Vorige week werd het in de nieuwsbrief van Marketingfacts al kort aangekondigd: voor de e-mailmarketingactiviteiten van Marketingfacts gaat het team de samenwerking aan met marketing softwareontwikkelaar Copernica BV en online dialoque bureau RapidSugar. De samenwerking is vooral bedoeld om de e-mailmarketing van Marketingfacts naar een hoger en professioneler niveau te tillen. Vanaf vandaag is de overgang van Mailchimp naar Copernica een feit en worden er al flinke stappen genomen om te komen tot de ‘new and improved’ nieuwsbrief van Marketingfacts. Hoe Marketingfacts dit doet, krijg je gedurende de samenwerking te lezen in verschillende blogposts.
Transparantie
Transparantie staat binnen dit e-mailmarketingverhaal centraal. Wat zijn de plannen? Wat zijn de doelstellingen? Hoe zijn we tot veranderingen in de nieuwsbrief gekomen? Hoe is dit technisch ingevuld met de marketing software (dat deel is voor Copernica). Hoe is dit strategisch aangepakt (daarvoor tekent RapidSugar). Gedurende het proces houden wij je zo goed mogelijk op de hoogte en heb je als lezer/bezoeker ook inspraak. Binnenkort verschijnt er bijvoorbeeld een enquête onder nieuwsbriefontvangers en websitebezoekers. Hierin peilen we jouw mening over de huidige nieuwsbrief en is er ruimte voor opmerkingen en suggesties.
Doelstellingen
Op dit moment beschikt Marketingfacts over een database van 7.000 nieuwsbriefabonnees. Op zich een mooi aantal maar voor een blog van deze omvang toch aan de lage kant. De gemiddelde openingsrate ligt momenteel tussen de 30 en 35 procent (het industry average ligt tussen de 20 en 40 procent). En om maar helemaal transparant te zijn: de CTR van de nieuwsbrief ligt tussen de 7 en 12 procent (het industry average ligt tussen de 10 en 15 procent). Daar moet verbetering in komen vinden de heren van Marketingfacts en daar gaan Copernica en RapidSugar bij helpen!
Gericht op drie strategische doelgroepen (young professionals, marketeers en marketing mmanagement) met een sterkere focus op de eerst genoemde, zijn de volgende doelstellingen voor de nieuwsbrief reeds geformuleerd (na de nulmeting zullen we deze KPI’s samen met team Marketingfacts nog verder kwantificeren)
- Flink vergroten van het aantal nieuwsbriefabonnees
- Meer controle over de content van de nieuwsbrief: meer relevantie. De nieuwsbrief wordt op dit moment gevuld met de 5 meest gelezen artikelen van de week voor verzending. Dit komt je relevantie natuurlijk niet ten goede. De redactie wil hierbij zelf kunnen bepalen welke artikelen er terug komen in de nieuwsbrief. Doelstelling: relevantere content aanbieden
- Meer conversie en meer bezoek. Duidelijke doelstellingen dus met een centrale rol voor e-mailmarketing. In de vergaderingen die we hebben gehad voorafgaand aan de eerste e-mailing bleek dan ook dat er nogal wat te doen stond voor de betrokken partijen. Maar we hebben er zin in!
Wat hebben we al gedaan?
De overgang van de ene ESP (e-mail service provider) naar de andere is natuurlijk geen kwestie van een paar klikjes. Hier komen een aantal aanpassingen en stappen bij kijken. Toen duidelijk werd dat Marketingfacts overging van MailChimp naar Copernica Marketing Software is er meteen actie ondernomen. Allereerst hebben zowel Marketingfacts als RapidSugar een training van Copernica gekregen om zo de marketing software te leren kennen. Hierbij is er
al meteen aandacht besteed aan het opbouwen van de database en het klaarzetten van de nieuwsbrief.
Integratie
Marketingfacts maakt momenteel gebruik van Expression Engine voor het onderhouden van de e-mailabonnees. Aan-en afmeldingen komen in dit systeem binnen. Om de database in Copernica bij te houden moest er dus een koppeling gemaakt worden tussen Expression Engine en Copernica. Hier zijn we op dit moment nog mee bezig en hopen we binnenkort af te werken. Deze nieuwsbrief is verstuurd door middel van het handmatig importeren van de adressenlijst van Marketingfacts in Copernica. Met de import/export-functie verwerkt M! de mogelijke afmelders van deze editie dan in Expression Engine. Wanneer de koppeling tussen E.E. en Copernica uiteindelijk af is, verloopt dit allemaal automatisch.
Authentiecatiegegevens
Verder zijn de authenticatiegegevens van Marketingfacts op orde gesteld. Dit zijn o.a. de DKIM en SPF-records. De SenderID wordt nog in orde gebracht. Dit is uiteraard belangrijk om ervoor te zorgen dat de deliverability zo min mogelijk klappen krijgt bij deze eerste verzending vanuit Copernica. Verder ontvangt M! van Copernica een “opgewarmd” IP-adres. Dit houdt in dat M! zijn nieuwsbrieven niet verzendt vanaf een onbekend IP-adres. Zo verkleint de kans op plaatsing in de spambox aanzienlijk.
En last but not least, de content. Er is voor gekozen deze in de eerste e-mailing nog op dezelfde manier in te vullen. Waarom? Omdat zo een nulmeting kan plaatsvinden. Zoals gezegd willen we open kaart met de lezers spelen. De resultaten van de nulmeting lees je in de volgende blogpost en we houden jullie in toekomstige blogposts op de hoogte van de tussentijdse resultaten.
Wat staat er nu nog op de planning?
De eerst volgende stap is de nulmeting vanuit Copernica. De resultaten van deze eerste mailing worden vergeleken met de gegevens uit MailChimp. Deze meting dient als uitgangspunt voor de verdere verbeterpunten en wordt ook gebruikt bij de verslaggeving van de tussentijdse resultaten. Daarnaast komt er binnenkort de enquête onder de nieuwsbriefontvangers en websitebezoekers waarin jullie mening over de nieuwsbrief wordt gepeild. In verschillende redactionele & strategische sessies georganiseerd door RapidSugar wordt telkens bepaald wat de volgende strategische stappen zijn voor de nieuwsbrief. Gaan we deze segmenteren? Splitsen we deze op naar gelang rubriek of inhoud (bv. een aparte nieuwsbrief voor M! jobs)? Welke split-run test voeren we uit m.b.v. de marketing software?
Er staat dus nog veel te gebeuren. Maar de eerste stappen zijn inmiddels gezet en volgens ons zijn dit stappen in de goede richting. E-mailmarketing staat weer vol op de kaart bij Marketingfacts en gaat vanaf nu een veel belangrijker en strategischer rol spelen Benieuwd hoe het verder afloopt? Blijf dan onze blogposts volgen via de ‘nieuwe’ nieuwsbrief en via Marketingfacts. Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief als je nog geen abonnee bent!