Mijnwoonportaal: Een natte droom?

7 december 2010, 12:45

Onlangs is de woonportaal/community van de AEGON Bank gelanceerd: Mijnwoonportaal.nl. Via deze site kunnen leden huizen zoeken en plaatsen. Niet alleen kan je huizen zoeken en vinden ook alle bijdragen worden direct verspreid via de diverse social netwerk kanalen zoals Twitter en Facebook. Centraal op de website staan de bijdragen van de leden. Zij kunnen hun huis op de site zetten zodat deze via het netwerk van AEGON/Mijnwoonportaal verspreid wordt. De bedoeling is dat dit netwerk dusdanig snel uitbreidt zodat de site een groot bereik genereert. Vice versa natuurlijk voor de vraag. Een interessant model dat indien goed gemanaged kan werken. Echter de makers en AEGON zullen zich wel moeten afvragen in hoeverre het grote publiek, wat noodzakelijk is voor de site, ook daadwerkelijk zich tot de site zal gaan richten voor huizen, vragen, antwoorden, tips en tricks?

Wat ik mij hierbij afvraag is in hoeverre AEGON waarde toevoegt, afgezien van het aanbieden van het platform? Wat is de toegevoegde waarde van dit platform wat elders op financiele- en huizenzoeksites niet te vinden is? Uit de verschillende gesprekken die ik in de afgelopen jaren heb gehad met Funda, Jaap, projectontwikkelaars en NIKI, blijkt dat het samenvoegen van huizenzoeken/plaatsen, financiele dienstverlening in de vorm van fora en tips ‘n’ tricks geen gouden formule blijkt te zijn. Consumenten hebben dit nog nooit omarmd ondanks alle goede bedoelingen van de diverse initiatiefnemers. Conclusie van de experts is tot op heden geweest dat de aard van de informatie vraagstukken en mogelijke interactie zo divers is dat dit niet tot een waardevolle dialoog tussen communityleden leidt. Ik ben erg benieuwd naar de visie van AEGON en Mijnwoonportaal hieromtrent.

De natte droom

Ik snap waarschijnlijk de logica rondom de opzet van dit portaal wel. Het is voor marketeers natuurlijk een natte droom om alle informatie rondom een huis (ps. check graag Google Insights ivm zoekvolume huis/woning) via 1 platform te verzamelen. In ruil voor het achterlaten van mijn vraag of aanbod lijkt het erop dat ik, als particulier, vervolgens een roedel goed bedoelende financiele adviseurs achter mij aankrijg. Op mij maakt het de indruk van een achterhaalde marketingvisie.

Indien we naar eerder “financiële” initiatieven kijken van grote financiele instellingen rondom communityvorming blijkt dat deze het nooit tot wasdom hebben kunnen komen. Denk hierbij aan de communities van ABN Amro (iets met Leaf) en het Rabobank klantenportaal, die allemaal snel gekilled zijn. Dit vanwege tegenvallende deelname. Mijn vraag is dan ook waarom deze community wel duurzaam is of de potentie heeft om dit te worden?

Indruk

De site maakt op mij een drukke en rommelige indruk maar dat is mijn persoonlijke smaak natuurlijk. Indien ik zoek naar nieuwbouwhuizen geeft deze site mij de mogelijkheid dit via Google te doen. Ik krijg hierbij dan een Google lijst van zoekresultaten die op z’n zachts gezegd niet echt klantvriendelijk is. Er zijn hier betere alternatieven voor.

Ik heb mij overigens kostelijk vermaakt met het Over Ons (pdf) onderdeel op de website, hier wordt mij in duidelijke JIP EN JANNEKE taal onderwezen wat een knop is op de website, hoe die eruit ziet en dat ik er op kan klikken….vervolgens wat het resultaat is van deze klik. Ik hoop dat het niveau van de uitleg de gemiddelde intelligentie van een AEGON medewerker niet overstijgt anders zou het dramatisch kunnen aflopen met de beurskoers van deze sympatieke beursgenoteerde organisatie.

Ik doe moeite

Het is natuurlijk heel makkelijk lekker te lopen gaan zeiken op deze website en dit initiatief. Ik zou graag opbouwende kritiek willen leveren en dergelijke initiatieven toejuichen en aanmoedigen maar bij Mijnwoonportaal lukt mij dat niet, hoe graag ik het ook wil. Ik vind het een onoverzichtelijk, diffuus en raar zooitje. Het spijt mij maar dit neem ik niet serieus, niet als professional of als consument. Het zal aan mijn beperkte en door de jaren aangetaste verstandelijke vermogen liggen, ik hoop dat iemand mij het licht laat zien.

Specialist in interactieve communicatietoepassingen m.b.t. vastgoed en nieuwbouw in Nederland. Ik schrijf o.a. via mijn blog www.nieuwbouw20.nl over bedrijven, nieuwe internettoepassingen en websites. Bovendien worden er nieuwe inzichten, campagnes, personen en bedrijven behandeld die zich in de bouw- en ontwikkelingsbranche onderscheiden. Volg mevia @nieuwbouw20 of @fundament

Categorie
Tags

7 Reacties

    Ray van den Bel

    Hallo Boris,

    Leuk dat je langs bent gekomen op ons Mijn WoonPortaal initiatief. Het is voor ons ook een kwestie van leren door gebruikers de kans te geven door zelf actief bijdrages te leveren op het portaal. Zoals je wellicht gezien hebt hebben we veel functionaliteiten toegevoegd om dat mogelijk te maken; zo kan men communiceren door te chatten (met of zonder video), van allerlei discussiefora gebruik maken en zelfs in een virtuele wereld stappen via de Small Worlds applicatie. We zijn dan ook erg benieuwd wat er gebruikt gaat worden en wat niet.

    De waarde voor ons? Leren en onderkennen wat er bij onze klanten leeft vanuit themas die dicht bij hen staan. Het succes gaan we niet afmeten aan aantallen deelnemers. We hopen alleen dat we iets kunnen toevoegen in een proces wat nu toch al heel moeilijk is…een woning verkopen.

    AEGON Bank heeft een maatschappelijke doelstelling tot financiële bewustwording en ‘open’ communiceren met klanten. We hebben daar gelukkig ook wat middelen voor vrijgemaakt waardoor we dit kunnen doen.

    Groet,

    Ray van den Bel

    Sr. Community Manager AEGON Bank


    7 december 2010 om 13:37
    Julia

    Eerder vandaag bekeek ik vol nieuwsgierigheid de net gelanceerde site: “mijn Woonportaal” en werd overvallen door een wirwar aan informatie, buttons en was al snel kwijt wat dit portaal voor mij zou kunnen betekenen.

    Hoe enthousiast ik ook wordt van huizen kopen/verkopen met behulp van social media, ik alle initiatieven tot open informatie voorziening toejuich en het idee van één overzichtelijk platform mij erg aanspreekt, is woonportaal niet mijn eerste keus. Er zit voor mij als koper of verkoper geen meerwaarde in een onoverzichtelijke site, hoe goedbedoeld ook. Dan ga ik wel naar jaap of funda.

    Het eigenlijke doel van de site, zo lees ik is ook niet een woning kopen/verkopen, maar de klant begrijpen.

    Ray van den Bel schrijft: “De waarde voor ons? Leren en onderkennen wat er bij onze klanten leeft vanuit themas die dicht bij hen staan. …We hopen alleen dat we iets kunnen toevoegen in een proces wat nu toch al heel moeilijk is…een woning verkopen. “

    Waarom vraag je het de klant niet gewoon direct? Via blogs, op hyves, facebook, met een eigen AEGON Blog, wat de klant wil. Gewoon direct, wat kan AEGON voor u betekenen als het gaat om de verkoop van uw woning?

    En om antwoord te geven vanuit mijn persoonlijke oogpunt, de hypotheek. De gemiddelde klant heeft niet zoveel (spaar)geld om een huis zo te kopen en vraagt zich dus af als hij koopt (hoe kom ik aan genoeg geld, wat is mogelijk met hypotheek) of verkoopt (hoe kom ik van die torenhoge hypotheek af)?

    Misschien leuk om daar als AEGONbank op in te spelen? En meer mogelijkheden te bieden dan zijn collega’s, die erg voorzichtig zijn geworden?


    7 december 2010 om 14:28
    Patric

    Eens met bovenstaande reacties. Conceptueel maar ook strategisch is het onduidelijk en niet doordacht. Vanuit een gebruikers oogpunt klopt de interactie niet en is onduidelijk waar je moet kijken, zoeken en zijn.

    Kijkend naar de code zie ik dat er Ning wordt gebruikt als platform….Lijkt me niet echt de goede keuze..

    @Ray, keertje sparren 😉 ?


    7 december 2010 om 15:50
    Ray

    Dank voor alle reacties en waarde volle tips tot nu toe. Zoals gezegd is het initiatief van mijnwoonportaal.nl een experiment. Het idee is dat niet alleen vraag en aanbod van de woningmarkt bij elkaar komt op de portal maar ook financiële vragen en –kennisaanbod. De community is immers voor iedereen toegankelijk. Van woningzoekende en woningverkopers tot financiële experts en makelaars. Op die manier hopen we bij te dragen een de financiële bewustwording van mensen. Door het niet te specifiek op alleen hypotheken in te richten maar juist een centrale verspreidingsmotor op social media voor de woningmarkt als geheel van te maken, hopen we dat er meer bedrijvigheid op het platform komt. Uiteraard gebruiken we ook andere kanalen om direct met onze klanten in gesprek te gaan. Via ons eigen blog (www.blog.aegon.nl), via ons eigen youtube kanaal, op Twitter, Uservoice op onze website en natuurlijk ‘gewoon’ tijdens een telefonisch klant contact. @Julia de suggestie die je doet vanuit persoonlijk oogpunt zou wat mij betreft een super goede discussie of bijdrage zijn op de portal. En daarop zouden hopelijk ook een aantal onafhankelijke financieel adviseurs je een reactie op kunnen geven. Kortom, door zo’n platform te starten leren we. Jullie suggesties zijn welkom.

    Groet,

    Ray


    8 december 2010 om 09:08
    Tom

    De site ziet eruit alsof het door een zolderkamerfiguur gemaakt is. Wat een rommelige bende. Ik snap niet dat AEGON zich hiermee wil identificeren.


    8 december 2010 om 10:28
    Tom

    Kleine onderbouwing is wel zo netjes:

    – Ik heb geen idee waar ik moet kijken als ik op die site kom. Er staat gewoon teveel op die homepage.

    – Het zoeken naar huizen (lijkt mij de hoofdfunctionaliteit?) is onhandig via zo’n Google zoekbox. Je kunt niet zoeken op criteria… dat is toch noodzakelijk tijdens je zoektocht naar een nieuwe woning? Onbegrijpelijk dat hier voor een vrij zoekveld van Google is gekozen. Zorg dat men kan zoeken op regio, prijsklasse en type woning.

    – Social media zijn ‘hot’ en dat is hier te letterlijk genomen. Waarom zou ik een Twitterstream volgen waarin elke individuele woning langskomt terwijl ik in 99 van de 100 woningen niet eens geinteresseerd ben (als ik zoek in een bepaalde prijsklasse en plaats).

    – Als ik op een foto klik op de homepage zie ik geen informatie over die woning… als ik een mooie woning voorbij zie komen wil ik graag meer erover weten, maar het lijkt een doodlopend pad.

    – Het nieuws op de homepage scrollt zo snel voorbij, bij het lezen van de kop begint de boel al te scrollen.

    – Grafisch ziet het er niet uit. Sites als Google en Marktplaats hebben bewezen dat zoiets niet altijd even belangrijk is, maar hier heeft niemand met gevoel voor vormgeving naar gekeken.


    8 december 2010 om 11:04

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!