Eric Schmidt stopt als CEO van Google

21 januari 2011, 05:36

Eric Schmidt, de CEO van Google, stapt op. Hij zal Google niet verlaten, maar verruilt zijn rol als eindbaas voor die van “Executive Chairman”, wat die rol ook moge inhouden. De positie van CEO wordt vanaf 04 april bekleed door oprichter Larry Page. Uiteraard komt Google zelf met het nieuws op het Google blog. De posting heet “An Update from the Chairman”. Schmidt schrijft: “I am enormously proud of my last decade as CEO, and I am certain that the next 10 years under Larry will be even better! Larry, in my clear opinion, is ready to lead.”

Schmidt schrijft verder, over het waarom van zijn ‘vertrek’ (lekker vaag, zo ongeveer, bij benadering):

“But as Google has grown, managing the business has become more complicated. So Larry, Sergey and I have been talking for a long time about how best to simplify our management structure and speed up decision making—and over the holidays we decided now was the right moment to make some changes to the way we are structured.

For the last 10 years, we have all been equally involved in making decisions. This triumvirate approach has real benefits in terms of shared wisdom, and we will continue to discuss the big decisions among the three of us. But we have also agreed to clarify our individual roles so there’s clear responsibility and accountability at the top of the company.”

Speculeren

Uiteraard kan het grote speculeren nu beginnen. De linktip kwam via StateOfSearch van Bas van den Beld, aldaar ook een opsomming van onhandige quotes van Schmidt in de afgelopen periode. Op basis van deze opmerkingen zal de beslissing van Page om het roer over te nemen niet genomen zijn. Google staat onder druk met allerlei rechtszaken over privacy, is in sommige branches monopolist en de afhankelijkheid van de business neemt toe. Misschien wil Page wel meer terug naar de kern van het bedrijf en het oorspronkelijke motto: “Don’t be Evil”.

“We are confident that this focus will serve Google and our users well in the future. Larry, Sergey and I have worked exceptionally closely together for over a decade—and we anticipate working together for a long time to come. As friends, co-workers and computer scientists we have a lot in common, most important of all a profound belief in the potential for technology to make the world a better place. We love Google—our people, our products and most of all the opportunity we have to improve the lives of millions of people around the world.”

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

1 Reactie

    GianluigiCuccureddu

    “Misschien wil Page wel meer terug naar de kern van het bedrijf en het oorspronkelijke motto: “Don’t be Evil”.”

    Inderdaad, en misschien ook terug naar hun core competences, ipv de gehele scope willen pakken, wat gebleken is, niet te werken. Denk aan social.


    21 januari 2011 om 09:46

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!