Social media strategen sturen harder op ROI

18 januari 2011, 05:06

Je moet niet lullen over social media, maar het gewoon doen. Ik weet niet meer wie het zei; dat het dikke b#llshit is weten we inmiddels wel. Even nadenken voordat je begint is niet zo’n gek idee; het geldt voor meer dingen in het leven naast social media. En nadenken, dat is al helemaal een goed plan als je een tamelijk groot bedrijf bent. De Altimeter Group (o.a. Jeremiah Owyang en Charlene Li) ondervroeg 140 social media strategen bij multinationals in de VS over de budgetallocatie voor 2011. Belangrijkste wat eMarketer eruit pakt is dat de heren en dames strategen harder gaan sturen op de ROI van alle social media plannen in 2011. Dat is boeiend, want als je wilt sturen op ROI moet je wel weten hoe je het kunt meten.

Social media programma’s

“ROI has always been a big issue, but as more companies plan to increase social media budgets in 2011, it has become a must-have,” schrijft eMarketer. In het onderzoek van The Altimeter Group waar je hierboven een van de resultaten van ziet, werden 140 social media strategen van grote multinationals in de VS ondervraagd. Waar het gaat over social media programma’s zegt 82 procent van de ondervraagden meer te gaan investeren in brand monitoring in 2011, 77 zet meer in op personeel en 78 procent denkt meer geld te budgetteren voor traningen.

Social in de organisatie

Uit de presentatie die Jeremiah Owyang van The Altimeter Group eind vorig jaar (je vindt hem hieronder ge-embed, hier de link naar het bijbehorende artikel) blijkt verder dat er maar weinig mulitnationals zijn die een speciale afdeling hebben opgezet voor social. Veelal vallen de inspanningen op social media onder marketing in de eerste plaatse en communicatie in de tweede plaats.

Externe social objectives

Volledige presentatie @jowyang

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

3 Reacties

    mark de wit

    Matthijs,

    Mooi artikel! Vreemd dat er (nog) geen reacties zijn geplaatst. Of is de ROI discussie over social media vloeken in de kerk?


    19 januari 2011 at 09:08
    Frans Jan Boon, Add to Friends

    @Mark: veel social media ‘experts’ kunnen goed vertellen wat social media is en hoe je dit moet inzetten, maar niet wat dit je bedrijf in euro’s oplevert of bespaart. Dus blijven ze graag buiten de ROI discussie.


    19 januari 2011 at 19:46
    Sjef Kerkhofs

    Mooi onderzoek weer van de Altimeter Groep! Het ROI verhaal is een zeer logische, je inspanningen moeten opleveren, zo simpel is het! Zelf hebben wij eind 2010 ook een onderzoek gedaan onder 270 bedrijven in NL, waar toch wel redelijk forse cijfers uit komen. Daaruit blijkt dat een groot deel (bijna de helft) van de organisaties in NL de inspanningen binnen social media daadwerkelijk NIET meet. Meest genoemde oorzaak: ‘geen idee hoe we social media moeten meten’

    Onderzoek gaat snel uit komen, begin feb. denk ik. Zal dat ook op MF proberen te delen.


    23 januari 2011 at 16:17

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief