iPad gebruikers willen liever advertising dan paid content

24 januari 2011, 06:13

Uit een survey uitgevoerd door Knowledge Networks, blijkt dat 86 procent van de de iPad-gebruikers ads wil bekijken om content gratis te ontvangen. In de praktijk blijkt, volgens dit artikel op AdAge, dat iPad gebruikers gemiddeld zo’n 24 apps downloaden en dat een kwart daarvan betaald is. Bij Knowledge Networks zeggen ze ‘verrast’ te zijn. Kennelijk betalen iPad-gebruikers toch minder graag en is de iPad toch net níet de heilige betaalgraal waar uitgevers zich vanaf april 2010 op blindstaren (zie ook dit artikel, ben zó benieuwd naar The Daily).

Uit het artikel blijkt verder, dat de meest gebruikte functie op de iPad zoeken is: 97 procent van de gebruikers in het onderzoek gebruikt regelmatig de zoekfunctie van Google, e-mail volgt met 91 procent. AdAge:

“Media apps, however, are used at a much lower rate, with 70% of people saying they regularly read books on the iPad, 66% for music, 61% for reading magazines and newspapers and around 50% who regularly watch TV or movies. “

Van de ondervraagden wil 14 procent extra betalen voor een app van een blad dat ze al in print hebben ontvangen. 12 procent zegt een kleine fee te willen betalen, terwijl 1 procent bereid is dezelfde prijs te betalen voor een iPad app als voor een printeditie van een magazine (cover price). iPad-gebruikers zitten dus graag voor een dubbeltje op de eerste rang. En eigenlijk hebben ze het helemaal niet op advertising op hun shiny gadget: ongeveer 78% zegt dat advertising de lol wegneemt van hun iPad experience. Ingewikkeld…..

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

2 Reacties

    peterluit

    Onderzoek na onderzoek stapelt zich op. Het lijkt zelfs wel of we binnen al die onderzoeken ook geen onderscheid meer willen maken tussen verschillen in landen, culturen, gewoontes, economische omstandigheden etc. Daarnaast denk ik dat veel onderzoeken te weinig onderbouwd zijn. Hoeveel % van wat zegt dit of dat?

    Natuurlijk, alles bij elkaar opgeteld heeft elk stukje van de puzzel wel wat waarde. Maar ik vind het wel jammer dat we links en rechts teveel ongenuanceerde publicaties tegenkomen, die ‘(n)iets’ zeggen over hoe het nu precies gaat met wat.

    Iets meer tijd, adem en rust zou mijn advies zijn om met iets meer diepgang nuttige uitspraken te kunnen doen waar we allemaal wat aan hebben. Neemt natuurlijk niet weg dat we berichten zoals bovenstaand nu ineens niet meer zouden moeten kunnen lezen, maar ik zou zelf wat nuances aanbrengen, want ook de verwijzing naar de bron vertelt niet zo gek veel in dit geval.


    24 januari 2011 om 13:35
    mgvandenbroek

    @peterluit: Point taken. Ik vind inderdaad dat alles bij elkaar opgeteld alle stukjes van de puzzel waarde hebben. Ik zou heel graag alle onderzoeken eens bij elkaar zetten, maar vind het belangrijk om te laten zien dat het niet alles goud is wat er blinkt.

    Als jij de onderzoeken hebt die een meer genuanceerd beeld geven, dan lees ik ze graag hier op Marketingfacts. Tijd adem en rust…. ik zou ervoor tekenen.


    26 januari 2011 om 10:04

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!