Porsche: Zo bedank je 1.000.000 Facebook fans

Porsche: Zo bedank je 1.000.000 Facebook fans

Facebook telt steeds meer pagina’s van bedrijven en organisaties die heel graag willen dat je je profiel koppelt aan hun pagina op Facebook page. Maar waarom zou je als consument je profiel aan een merk hangen? En hoe zorg je er als merk voor dat mensen je Facebookpagina gaan liken? Hoe krijg je via social media interactie met je merk? KLM deed het op bescheiden schaal, door degene die het juiste moment van “liken” van hun 100.000e fan het dichtst benaderde een prijs in het verschiet te stellen. Porsche pakte het anders aan.

Rond de jaarwisseling groeide het aantal fans van de Porsche Facebookpagina naar het toch redelijk magisch te noemen getal van 1 miljoen fans. 1.000.000 mensen die zo “gek” waren fan te worden van de Porsche Facebookpagina. En toen verscheen dit:

Er gebeurde even niets…. Totdat dit: “Thank you, for sharing our passion” filmpje opdook.

 

Deze Porsche GT3 R Hybrid met 480 pk wordt beplakt met 27.000 namen.

 

De actie kreeg een verdieping. Naast het “Thank You” filmpje kwam er ook een speciale:  “Thank You a 1.000.000 times pagina”

 

Je start de web special en komt op een pagina waar je je naam in kunt tikken. Kijken of jij één van de 27.000 “gelukkigen” bent wiens naam érgens op dit razendsnelle race-apparaat staat. En wat schetst mijn verbazing. “Hey Cool ! Your name is on the Porsche GT3 R Hybrid”. Tot zover was het gewoon een leuk initiatief maar nu wordt de actie van Porsche ineens persoonlijk.

 

 

Dan begint toch echt het grote zoeken ! Maar zelfs na een half uur namen lezen, windows schuiven, inzoomen/uitzoomen, geen Leo Verdonck te bekennen. Het moest geen dagtaak worden dus ik hield het voor gezien. Er was geen beginnen aan. Maar gelukkig was er: Daniëlle Schouten (Productmanager sportwagens bij Porsche in NL, @danischouten). Zij volbracht de rit naar het Porsche Museum alwaar de Porsche GT3 R Hybrid tot 20 maart ten toon gesteld stond.

 

 

En zij ontdekte:

 

Zo bedank je dus je Facebook fans. En, hoe volwassen je dan ook mag zijn, dat geeft toch een gevoel van verbondenheid. Ik ga er geen Porsche van kopen. Dat dan weer niet. Maar wel een leuke merk-interactie die werkt, want intussen heeft Porsche 1.348.103 Facebook fans. Ik ben erg benieuwd wat andere merken gaan verzinnen.


Delen

0
0


Er zijn 10 reacties op dit artikel

  • Mooi voorbeeld! Zag dit weekend ook dit voorbeeld van Heineken; http://www.youtube.com/watch?v=amWypAwyF90

    geplaatst op
  • Mashable heeft ook een dergelijke actie om je naam op hun Facebook Wall te krijgen. Dit is toch wat mensen willen. Gekken en dwazen schrijven hun namen op deuren en glazen, des te meer in het digitale tijdperk. Slimme actie van Porsche. Nu nog de Facebook Porsche veilen tbv een goed doel en het plaatje is helemaal compleet! Of laat iedereen die zijn naam op de auto heeft staan een kilometer in dat ding rijden, zodat er na afloop precies 1.000.000 kilometer op de teller staat . . .

    geplaatst op
  • Yes, the idea f saying thanks to the fans for their loyalty isn't new. But Porsche has put a new twist on it, creating a piece of art in the process. I agree with Christiaan that auctioning it off, perhaps to a charity that the 27,000 fans could help select is an effective way of getting attention. Lots of mileage left in this idea. Thanks Leo for pointing it out.

    geplaatst op
  • Wat goed.Ik ben echt helemaal jaloers. De combinatie Porche + Facebook + eigen naam. Leo kan jij samen met Danie niet zorgen dat alle Dutch Facebook groeps leden bovenstaande auto een weekendje mee mogen hebben? Ik zal er over bloggen, delen op twitter, zelf Hyves zal ik weer gebruiken! Wat een mooie actie...en leuk dat je naam op die auto staat. Gefeliciteerd.

    geplaatst op
  • Top actie. Heel cool gedaan. Met services als North Social kan je dit soort persuasive content mooi aanbieden. Maar dan moet je natuurlijk eerst het concept/campagne hebben bedacht :-)

    geplaatst op
  • Prachtig gedaan, op het snijvlak van live marketing en social media marketing. Vermeld nog even welk bureau / welk team deze campagne heeft gemaakt - wel zo fair.

    geplaatst op
  • Niet bepaald origineel meer te noemen... Ik kan met herinneren dat Essent met Sven Kramer iets soortgelijks heeft gedaan rondom de Olympische Spelen met een spandoek voor Sven Kramer gemaakt met profielfoto's van Hyves. Porsche is natuurlijk wel cooler dan Essent.

    Ofwel, het idee is gemakkelijk gekopieerd, maar de uitvoering is zeker mooi.

    geplaatst op
  • @ Seth van der Meer: Het idee hoeft niet nieuw te zijn, als je er dan maar wel voor zorgt dat de uitvoering subliem is. Daar lijkt het hier wel op. Het leeft. Dit artikel gaat naar een absoluut record toe qua Facebook likes, trouwens. Dus er zijn nogal wat mensen die het wél origineel vonden, zo lijkt het. Denk dat Leo hier met zijn eerste posting een case te pakken heeft die in menige presentatie over social media aangehaald gaat worden ;)

    geplaatst op
  • Agree with Matthijs. Everything old is new again. Love this site http://www.everythingisaremix.info/ which shows how Hollywood is based on remixing old ideas, just like Jazz borrowed from Classical music.

    geplaatst op
  • Leuk, maar hoeveel meer porsches verkopen ze nu??.....uiteindelijk draait het om de knaken, geen 1 miljoen arme fans die alleen maar dromen van een porsche

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.