Mobile Media & Marketing Awards 2011

26 januari 2011, 09:55

Dinsdag 25 januari 2011 werden de eerste Mobile Media & Marketing Awards uitgereikt in het Telegraaf Media Nederland gebouw in Amsterdam. De ‘MMMA’ is een evenement bedoeld om het mobiele kanaal als alternatief op de kaart te zetten door toonaangevende en effectieve mobiele campagnes en initiatieven te belonen met een prijs. MMMA is een initiatief van TMG en Mobile Generation (MobGen). De groeicijfers van mobiel internet vlogen de vakbroeders tijdens event weer om de oren. Over 2 jaar zal er meer gebruik worden gemaakt van Internet via de mobiel dan traditioneel vanachter de PC. Dat de opkomst van tablets deze ontwikkeling alleen maar versnelt is geen verrassing meer. SMS is still hot en mobiel bellen stabiliseert. Het bereik via mobiel is wereldwijd groter dan TV of PC! Maar is adverterend Nederland er eigenlijk wel klaar voor?

‘’Nee, helaas niet,’’ was het eenduidige antwoord van Ron Vrijmoet van Mobile Generation. Nog te vaak worden we teleurgesteld als we met de mobiel een site van een willekeurige adverteerder bezoeken. Als voorbeeld noemde Ron o.a. adverteerders uit de Automotive branche. Ze hebben een enorm consumentenbereik en bedienen bij uitstek een doelgroep die mobiel is. “Nog te vaak moeten we het op mobiel doen met te slecht leesbare traditionele websites’’.

Gelukkig hadden de genomineerden van de eerste Mobile Media & Marketing Awards het beter begrepen. De winnaars beschouwden de award dan ook stuk voor stuk als een extra stimulans om mobiel verder te ontwikkelen en in te zetten. Zij zagen de award als een beloning voor hun lef en durf om de eerste stappen te nemen met marketing op mobiel.

De onafhankelijke jury, ieder betrokken bij mobiele ontwikkelingen vanuit hun eigen vakgebied, bestond uit: Joost Phoelich (IAB), Sander Kranenburg (PWC), Tijmen Bos (IAA) en Frank Eijken (Consultant en voorzitter vakjury MMMA 2011). Zij kozen de genomineerden en uiteindelijk de winnaars op basis van de volgende criteria: het bieden van een unieke belevenis, de durf om te experimenteren, de effectiviteit van de boodschap, het design, de technische mogelijkheden en bijbehorende gebruiksvriendelijkheid. Daarbij moest de App, mobiele website of campagne gericht zijn op de Nederlandse markt.

En de winnaars zijn:

  • Beste mobiele website: KLM (genomineerd waren ook NS Reisplanner en TVGids.nl);
  • Beste mobiele applicatie: Appie van Albert Heijn (zij namen het op tegen Hyves, Kieskeurig, Nike en Spotify);
  • Beste tablet applicatie: Autoweek (concurrenten waren Nu en De Telegraaf);
  • Beste mobiele campagne: Audi (genomineerd waren ook de campagnes van KWF en Centraal Beheer Achmea);
  • Mobile Marketeer of the Year: Rabobank. (Zij hebben gewonnen van KLM en Nike);
  • De publieksprijs werd gewonnen door Buienradar (in een close call met Hyves en NS Reisplanner).

Mobile Marketeer of the Year winnares Sasja Appels van de Rabobank gaf aan dat Rabobank altijd voorop heeft gelopen in ontwikkeling op mobiel en dat het binnen alle gelederen van het bedrijf in de genen zit. Als tip gaf zij mee: ‘’Heb lef, luister naar je klanten en vertrouw niet op de waarheid van vandaag. De ontwikkelingen gaan zo snel, morgen is het weer anders.’’

Ron Vrijmoet adviseerde tijdens zijn keynote presentatie adverteerders bij elke gelegenheid consumenten te vragen hun mobiele nummer achter te laten. Bied als adverteerder relevante mobiele diensten aan zodat je een reden hebt om het mobiele nummer te verzamelen. Het mobiele nummer is immers de basis van toekomstige interacties. Ron haalde hierbij onder andere Valuewait aan als partij die een effectief platform biedt dat ingezet kan worden voor mobiele interactie campagnes. Ron toonde tijdens zijn presentatie verder een aantal voorbeelden van mobile advertising, waaronder de campagne van Heinz Amoy waarbij consumenten zich konden abonneren op een mobiele dienst van Amoy: het recept van de dag.

Adverterend Nederland heeft met het mobiele kanaal het medium in handen om echt in contact te zijn met de consument. Het mobiele kanaal zal echter nooit andere kanalen vervangen. Adverteerders kunnen het mobiele kanaal naast traditionele kanalen inzetten om campagnes effectief te maken en interactie met de doelgroep aan te gaan. Tijdens het evenement werd ook de Mobile Media Guide2010 ter beschikking gesteld door MobileGeneration. Deze gids bevat een overzicht van alle grote mobiele titels (sites en Apps) in Nederland inclusief bereik indicaties en tarieven. Deze is overigens te downloaden in de App store of te bestellen bij Mobile Generation.

Er is geen twijfel meer over mogelijk: Mobile is serious business!

Jeroen de Rooij is the founder of Valuewait B.V.. He strongly believes in the concept of consented interaction as the basis for strong relationships between organizations and consumers. By founding Valuewait Jeroen has created a way for organizations to effectively interact with consumers and build strong relationships. Valuewait offers Mobile Research & Mobile Marketing services. Jeroen de Rooij studied Business Information Technology at the HEAO in Groningen and IT auditing at the Faculty of Economics and Econometrics of the University in Amsterdam. Before founding Valuewait B.V. Jeroen worked for Dutch Railways, Ernst & Young, World Online International (the first pan-European Internet Service Provider) and was an independent consultant. LinkedIn: http://nl.linkedin.com/in/jeroenderooij

Categorie
Tags

10 Reacties

    Mark de Bruin

    Welke sites zijn bekeken voordat er genomineerd werd? Hoe is dat proces verlopen?


    26 januari 2011 om 15:04
    jeroenderooij

    Beste Mark,

    De jury heeft aangegeven heel veel mobiele sites te hebben bekeken. Er zijn echter geen uitspraken gedaan over welke sites ze allemaal hebben bekeken.

    Gr. Jeroen


    26 januari 2011 om 15:56
    Frank Oosterom

    Op zich allemaal wel terechte uitslagen!


    26 januari 2011 om 20:39
    mgvandenbroek

    Ik denk dat Mark benieuwd is waarom er niets met 9292 in de uitslag staat? 😉


    27 januari 2011 om 05:49
    jeroenderooij

    Mark,

    Ik begrijp wat je bedoelt, echter ik ben van mening dat het veel beter is dit initiatief positief te bekijken. De timing van mmma is goed en het is een stimulance voor partijen het mobiele kanaal in te zetten en te ervaren wat het kan opleveren.


    27 januari 2011 om 18:52
    media

    @Mark: huh? hoezo had IAB hier op moeten inspringen? IAB organiseert jaarlijks een event rondom mobile en is ook in deze award betrokken geweest. Wel even opletten he! 😉

    Felicitaties voor de winnaars, verdiend!


    27 januari 2011 om 18:58
    richardotto2000

    Als ik dan toch wordt geciteerd; laat ik hier dan ook op reageren:

    De mobile marketing markt is totaal gefragmenteerd en nu worden er ook nog eens diverse events gehouden. Ik ben van mening dat een organisatie als het IAB met haar Mobile Taskforce dit veel meer naar zich toe had moeten/kunnen trekken. Lijkt me goed voor de markt.


    28 januari 2011 om 07:52

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief