Gaan online evenementen de face-to-face events vervangen?

30 november 2010, 07:29

Waarom zou je mensen laten reizen als je ze ook kunt uitnodigen voor een virtuele bijeenkomst? Kost minder tijd voor alle betrokken partijen, de technologie is er en verschillende online vormen hebben zich intussen prima bewezen, toch? Ik ben betrokken bij de organisatie van zo’n grootschalig online event, het Sociaal Innovatie Lab, dat binnenkort plaatsvindt en ik weet vanuit webinar-ervaring dat er in Nederland slechts mondjesmaat mee ge-experimenteerd wordt. Ik ben dus erg benieuwd naar reacties op dit online experiment.

Virtuele tradeshows

Bij de term tradeshow denk ik aan de Rai of aan de Jaarbeurs, groots opgezet, in de hele stad congresgangers, herkenbaar aan hun badge en congrestas. Wat is dan een virtuele tradeshow? Deze online tradeshows zijn erg populair in de VS en vooral in de IT-wereld. Veel grote IT-bedrijven organiseren minstens een keer per jaar een grote tradeshow of gebruikersconferentie, waarvoor niet alleen een compleet congrescentrum, maar ook alle hotels van de stad moeten worden afgehuurd. Zo’n congres brengt een hoop organisatie en veel kosten met zich mee. Bovendien bereik je niet iedereen, want niet iedereen is bereid het vliegtuig te pakken en er twee of drie dagen tussenuit te zijn. En zo zijn er technologie-leveranciers die zich volledig toeleggen op het opzetten van online tradeshows, een wereld op zich.

En webinars dan?

Steeds meer bedrijven, met name in B2B marketing, stappen over op nieuwe tools en andere manieren om dichterbij de doelgroep te komen. Online seminars, webinars, of webcasts zijn dan ook zeer in opkomst. Nog niet zo lang geleden publiceerde ik een eBook over De Kracht van Webinars en daarin zet ik uiteen hoe webinars een nieuwe dimensie geven aan de sales-, marketing- en communicatiepraktijk.

Een webinar is een online presentatie waarbij de deelnemers kunnen luisteren naar een spreker en tegelijkertijd een presentatie kunnen zien, vragen kunnen stel en met polls mee kunnen doen. Er kunnen wel duizend deelnemers tegelijk meedoen. Webinars worden vooral ingezet als het gaat om het genereren van leads, het vergroten van naamsbekendheid, het vergroten van loyaliteit en het uitbreiden van je database.

Thoughtleadership en duurzaamheid

Een belangrijk voordeel van webinars is dat je je expertise kunt delen en op die manier kunt bouwen aan je imago en thoughtleadership. En dat is weer een belangrijke trend in de hedendaagse marketing: content marketing. Je wordt bijna niet meer serieus genomen als je je niet met content profileert. Bovendien laat je door het geven van webinars zien dat je duurzaam bezig bent door online kennis aan te bieden.

Online experiment: Sociaal Innovatie Lab

Binnenkort dus vanuit Utrecht zo’n online webinar/tradeshow. Georganiseerd door het Agentschap van SZW in het kader van Sociale Innovatie (het nieuwe werken e.d.), en volgens mij een van de eerste echt groots aangepakte online events. Ik ben erbij! Wil wel eens van dichtbij zien hoe zo’n grootschalig interactief event werkt, met meer dan 10 sprekers live en honderden deelnemers online. Eigenlijk zou iedere marketing- en communicatieprofessional eens mee moeten kijken. Zijn dit de events van de toekomst? Gaat dit face-to-face vervangen?

Ingrid Archer is mede-oprichter van B2B marketingbureau SPOTONVISION en het B2B Marketing Forum. Als marketing- en communicatieprofessional heeft zij ruim 20 jaar ervaring in B2B. Zij initieerde succesvolle campagnes in diverse sectoren en is een van dé experts in Nederland op het gebied van buyer persona’s, customer journeys, account-based marketing en buyer enablement in B2B. Ingrid schrijft voor verschillende blogs en geeft regelmatig webinars en masterclasses over B2B-marketing. Ook is zij docent persona-ontwikkeling aan de Beeckestijn Business School. Voordat Ingrid spotONvision oprichtte in 2006 werkte zij onder meer als Manager Marketing en Communicatie bij Stater (onderdeel ABN AMRO) en als Global Product Launch Manager bij Baan Company. Ingrid werkte in meerdere nationale en internationale functies en kent de uitdagingen van B2B marketing in de meest brede zin.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Gerdie Schreuders

    Dank voor je interessante en inspirerende artikel over het spannende snijvlak van live (face-toface) -en online events (zoals webinars).

    Wat ons betreft zijn er drie belangrijke issues als het gaat om de afweging tussen live & online events:

    1. wat is de doelstelling van het event

    2. op welke manier faciliteer je de doelstelling het beste

    3. hoe kunnen online tools en live communicatie het doel versterken

    In jouw artikel schrijf je over webinars:

    ”Webinars worden vooral ingezet als het gaat om het genereren van leads, het vergroten van naamsbekendheid, het vergroten van loyaliteit en het uitbreiden van je database”. Onze ervaring is dat online events zeer geschikt zijn voor events met kennisuitwisseling en veel nieuwe contacten opdoen als hoofddoelstelling. waarbij dan wel weer face-to-face opgevolgd kan worden.

    De doelstelling van live events is ”de ontmoeting”. Bijna al het andere kun je online doen. Hoewel organisatie die events organiseren druk zijn met het zoeken naar sprekers en hun eigen boodschap (zenden en kennis), zie je dat gasten/deelnemers komen om elkaar te ontmoeten, van gedachten te wisselen en te netwerken (interactie en beleving). Het goed faciliteren van ”de ontmoeting” en het efficient inzetten van online tools en social media daar rondomheen is het nieuwe organiseren wat ons betreft.

    Gaan online evenementen de face-to- face events vervangen?

    Nee, wat ons betreft bepaalt de doelstelling van het event het middel. Wij kiezen zelden voor live òf online, maar steeds vaker voor live èn online communicatie.

    – dit is een spannend onderwerp, ik ben benieuwd naar andere/aanvullende visies

    – dit heeft veel consequenties voor organisatoren van live events

    – heb je een link voor ons naar het Sociaal Innovatie Lab, of is het besloten?

    Gerdie Schreuders

    LiveOnlineEvents


    30 november 2010 om 11:15
    Bart Omlo

    Interessante vraag, maar ik denk dat het antwoord vrij simpel is: `Nee´.

    Elk event heeft zijn eigen doelstelling. Dat kan variëren van kennisdeling tot netwerken. Voor het eerste is een online event prima. Je kunt naar diverse sprekers luisteren en meepraten op een (online) forum of discussieplatform. Netwerken gaat alleen wat lastiger als je het niet face-to-face doet. Een groot deel van de interactie vindt immers plaats via non-verbale communicatie en kennismaken gaat soms makkelijker onder het genot van een drankje en een hapje.

    Per event moet je de organisator zich dus afvragen wat de doelstelling is en wat daarbij de beste aanpak is. Ook combinaties van beide zijn dus mogelijk, maar ik denk zeker niet dat online evenementen de face-to-face evenementen gaan vervangen…


    2 december 2010 om 09:50
    Martin van Leeuwen

    Noem het blendend webinars, het aardige is dat je met nieuwe vormen kunt experimenteren. Op http://www.livestream.com/onlinesociaalinnovatielab kun je maandag meekijken, maar ook meedoen: op jouw twitterbericht met #osil (van online sociaal innovatie lab) reageert Martijn de Greve, die het event live verslaat. Je kunt dus vragen (laten) stellen, opmerkingen maken en delen, als kijker ben je gelijk regisseur. Dat is omgekeerde televsie;-)


    3 december 2010 om 10:43
    Gerdie Schreuders

    @Martin Ik heb me ingeschreven voor het Sociaal Innovatie Lab maandag. Verheug me.

    Ook zal ik de #osil volge’; mede omdat ik nieuwsgeirig ben naar hoe collega’s live verslag doen. Wij worden namenlijk ingezet als TweetRedacteurs op live events (www.live-online-events.nl). Laatst voor een feestelijke productlaunch van Siemens. We hadden 300 gasten in Figi in Zeist en ca. 100 online volgers. De online volgers konden vragen stellen aan de sprekers via de TweetRedacteur en lazen hun antwoord op Twitter terug.

    Online kijkers en volgers worden regisseurs van live – en online events!

    Voor Siemens was de TweetRedacteur extra belangrijk omdat het extreem slecht weer werd die dag. Daardoor konden veel gasten niet komen. Via Twitter konden zij mooi toch een groot deel van de dag meedoen.


    3 december 2010 om 11:01
    Rob Captijn

    Ik denk dat je gelijk hebt als je stelt dat online events significant in belang zullen (blijven) toenemen. De “tijd/reisfactor” is daarvoor één reden, de vluchtigheid van de content een andere. Voor sommige onderwerpen zul je nooit een gezelschap fysiek bij elkaar halen, terwijl het wel interessant genoeg is om het on line te organiseren.

    In één opzicht blijft het fysieke event voorlopig onovertroffen. In tegenstelling tot online, bedient een live beleving alle zintuigen. Mooie reality check voor de keuze tussen beide: hoeveel zintuigen wil ik kietelen…


    7 december 2010 om 06:45

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!