prijzen over producten terugvinden. De ondernemer kan hier op inspelen door gebruik te maken van Google Shopping. Het voordeel is dat ook kleine of beginnende webwinkels met weinig of geen naamsbekendheid gebruik kunnen maken van het succes van Google Shopping. Door op de juiste wijze je advertentie te positioneren kun je veel bezoekers naar je webshop trekken.

Natuurlijk werkt nog niet alles feilloos in Google Shopping en moet het nog verder worden doorontwikkeld, maar ik ben ervan overtuigd dat deze dienst in Nederland een succes gaat worden.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 6 reacties op dit artikel

  • Ik denk dat Google Shopping kleine webwinkels zoals die van mij de nodige kansen kan bieden op te vallen tussen het enorme aanbod en mogelijkheid te onderscheiden van concurrentie, zeker als je een van de eerste bent die op Google Shopping actief is. Ga er direct mee aan de slag! En ook voor de consumenten een mooie toepassing om snel de beste deal op internet te vinden. Het zullen toch vooral de serieuze webwinkels zijn die als eerste hun producten plaatsen.

    geplaatst op
  • Wij hebben onze producten inmiddels geplaatst, google shopping is een overzichtelijke vergelijker. Onze naamborden en huisnummers toevoegen aan de vergelijker was zeer eenvoudig.

    geplaatst op
  • Kan iemand zeggen wij de resultaten zijn van hun opnamen in Google shopping: views, bezoekers, conversie enz... Ben erg benieuwd!!

    geplaatst op
  • Ik maak nu maanden gebruik van Google Shopping. In de gewone zoekresultaten is de traffic veel hoger dan bij Google shopping. Zo veel traffic hoef je dus niet te verwachten. Wel is het zo dat bij Google Shopping de bezoeker al heeft aangegeven online te willen shoppen, dus in veel gevallen eerder zal kopen. Met name de producten die in sommige gevallen ook in de normale zoekresultaten worden weergegeven leveren veel traffic op.

    En inderdaad, zoals ook in het artikel hierboven staat vermeld, is de prijs enorm belangrijk omdat veel bezoekers sorteren op laagste prijs. Als het product overal hetzelfde is, dan even kijken welke aanbieder goedkoper is denken veel mensen. De prijs dient wel exact dezelfde te zijn als op de webwinkel.

    Vervelend aan Google Shopping vind ik dat er geen promotieteksten gebruikt mogen worden. Er is dus veel minder materiaal om een pakkende titel te schrijven. Juist de aanpassingen die in veel gevallen de verkoopratio verhogen zoals meerdere hoofdletters in één zin in de titels van producten ( vb ) zijn niet toegestaan in een productfeed voor Google Shopping. Ook termen als kwalitatief, zeer, super enz mogen niet gebruikt worden in de productfeed. Ergens is het wel te begrijpen omdat de titel en beschrijving puur het product dienen te beschrijven, maar voor een marketeer kan het soms frustrerend zijn.

    Google Shopping is nog volop in ontwikkeling, dus de traffic zal in de toekomst alleen maar toenemen.

    geplaatst op
  • Dit is een ouder bericht en allicht een beetje oude koeien uit de sloot halen. Maar ik geef graag mijn ervaringen met Google shopping.

    Google shopping heeft bij ons gezorgd voor 10% stijging van het aantal bezoekers via organische Google resultaten. Ik ga er wel van uit, dat dit erg koop gerichte bezoekers zijn. Ik heb in mijn feed geen parameter in de URL gezet om exact te meten hoe hoog de conversie hier op is ten opzichte van reguliere zoek resultaten.

    Wel vind ik dat Google shopping nog een lange weg te gaan heeft om echt een serieuze vergelijkingswebsite te zijn. Er gebeurt bijvoorbeeld weinig tot niets met EAN codes. Zie bijvoorbeeld de zoekopdracht

    "Yap narri benchmat giraffe".

    Dit artikel heb ik toch echt een EAN code bij staan en mijn collega's volgens mij ook. Toch staat het product niet als 'prijs vergelijk'. Als in '6 shops gevonden' en het prouct 1 keer. Maar het product staat er voor elke shop 1 keer. Dat maakt, dat ik als consument niet snel Google shopping zou gebruiken om een product te vergelijken.

    Sinds de introductie staan wij al in Google shopping en ik moet zeggen, ik heb eigenlijk erg weinig verbeteringen / veranderingen waar genomen.

    geplaatst op
  • Hallo Hendrik,

    Een leuk artikel! zijn er intussen al meer ervararingen met Google Shopping? Dan hoor ik ze graag, wil eea toepasen voor een van mijn klanten.

    Hartelijke groet,
    MArco Bouman

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.