• Mobile
    wordt gesponsord door

Mobile Media & Marketing Awards 2011

Mobile Media & Marketing Awards 2011

Dinsdag 25 januari 2011 werden de eerste Mobile Media & Marketing Awards uitgereikt in het Telegraaf Media Nederland gebouw in Amsterdam. De ‘MMMA’ is een evenement bedoeld om het mobiele kanaal als alternatief op de kaart te zetten door toonaangevende en effectieve mobiele campagnes en initiatieven te belonen met een prijs. MMMA is een initiatief van TMG en Mobile Generation (MobGen). De groeicijfers van mobiel internet vlogen de vakbroeders tijdens event weer om de oren. Over 2 jaar zal er meer gebruik worden gemaakt van Internet via de mobiel dan traditioneel vanachter de PC. Dat de opkomst van tablets deze ontwikkeling alleen maar versnelt is geen verrassing meer. SMS is still hot en mobiel bellen stabiliseert. Het bereik via mobiel is wereldwijd groter dan TV of PC! Maar is adverterend Nederland er eigenlijk wel klaar voor?

‘’Nee, helaas niet,’’ was het eenduidige antwoord van Ron Vrijmoet van Mobile Generation. Nog te vaak worden we teleurgesteld als we met de mobiel een site van een willekeurige adverteerder bezoeken. Als voorbeeld noemde Ron o.a. adverteerders uit de Automotive branche. Ze hebben een enorm consumentenbereik en bedienen bij uitstek een doelgroep die mobiel is. “Nog te vaak moeten we het op mobiel doen met te slecht leesbare traditionele websites’’.

Gelukkig hadden de genomineerden van de eerste Mobile Media & Marketing Awards het beter begrepen. De winnaars beschouwden de award dan ook stuk voor stuk als een extra stimulans om mobiel verder te ontwikkelen en in te zetten. Zij zagen de award als een beloning voor hun lef en durf om de eerste stappen te nemen met marketing op mobiel. 

De onafhankelijke jury, ieder betrokken bij mobiele ontwikkelingen vanuit hun eigen vakgebied, bestond uit: Joost Phoelich (IAB), Sander Kranenburg (PWC), Tijmen Bos (IAA) en Frank Eijken (Consultant en voorzitter vakjury MMMA 2011). Zij kozen de genomineerden en uiteindelijk de winnaars op basis van de volgende criteria: het bieden van een unieke belevenis, de durf om te experimenteren, de effectiviteit van de boodschap, het design, de technische mogelijkheden en bijbehorende gebruiksvriendelijkheid. Daarbij moest de App, mobiele website of campagne gericht zijn op de Nederlandse markt.

En de winnaars zijn:

  • Beste mobiele website: KLM (genomineerd waren ook NS Reisplanner en TVGids.nl);
  • Beste mobiele applicatie: Appie van Albert Heijn (zij namen het op tegen Hyves, Kieskeurig, Nike en Spotify);
  • Beste tablet applicatie: Autoweek (concurrenten waren Nu en De Telegraaf);
  • Beste mobiele campagne: Audi (genomineerd waren ook de campagnes van KWF en Centraal Beheer Achmea);
  • Mobile Marketeer of the Year: Rabobank. (Zij hebben gewonnen van KLM en Nike);
  • De publieksprijs werd gewonnen door Buienradar (in een close call met Hyves en NS Reisplanner).

Mobile Marketeer of the Year winnares Sasja Appels van de Rabobank gaf aan dat Rabobank altijd voorop heeft gelopen in ontwikkeling op mobiel en dat het binnen alle gelederen van het bedrijf in de genen zit. Als tip gaf zij mee: ‘’Heb lef, luister naar je klanten en vertrouw niet op de waarheid van vandaag. De ontwikkelingen gaan zo snel, morgen is het weer anders.’’

Ron Vrijmoet adviseerde tijdens zijn keynote presentatie adverteerders bij elke gelegenheid consumenten te vragen hun mobiele nummer achter te laten. Bied als adverteerder relevante mobiele diensten aan zodat je een reden hebt om het mobiele nummer te verzamelen. Het mobiele nummer is immers de basis van toekomstige interacties. Ron haalde hierbij onder andere Valuewait aan als partij die een effectief platform biedt dat ingezet kan worden voor mobiele interactie campagnes. Ron toonde tijdens zijn presentatie verder een aantal voorbeelden van mobile advertising, waaronder de campagne van Heinz Amoy waarbij consumenten zich konden abonneren op een mobiele dienst van Amoy: het recept van de dag.

Adverterend Nederland heeft met het mobiele kanaal het medium in handen om echt in contact te zijn met de consument. Het mobiele kanaal zal echter nooit andere kanalen vervangen. Adverteerders kunnen het mobiele kanaal naast traditionele kanalen inzetten om campagnes effectief te maken en interactie met de doelgroep aan te gaan. Tijdens het evenement werd ook de Mobile Media Guide2010 ter beschikking gesteld door MobileGeneration. Deze gids bevat een overzicht van alle grote mobiele titels (sites en Apps) in Nederland inclusief bereik indicaties en tarieven. Deze is overigens te downloaden in de App store of te bestellen bij Mobile Generation.

Er is geen twijfel meer over mogelijk: Mobile is serious business!


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 10 reacties op dit artikel

  • Welke sites zijn bekeken voordat er genomineerd werd? Hoe is dat proces verlopen?

    geplaatst op
  • Beste Mark,

    De jury heeft aangegeven heel veel mobiele sites te hebben bekeken. Er zijn echter geen uitspraken gedaan over welke sites ze allemaal hebben bekeken.

    Gr. Jeroen

    geplaatst op
  • Op zich allemaal wel terechte uitslagen!

    geplaatst op
  • Ik denk dat Mark benieuwd is waarom er niets met 9292 in de uitslag staat? ;)

    geplaatst op
  • @Jeroen Jammer. Klinkt nu als een privé feestje. Het zou transparanter zijn inzage hierin te geven. Richard Otto verwoord het als volgt op http://mobilemarketingnl.blogspot.com/2011/01/winaars-mobile-media-marketing-awards.html: De organisatoren hebben veel tijd in dit evenement gestoken, al was het niet verkeerd geweest om van te voren alle mobile marketing bureaus een email te sturen of zij een campagne of app hebben om te nomineren. Sterker: veel mobiele partijen wisten niet eens dat dit evenement georganiseerd werd. Dit had een positief effect gehad om dit evenement op een hoger en breder gedragen niveau te krijgen. Toch hulde aan de organisatie dat zij in dit gat zijn gesprongen. Het IAB, MWG, Mobile Monday of een andere reeds bestaande Media belangenorganisatie had dit eerder naar zich toe moeten trekken.

    @Matthijs: Nee hoor. Ik ben realistisch en weet wel dat die site niet de allerbeste van allemaal is ;) Maar dat geldt ook voor sommige winnaars. Ik ben alleen benieuwd naar het proces en selectiecriteria. Jij niet?

    geplaatst op
  • Mark,
    Ik begrijp wat je bedoelt, echter ik ben van mening dat het veel beter is dit initiatief positief te bekijken. De timing van mmma is goed en het is een stimulance voor partijen het mobiele kanaal in te zetten en te ervaren wat het kan opleveren.

    geplaatst op
  • @Mark: huh? hoezo had IAB hier op moeten inspringen? IAB organiseert jaarlijks een event rondom mobile en is ook in deze award betrokken geweest. Wel even opletten he! ;-)

    Felicitaties voor de winnaars, verdiend!

    geplaatst op
  • @Marco: Dat schrijf ik niet, ik citeer Richard Otto. Ik had de samenwerking met IAB gemist, staat ook niet in dit artikel?

    @Jeroen: Ik vind het ook positief. Het lijkt sterk op de Best of Mobile uitgave van OMI, jou welbekend ;) te vinden op http://www.omi2.nl/?p=1776. Is het eindrapport alleen via de app store a 199 euro te downloaden?

    geplaatst op
  • Als ik dan toch wordt geciteerd; laat ik hier dan ook op reageren:
    De mobile marketing markt is totaal gefragmenteerd en nu worden er ook nog eens diverse events gehouden. Ik ben van mening dat een organisatie als het IAB met haar Mobile Taskforce dit veel meer naar zich toe had moeten/kunnen trekken. Lijkt me goed voor de markt.

    geplaatst op
  • Vandaag (23-2-2011) op MarketingTribune: Wat de prijswinnende iPad app voor Autoweek doet http://www.marketingtribune.nl/nieuws/wat-deprijswinnende-ipad-app-voor-autoweek-doet

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.