Affiliates opgelet: Scherpere richtlijnen Google AdWords voor websites

23 december 2010, 11:11

In verschillende threads op het affiliate marketing forum duiken de laatste tijd berichten op van affiliates die last hebben van Google penalties. Ook affiliate netwerk M4N heeft er op hun blog een bericht aan gewijd. Affiliates melden dat ze niet alleen in de organische resultaten zijn gedaald, maar dat nu ook hun AdWords accounts worden geblokkeerd. De reden hiervoor is dat Google de richtlijnen voor adverteerders in Google AdWords verder heeft aangescherpt en – vooral ook – zeer actief is gaan naleven. Hier lijken vooral bepaalde affiliate websites de gevolgen van te ondervinden. Wat houdt het nieuwe beleid van Google in en hoe ga je er mee om?

Relevantie en meerwaarde

Allereerst is het nieuwe beleid eigenlijk niet echt nieuw beleid. Het is meer een officiële aanscherping van de bestaande AdWords regels. Het grote verschil is vooral dat Google nu overtreders proactief opspoort en bestraft. Er hoeft dus geen sprake meer te zijn van klachten van andere adverteerders of gebruikers. Google wil vooral kwalitatief goede websites hoog in de zoekresultaten hebben. Dat geldt zowel voor de organische als de betaalde resultaten. De website moet niet alleen relevant zijn voor de zoekopdracht, maar ook duidelijk een meerwaarde hebben voor de gebruiker. Het alleen maar ‘dom’ doorsturen van bezoekers naar de website van de adverteerder is in de ogen van Google dan ook onvoldoende. Bezoekers moeten aanvullende, waardevolle en correcte informatie kunnen vinden op de website. Is die er naar de mening van Google in onvoldoende mate, dan wordt de website daarvoor gestraft. De straffen kunnen daarbij variëren van het afkeuren van de advertenties tot het definitief blokkeren van de toegang tot AdWords. Zoals ook M4N terecht concludeert, lopen vooral de volgende websites op dit moment risico om door Google bestraft te worden:

• Websites die alleen maar advertenties laten zien (ook wel bekend als ‘made for AdSense’ sites)

• Vergelijkssites zonder filter- en sorteermogelijkheid.

• Webshops die alleen maar een kale product feed weergeven en geen eigen content toevoegen.

• Hele platte websites, dus met maar een zeer beperkt aantal pagina’s.

• Webshops met namaakartikelen.

• Overzichtspagina’s met alleen maar (betaalde) links.

Een volledig overzicht van de richtlijnen en daaruit voortvloeiend de websites die een risico lopen is hier te vinden.

Hoe mee om te gaan als adverterende affiliate?

Voorkomen is beter dan genezen en Google stuurt geen waarschuwing van te voren. Het aangescherpte beleid moet dan ook reden genoeg zijn voor affiliates om hun websites nog eens kritisch onder de loep te nemen en te beoordelen op meerwaarde voor de gebruiker. Bied ik mijn bezoekers extra informatie en mogelijkheden? Als die vraag een negatief beantwoord moet worden, dan is het tijd om snel in actie te komen en de website onder handen te nemen. M4N geeft in hun post een aantal goede tips, zoals het toevoegen van unieke content, extra filtermogelijkheden en het plaatsen van niet-betaalde links.

Ik wil webshops die namaakartikelen verkopen daarbij nog even speciaal noemen. Google is hier namelijk erg scherp op. Vooral als op de site en in de Adwords campagne wel gebruik wordt gemaakt van de officiële merknaam, loop je risico op een flinke straf. Zeker bij herhaalde overtredingen is voorgoed uitgesloten worden van Google AdWords absoluut een mogelijke consequentie!

Wat als Google je al gestraft heeft?

Als Google je al gestraft heeft, dan heb je daar als het goed is bericht van gehad. Afhankelijk van de overtreding kan dit zijn in de vorm van afgekeurde advertenties (ook dit is een signaal) tot een mail waarin wordt uitgelegd waarom je AdWords account is geblokkeerd. Als dit het geval is, is het van belang om z.s.m. aanpassingen door te voeren. Wanneer je van mening bent dat je website weer aan de eisen voldoet, kun je Google vragen om de zaak opnieuw te beoordelen. Hiervoor kun je een mail sturen naar het AdWords team. Zorg er wel voor dat je zeker weet dat je nu wel aan de eisen voldoet, want herhaaldelijk afgewezen verzoeken kunnen de straf zwaarder doen uitvallen. Het herbeoordelen door Google neemt bovendien de nodige tijd in beslag en gedurende die periode worden je advertenties niet getoond.

Mag Google dit zo maar doen?

Kort gezegd: ja, Google kan en mag dit doen. Google is baas van haar eigen zoekmachine en bepaalt de regels en de strafmaat. Als naar mening van Google de regels te veel worden overtreden, dan mag Google besluiten om een website lager te laten ranken of zelfs uit de zoekresultaten te verwijderen. Zowel betaald als onbetaald.

Echter als bedrijf kun je de beslissing van Google wel aanvechten, zoals laatst in Frankrijk succesvol is gebeurd. Google oordeelde daar dat Navx – een website die radardetectoren aanbiedt – de regels overtrad en dus niet langer mocht adverteren. Navx was het hier niet mee eens en stapte naar de rechter. Deze gaf Navx gelijk, waarop Google het beleid voor Frankrijk heeft aangepast en Navx weer mocht adverteren.

Als je dus de vaste overtuiging hebt dat de beslissing van Google niet juist is en jij binnen de wet handelt, dan heb je kans dat de rechter je daarin ook gelijk geeft. Een rechtszaak tegen Google is natuurlijk wel een hele stap en is voor de kleine affiliate logischerwijs niet haalbaar. Voor de grote affiliates ligt dat wellicht toch anders.

David van Dam
Managing Director Performics Nederland bij Performics Nederlands

David van Dam is een senior online marketeer met een specialisatie in performance marketing. SEA, SEO, web analytics, usability en conversie optimalistie: het zijn allemaal onderwerpen waar hij mensen niet alleen graag mee helpt, maar ook erg graag over praat en schrijft. Voor Marktingfacts zal David zich richten op nieuws, trends en andere interessante ontwikkelingen op het gebied van online performance en conversiemarketing.

Categorie
Tags

17 Reacties

    Daan

    Goed artikel!

    Ook wij zitten er middenin en proberen op alle punten onze site te verbeteren. Ik denk dat Google gewoon eens hard de boom aan het schudden is om de, volgens hun, ‘rotte appels’ te laten vallen.

    Probleem is echter dat de oplossingen die affiliates aandragen elkaar nogal eens tegenspreken. Bijvoorbeeld ten aanzien van het cloaken van links. Een aantal partijen noemen dit, in combinatie met een no-follow, als oplossing terwijl andere partijen juist zeggen dat dit absoluut niet de bedoeling is omdat Google juist tegen cloaken is. Wat is nu de waarheid?


    23 december 2010 om 11:46
    André Scholten

    Wat bedoel je precies met cloaken? Dat je in de link een normale url zet naar de site waarvoor je adverteert, maar dat je met javascript naar de affiliate versie daarvan verwijst? Of bedoel je het achteraf aanbrengen van links op je site door middel van javascript zodat Google deze niet detecteert?

    Google is niet per definitie tegen cloaken, anders zouden alle tests die gebruik maken van de Google Website Optimizer een penalty moeten krijgen, die gebruiken zogenaamde cloaking technieken om andere content te tonen. Google is tegen het plaatsen van betaalde links zonder nofollow attribuut daarop. Een publisher die bijvoorbeeld veel links in zijn productfeed zet om SEO technische redenen zal deze links moeten voorzien van een nofollow attribuut.


    23 december 2010 om 12:10
    André Scholten

    Aha, dat is geen probleem. Google kan prima met een 301 redirect omgaan en zal dus ook de uiteindelijke bestemmingspagina zien. In deze specifieke situatie gaat het om betaalde links en zullen ze dus van een nofollow voorzien moeten worden. Google is hierin aardig duidelijk in zijn richtlijnen.


    23 december 2010 om 12:43
    Mirjam Hutten

    Google is gewoon bezig met oneerlijke concurrentie. Omdat Google Shopping het nieuwe paradepaardje is van Google, maken ze zich gewoon schuldig aan oneerlijke concurrentie. Google Shopping is ook niks anders dan dat de meeste affiliates doen.

    Ze hadden mij ook een penalty gegeven via adwords. Ik meteen een klacht ingediend en meteen dezelfde dag was dit weer opgeheven (gelukkig voor mij). Maar op de vraag, wat nu precies de reden was waarom ze dit gedaan hebben, heb ik geen antwoord gekregen. Lekker vaag allemaal dus…

    Ik zie ook nog wel gebeuren dat je met de SEO ranking naar beneden duikelt, en daar kan je dan helemaal weinig aan doen. Het wordt gewoon tijd dat Google eens aangepakt wordt door de Europese Commissie.


    24 december 2010 om 07:10
    Harmen Visscher

    Dit wordt/is dan ook het einde voor ASK.com neem ik aan. Ik zie hun AdWords ads nu iig niet meer terug in de SERPS.


    24 december 2010 om 11:03
    Pieter Bas

    He Mirjam, hoe had jij je klacht geformuleerd? Schijnbaar had het impact als Google de zaak terugdraaide

    He Harmen, ASK.Com zie ik nog wel degelijk bij Adwords links en rechts staan terwijl die nou werkelijk niets anders doen dan notabene Googles eigen content weergeven!


    24 december 2010 om 22:14
    Ted Sluymer

    Google mag dit doen. Mooi, maar buitengewoon kwalijk. Google gaat op de stoel van de rechter zitten en van hoor en wederhoor hebben ze nog nooit gehoord. Dat deugt niet. Google benadeelt ook mensen die gewoon een keer een fout maken. En je kunt geen kant op, want Google valt niet te benaderen en als je al een adres vindt, hoor je nooit meer wat.Google is begonnen als een imposante trein die steeds harder ging rijden. Alleen werden de remmen vergeten en is het wachten op de klap. Het dictatoriale gedrag van Google uit zich ook bij de vermeende schendingen van de auteursrechten. Je account wordt domweg opgeheven op basis van pure onzin. Griezelige ontwikkelingen.


    27 december 2010 om 18:09
    ole

    ook ik heb een -50 penalty gehad van google. ik stond met relevante zoekwoorden op de eerste pagina en mijn bezoek is nu met 95% gedaald. Het is een site met relevante informatie die vanuit de bezoekers uitermate nuttig is. Eigen content, actueel en handig voor de bezoeker. En, om wat geld te verdienen met affiliate links en adwords.

    Ik deed niet aan black hat seo en de reden van de penalty is niet duidelijk. geen contactmogelijkheid met Google en een heroverweging van de site wordt afgedaan met een standaard email waar je niets mee kunt

    gevolg is dat ik geen enkele euro meer verdien met de site omdat google ‘overnight’ mijn site heeft verbannen naar pagina 5.

    Geen hoor en wederhoor.

    Google is een extreem enge organisatie met hun monopolie positie. vroeger zouden we in opstand komen, nu slikken we het allemaal. Ik hoop dat de NMA er eens een keer onderzoek gaat doen.

    Het zou gezonder zijn als de verdeling bing/google en nog wat andere zoekmachines wat gelijkmatiger zou zijn.


    4 januari 2011 om 09:52
    David van Dam

    @ole

    Dat is erg vervelend, maar Google heeft over het algemeen echt wel een reden om zo’n beslissing te nemen. Om welke site gaat het? Wellicht kan k een en ander dan voor je verduidelijken.


    4 januari 2011 om 09:58
    Ted Sluymer

    @ ole – Het gaat er niet om of Google een reden heeft/meent te hebben, het gaat er om dat Google op de plaats van de rechter gaat zitten en oordeelt. Het gaat er om dat er geen hoor en wederhoor is. Google zou een klachtendesk in moeten voeren die mensen op het matje zou kunnen roepen, maar waar wèl geluisterd wordt en fatsoenlijk gehandeld. Dat is nu niet het geval. Google doet precies wat zij wil en dat er mensen worden gedupeerd, laat ze koud. Dat deugt niet.


    4 januari 2011 om 10:17
    ole

    @david heb de url via twitter naar je verzonden. ben benieuwd naar jouw bevindingen…


    4 januari 2011 om 11:06
    ole

    @ ted sluymer ik ben het volledig met je eens! Ieder ander bedrijf zou volledig afgebrand worden als ze een service zouden hebben als Google. Het kan gewoon niet dat Google hier mee weg blijft komen.


    4 januari 2011 om 11:29
    Patrick

    Google heeft alle recht om de adverteerders die geen toegevoegde waarde bieden en puur gericht zijn om het verkeer naar andere websites te verwijzen, van AdWords af te gooien. Zo heb ik met mijn kwalitatieve website stuk minder concurrentie 😉


    10 februari 2011 om 07:48
    Nico Verlaan

    Ik erger mij aan het gedrag van een naamgenoot op google internet.

    Ik ben NICO VERLAAN van geboren 1932 / BP / Amerongen / levensverhaal

    en er is ook een idioot met mijn naam , die google internet dichtplakt met nepberichten , die ooit is opgestapt als wethouder en zich masselaar noemt en niet agressief met tientallen foto’s van hemzelf. Hoe kan het gebeuren dat

    zo’n looser zoveel icoons krijgt met zoveel onzinnige informatie over hemzelf ? Kunt u de hoeveelheid informatie weer tot normale porties in balans brengen tussen hem en mij ? Bij voorbaat vriendelijk dank ! Gelukkig 2021 !


    26 december 2020 om 15:42

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!